شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

طبق آخرین آمار، جمعیت جوانان 15تا 24 ساله درایران در سال جاری19.2 میلیون نفر اعلام شده که این یعنی 25 درصد جمعیت کشور را جوانان به خود اختصاص می‌دهند. از این 25 میلیون جوان ایرانی11 میلیون در آستانه ازدواج هستند و 5/6میلیون جوان فاقد هرگونه فرصت شغلی‌اند. این در حالی است که 37 درصد معتادان کشور را هم جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند اما شگفت آنکه آمار جوانان بیکار و درآستانه ازدواج مدت هاست که تبدیل به سوژه های داغ خبری شده است و مسوولان فقط به نقل آن کفایت می کنند!

37درصد معتادان یقه سفید هستند

سلامت نیوز: طبق آخرین آمار، جمعیت جوانان 15تا 24 ساله درایران در سال جاری19.2 میلیون نفر اعلام شده که این یعنی 25 درصد جمعیت کشور را جوانان به خود اختصاص می‌دهند. از این 25 میلیون جوان ایرانی11 میلیون در آستانه ازدواج هستند و 5/6میلیون جوان فاقد هرگونه فرصت شغلی‌اند. این در حالی است که 37 درصد معتادان کشور را هم جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند اما شگفت آنکه آمار جوانان بیکار و درآستانه ازدواج مدت هاست که تبدیل به سوژه های داغ خبری شده است و مسوولان فقط به نقل آن کفایت می کنند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،براساس پیش بینی های صورت گرفته جمعیت جوان ایران در سال 2050 میلادی به 11.6 میلیون نفر می رسد که 14 درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص خواهد داد. نرخ بیکاری جوانان نیز در ایران بر اساس آخرین آمار منتشر شده در جهان بین سالهای 2005 تا 2010 میلادی برای زنان 34درصد و برای مردان 20 درصد گزارش شده است.


۱۱میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت نیز از وجود "۱۱میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج "خبر می دهد که این موضوع زنگ هشداری است برای مسوولان مربوطه تا به جای شعار دادن، عملکردهای واقعی و روشن داشته باشند چرا که در این میان کسی به دنبال عوامل و چرایی های ازدواج نکردن و موانع بر سر راه آنها نیست.


5،6 میلیون فارغ التحصیل بیکار
به طور مشخص یکی از مهمترین عوامل کاهش میزان ازدواج و افزایش سن ازدواج در میان نسل جوان ایرانی نداشتن شغل و یا دست کم فرصت شغلی است.
طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور در سال 92 برابر با 4/ 10 درصد بوده ولی نرخ بیکاری جوانان گروه سنی 15 تا 24 سال به میزان 24 درصد اعلام شده است.
این آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری جوانان به مرز هشدار دهنده رسیده و دست‌کم 1/1 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی امکان ورود به بازار کار را نمی‌یابند. طبق گفته علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بزودی 5/4 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی دیگر نیز راهی بازار کار خواهند شد، بنابراین اگر نتوان برای اشتغال آنها اقدامات موثری را انجام داد، سونامی 5،6 میلیونی بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به وقوع خواهد پیوست.
ربیعی نیز اخیرا اعلام کرده است 45 درصد کل جویندگان کار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که با توجه به آمارهای رسمی بیکاری کشور که رقم 5/2 میلیون نفر را در حال حاضر نشان می‌دهد، بیش از 1 میلیون و 100 هزار نفر افرادی هستند که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و جویای شغل هستند.
اظهار نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص 5،6 میلیون جوان فارغ التحصیل جویای کار و اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج قابل تامل است زیرا این جمعیت جوان و مشتاق اگر به درستی هدایت و حمایت نشوند جامعه با بحران و آسیب جدی مواجه خواهد شد. بسیاری از این جوانان در آستانه ازدواج، نداشتن شغل را مانع زندگی متاهلی می دانند، این درحالی است که ایجاد فرصت شغلی در حال حاضر در کشور ما تبدیل به خواسته محال شده است.
به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان این روند در جامعه کنونی سبب بروز بحران های اجتماعی می شود. اعتیاد یکی از آن موارد بحرانی برای جوانان نسل امروز به حساب می آید. چرا که طبق گفته رواشناسان، جوانان سرخورده برای فرار از ناراحتی هایی از این دست به دنبال تفریحات نشاط آوری -البته به زعم خود- هستند و این یعنی رشد فزاینده اعتیاد در جامعه جوان ایرانی آن هم در میان قشر تحصیلکرده.
در این میان یافته‌های کارشناسان در این باره می گوید كه ۵۳ درصد معتادان شاغل، ۶۳ درصد متأهل و ۷۵ درصد دیپلم به بالا هستند یعنی با علم به موضوع، دچار بحران اعتیاد می‌ شوند. بنابراین تاهل، اشتغال و تحصیلات كه همواره در جدال با آسیب های اجتماعی به عنوان عوامل محافظ و بازدارنده محسوب می‌شوند اما در برابر اعتیاد فاقد اثربخشی لازم هستند كه این نشان می‌دهد درحوزه فرهنگی و پیشگیری چند مشكل اساسی وجود دارد كه مهم‌‌ترین آن فاصله و خلاء موجود در بین دو مقطع آگاهی و باور است. البته تغییر ماهیت عرضه مواد مخدر و تنوع آن هم خود به معضلی بزرگ برای جوانان تبدیل شده است.


افزایش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر
افزایش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر صنعتی نگران کننده است این جمله را محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان می گوید و ادامه می دهد: آنچه که در حال حاضر در زمینه مواد مخدر مطرح بوده افزایش گرایش جوانان در مصرف مواد مخدر صنعتی است. او راهکار را به جای مبارزه با قاچاقچیان، سرمایه گذاری برای پیشگیری و نشان دادن راه و روش صحیح به جوانان می داند.حالا باید به این نکته توجه داشت که با توجه به رشد علم در کشور و افزایش میزان تحصیلات علمی در میان ایرانیان به خصوص نسل جوان  چه تعداد از این مصرف کننده های مواد مخدر تحصیل کرده هستند.


ظهور یقه سفید ها در کشور
مجید ابهری پژوهشگر علوم اجتماعی دراین باره به واژه جالبی اشاره می کند به نام "معتادان یقه سفید" و ادامه می دهد: این افراد عموما افراد تحصیل‌کرده هستند.
او معتقد است: معتادان یقه سفید غالبا مواد مصرفی‌شان "کوکائین، ماری‌جوآنا و جوینت" است، برخی از این افراد به دلیل شرایط مالی خاص می‌توانند مواد گران قیمت‌تری مصرف کنند، هر چند به هیچ عنوان در ظاهر آنها نمی‌توان تشخیص داد که معتاد هستند.
به گفته این پژوهشگر علوم اجتماعی، کراک کم‌کم از چرخه مصرفی خارج و هروئین خیابانی که غلظت مواد آن چهار برابر هروئین معمولی است، جایگزین می‌شود.
این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد مافیای مواد مخدر برای جلب مشتری و انحراف افکار عمومی نام‌های جدیدی برای مواد مخدر انتخاب می‌کند، می گوید: "نخ، برنج، آیس و اشک خدا" موادی هستند که همگی از آمفتامین‌ها تشکیل شده‌ و به نوعی همان شیشه و کراک هستند.
ابهری درباره روی آوردن مردان به مواد مصرفی جدید نیز بیان می کند: در میان مردان، قشر تحصیل‌کرده که دارای وضعیت مالی مناسبی هستند، به عنوان پدیده جدید معتادان ظهور کرده اند و غالب این افراد دارای مدرک دکتری یا مهندسی هستند و ظاهری بسیار مرتب و متشخص دارند.
او درباره علت گرایش این قشر به مواد مصرفی جدید می گوید: تقویت قوای جنسی، تفریحات محفلی، تبلیغات دروغ مافیای مواد مخدر با عنوان عوامل باز شدن ذهن و دید هنری از مجموعه عوامل گرایش این قشر به مواد مخدر است. او همچنین به میانگین سنی مصرف‌کنندگان به مواد مخدر صنعتی جدید اشاره می کند و می افزاید: بنابر پژوهش های انجام شده مردان مصرف‌کننده عموما 25 تا 40 ساله و زنان مصرف‌کننده نیز بین 20 تا 35 سال سن دارند.


37درصد معتادان تحصیلکرده هستند!
طاها طاهری قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به وضع مصرف مواد مخدر در ایران اشاره می کند و معتقد است: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته تعداد مصرف‌کنندگان یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام شده و بر اساس نتایج این پژوهش نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت 15 تا 64 سال 65/2 درصد است.
به گفته او، براساس نتایج طرح شیوع‌شناسی سوء‌مصرف مواد در میان شهروندان کشور می‌توان گفت 91 درصد معتادان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
طاهری ادامه می دهد: ‌میزان مصرف مواد در گروه سنی 15 تا 19 سال معادل 56/13 درصد، گروه سنی 20 تا 24 سال معادل 83/16 درصد، 25 تا 29 سال معادل 32/14 درصد بوده و بقیه به گروه‌های سنی 30 تا 64 سال اختصاص دارد.
طاهری درباره وضع تحصیلات مصرف‌کنندگان موادمخدر نیز می گوید: 68/5 درصد بی‌سواد، 03/8 درصد تحصیلات ابتدایی، 76/11 درصد راهنمایی، 86/37 درصد متوسطه، 22/15درصد مقطع کاردانی و 45/21 درصد لیسانس و بالاتر را دارند. به گفته او 58 درصد از معتادان ایران زیر 34 سال سن دارند.


32 درصد زندانیان مربوط به جرایم مواد مخدر هستند
 
حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری نیز سخنان طاهری را تایید می کند و به آمارهایی درباره زندانیان معتاد اشاره می کند و می گوید: در آخرین آمار آمده است که بیش از 4 میلیون نفر در 34 سال گذشته وارد زندان‌های ایران شده‌اند. اگر نفرات تکراری را هم در نظر بگیریم، 32 درصد از زندانیان کل جرایم گروهی، اختصاص به مواد مخدر داشته است.
او در مورد وضعیت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در ایران می گوید: از سال 1373 تا کنون 47 هزار و 277 نفر از بهترین منابع انسانی کشور بر اثر سوءمصرف مواد جان داده‌اند، یعنی به طور میانگین روزانه هفت نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بالاترین میزان فوت در این زمینه را در سال 1388 داشته‌ایم.


با بررسی نظرات کارشناسان و آمار های رسمی مراجع قانونی در می یاببم که کشورمان در عین حالی که ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیاری را در خود دارد اما در آستانه سونامی بزرگی قرار دارد که اگر برنامه ریزان نسبت به آن -بخصوص اگر دریک دهه آینده- سهل انگاری کنند همین نیروی جوان سازنده می تواند به دو اهرم لشکر بیکاران و یا لشکر معتادان تبدیل شود.
چنین رویدادی این قابلیت را ایجاد می کند که نیروهای بیگانه و دشمنان ایران با تحت فشار قرار دادن اقتصادی و نیز بهره بردن از جنگ های سخت در اندیشه ضربه زدن به کیان کشور برآیند. از سوی دیگر نسل های آینده در صورتی متولد خواهند شد یا رشد خواهند یافت که نسل کنونی و جوان ایران قابلیت باروری و تولید نسل را داشته باشد. نگرانی مقامات ارشد نظام درباره بحران پیری و سالخوردگی نگرانی بحق و درستی است اما این نگرانی وقتی درکنار آمارهای فوق قرار می گیرد نشان از بحران بزرگی خواهد بود طی بیست سال آینده در کمین کشور نشسته است.


بنابراین نباید با چشم فروبستن و خود را به خواب زدن رویای ایران 1404 را تحقق یافته فرض کنیم. طی 8 سال گذشته 700 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور به باد رفت اینک باید برای  هر دلار درآمد نفتی برنامه ریزی داشت. این روزها و شبها واقعا چشم بر نهادن و خفتن برای هر مسئولی باید برآمدن کابوسی بزرگ را به همراه داشته باشد. فرصت ها اندک و بحران ها در کمینند. پیش از آنکه دیر شود باید کاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha