شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 113613

در حالی طی چند هفته اخیر موضوع استاندارد و کیفیت بنزین مصرفی کشور مورد بحث و جدل کارشناسان قرار گرفته که در این بین سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی اصلی حوزه استاندارد در کشور تاکنون موضع‌گیری خاصی در این زمینه نکرده و عملا سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

سکوت سازمان استاندارد در موضوع بنزین

سلامت نیوز: در حالی طی چند هفته اخیر موضوع استاندارد و کیفیت بنزین مصرفی کشور مورد بحث و جدل کارشناسان قرار گرفته که در این بین سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی اصلی حوزه استاندارد در کشور تاکنون موضع‌گیری خاصی در این زمینه نکرده و عملا سیاست سکوت را در پیش گرفته است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ اواسط اردیبهشت ماه امسال نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - با بیان اینکه گزارش مشکل‌داری درباره استاندارد و کیفیت بنزین وارداتی از سوی وزارت نفت به این سازمان ارائه نشده است، اظهار کرد که به زودی جلسه‌ای با وزیر نفت درباره کیفیت بنزین مصرفی کشور برگزار خواهد کرد.
 
بعد از این اظهارنظر بود که مناظره‌ای در تلویزیون با موضوع بنزین وارداتی و کیفیت آن برگزار شد که اعضای حاضر در این نشست که برخی از آنها در دولتهای دهم و یازدهم هم مسوولیت داشته و دارند یکدیگر را در زمینه استاندارد بنزین مصرفی کشور مورد اتهام قرار دارند.
 
از یک سو مسوولان دولت یازدهم اعلام کردند که بنزین تولیدی شده در پتروشیمی‌ها در دولت قبل غیراستاندارد و سرطان‌زا بوده است و در عین حال مسوولان دولت دهم نیز تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد.
 
این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد ایران ترجیح داده درباره موضوع استاندارد و کیفیت بنزین سکوت کند.
 
آخرین اظهارنظر رسمی سازمان ملی استاندارد ایران مربوط به اظهارات رئیس این سازمان می‌شود که در اواسط اردیبهشت ماه امسال عنوان کرد که "در سال 1384 تفاهمی بین سازمان استاندارد و وزارت نفت درباره اجرای استاندارد بنزین صورت گرفت و طبق این تفاهم اجرای استاندارد بنزین به وزارت نفت محول شده است."
 
پیروزبخت این‌را هم گفت که "اگر قرار است وزارت نفت در اجرای استاندارد بنزین نظارت داشته باشد، سازمان استاندارد نیز بر عملکرد آزمایشگاه‌ها و همچنین نمونه‌برداری از بنزین داخلی و وارداتی به صورت تصادفی نظارت خواهد کرد تا بر کیفیت بنزین صحه بگذارد."
 
در همین حال گفته می‌شود قرار بود شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به عنوان مسوول اصلی نظارت بر کیفیت و استاندارد بنزین هرچند ماه یکبار گزارش مربوط به کیفیت و استاندارد بنزین مصرفی کشور را به سازمان استاندارد ارائه دهد که تاکنون این اتفاق رخ نداده و یا اگر رخ داده گزارش آن به اطلاع مردم نرسیده است.
 
از سوی دیگر نظام‌الدین برزگری، رئیس سابق سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت قبل وظیفه نظارت بر استاندارد بنزین به وزارت نفت محول شد، گفت: قبل از آن مصوبه که مربوط به سال 1390 یا 1391 می‌شود، سازمان استاندارد کیفیت و استاندارد بنزین کشور را مورد بررسی قرار می‌داد اما پس از آن این کار بر عهده شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت. البته ما راضی به این کار نبودیم اما در شورای استاندارد امضاهای لازم جمع‌آوری شده و مصوبه به تصویب اعضا رسید.
 
وی افزود: بعد از آن مصوبه تا جایی که من اطلاع دارم گزارشی درباره استاندارد و کیفیت بنزین به سازمان استاندارد ارائه نشد.
 
ابهام درباره استاندارد و کیفیت بنزین مصرفی کشور در حالی همچنان ادامه دارد که دولت در اوایل سال جاری به وزارت نفت مجوز داد در صورت نیاز اقدام به واردات بنزین کند. در همین حال عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نیز 21 اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که در سال گذشته متوسط میزان واردات بنزین ایران 3.5 میلیون لیتر در روز بود که این رقم از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط به 5.5 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 
وی تاکید کرده بود که ترجیح ما این است که تا قبل از اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید شود بنزین مرغوب‌تر از بنزین پتروشیمی‌ها وارد شود.
 
وزارت نفت ابتدای سال جاری، نیاز سال 1393 کشور به واردات بنزین را حدود 10 میلیون لیتر در روز پیش‌بینی کرد و درخواست تصویب افزایش واردات بنزین تا سقف 10 میلیون لیتر را به هیات دولت ارسال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha