سیل هنوز فروکش نکرده، با وجود هشدار مأموران هلال احمر در مورد خطرناک بودن حاشیه رودخانه و احتمال رانش زمین، مردم کماکان در حاشیه رودخانه ایستادهاند و با موبایل درحال ثبت تصاویر خشم طبیعت هستند.

سلامت نیوز: سیل هنوز فروکش نکرده، با وجود هشدار مأموران هلال احمر در مورد خطرناک بودن حاشیه رودخانه و احتمال رانش زمین، مردم کماکان در حاشیه رودخانه ایستادهاند و با موبایل درحال ثبت تصاویر خشم طبیعت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بالاخره موبایل دوربیندار باید یک جایی به کار بیاید! راننده نیسان که قطعا از خطرات سیل آگاه نیست با خودرو تا لبه رودخانه میرود ولی کف خودرو به یک تکه سنگ بزرگ گیر میکند، از خودرو پیاده میشود. مردم هم برای کمک به سمت خودرو میروند. ولی قبل از اینکه بتوانند به خودرو نزدیک شوند، حاشیه رودخانه نشست میکند و آب خودرو را با خود میبرد.

هر چند راننده در این حادثه جان سالم به در برد، ولی همیشه سنگی برای گیر کردن به کف ماشین وجود ندارد.

حادثه در هیچ جای دنیا خبر نمیکند!

سیل، زلزله، رانش زمین، طوفان، بهمن، سونامی، انفجار، آتشسوزی، خشکسالی و بلایایی از این دست، حوادثی هستند که در بسیاری از موارد، بشر توانایی جلوگیری از بروز یا کاهش خسارات آن‌ها را ندارد. حوادث غیر مترقبه در همه جای دنیا بدون اطلاع قبلی رخ میدهد و به قولی حادثه در هیچ جای دنیا خبر نمیکند! هیچ کشوری نیز (حتی پیشرفتهترین کشورها) از گزند آسیبهای حوادث غیر مترقبه در امان نیست.

اما نحوه مواجهه با این بلایا و حوادث در کشورهای مختلف، متفاوت است. شاید آموزش، بهترین و ارزانترین راهکار در جلوگیری از بروز حوادث ثانویه، نجات جان مجروحان، کاهش خسارات به واحدهای مسکونی، تجاری، مزارع و ... باشد.

هر چند در سالهای اخیر اقداماتی در خصوص آموزش شهروندان در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی از طریق رسانه ملی و آموزش و پروزش صورت گرفته، ولی بدون شک این مقدار آموزش تأثیرگذار نبوده و هنوز برای عده کثیری از مردم، جنبههای سرگرمی و هیجان در این‌گونه حوادث، بیش از سایر موارد حیاتی و ضروری اهمیت دارد.

ضرورت آگاهیبخشی در مورد حوادث غیر مترقبه

بدون شک بعد از بروز هر کدام از حوادث غیر مترقبه خطرات و تبعات ثانویه جان و اموال افراد گرفتار و سایرین را تهدید میکند.

خطر بروز مجدد سیل، انفجار، رانش زمین، پس‌لرزه و ... از جمله حوادث ثانویه هستند که معمولا امکان رخداد آن‌ها بعد از حوادث اصلی وجود دارد. بنابراین آگاهیبخشی به مردم و جلوگیری از ورود افراد غیر مسئول به منطقه خطر از ضروریات در زمان بروز حوادث غیر مترقبه است.

متأسفانه بعد از بروز حوادث این‌چنینی بسیاری از مردم به منظور تماشا یا عکسبرداری و فیلمبرداری وارد محل حادثه شده و خطراتی را برای خود، سایرین و گروههای امداد و نجات ایجاد میکنند.

گاهی اوقات حجم افرادی که برای تماشا به محل حادثهدیده مراجعه میکنند، به حدی است که این موضوع را در ذهن متبادر میسازند که صدا و سیما باید به صورت زنده موضوع را پوشش دهد و یا مسئولان صدا و سیما باید قول بدهند تا مجموعه کاملی از آسیبهای ایجاد شده و مکانهای تخریب شده را از صدا و سیمای استان پخش خواهند کرد! البته در سیل اخیر تجمع این جماعت به منظور ثبت وقایع تاریخی، تبعات فراوانی در بر داشت و علاوه بر شلوغی معابر و کندی امدادرسانی به افراد گرفتار در برخی موارد مانع فعالیتهای پیشگیرانه نهادهایی مثل اداره برق نیز میشد!

آموزش همگانی ارزانترین و سادهترین راهکار

هر چند آموزش همگانی و آگاه ساختن مردم از خطرات احتمالی و نحوه کمکرسانی به حادثهدیده گان ارزانترین و سادهترین راهکار در مدیریت این‌گونه حوادث به شمار میرود، ولی بیشک تلاش برای تغییر نگرش مردم در مواجهه با این‌گونه حوادث نیز از ضروریات است.

چراکه در امر امدادرسانی و بازگشایی معابر و جلوگیری از ازدحام یکی از اصول اولیه و حیاتی محسوب میشود.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان نیز در همین راستا با تأکید بر آموزش به عنوان بهترین راه برای فرهنگسازی در جامعه، اذعان داشت: استفاده از ظرفیتهای اطلاعرسانی به ویژه رسانهها و آموزشهای محله‌محور از راهکارهای مناسب برای آموزش به عموم مردم است.

صادقعلی‌ مقدم ادامه داد: در سالهای گذشته پروژه مشترک سازمان ملل متحد و سازمان مدیریت بحران، تحت عنوان آموزش جوامع محلی با همکاری تعدادی محدود از تشکلهای مردم‌نهاد استان برگزار شد اما به دلایل نامشخص این پروژه مردم‌محور متوقف شد.

وی تصریح کرد: مستندات موجود نشان از روند مناسب آموزشی این برنامه دارد که امیدواریم یکی از برنامههای کارگروه تشکلهای مردم‌نهاد استان تداوم چنین برنامههایی باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با تشکر از پی‌گیری اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان برای تشکیل کارگروه تشکلهای مردم‌نهاد مدیریت بحران، ابراز امیدواری کرد این کارگروه تخصصی بتواند برای نیل به اهداف و وظایف قانونی خود موفق باشد.

 جلوگیری از تصمیمات جزیرهای و مقطعی

متأسفانه با وجود تلاشهای ستاد مدیریت بحران در راستای ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف، گهگاه شاهد بیبرنامگی و اتخاذ تصمیمات خودسرانه از سوی برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی هستیم.

شاید علت این امر جدی نگرفتن جلسات و همایشهای مربوط به حوادث در طول سال باشد. بدون شک نگاه واقعیت‌محور و جدی به همایشها، مانورها و جلسات ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستانها میتواند مانعی برای جلوگیری از اقدامات دلسوزانه ولی ناکارآمد برخی نهادها باشد.

 سخن آخر؛

همان‌گونه که از نام حوادث غیر مترقبه بر میآید، بشر در بسیاری موارد هیچ نقشی در ایجاد و بروز آن‌ها ندارد ولی با اتخاذ برخی تدابیر، قبل و بعد از حادثه میتوان از تبعات منفی این حوادث و آسیبهای ناشی از آن‌ کاست.

جلوگیری از قطع بیرویه درختان، کاشت درختان توسط نیروهای نظامی و انتظامی و دانشآموزان در حاشیه رودخانه و دامنه کوهها، جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه رودها، لایروبی به رودخانه، احداث کانالها و مسیرهای فرعی و ... قبل از بروز حوادث طبیعی میتواند در کاهش آسیبهای آن مؤثر باشد و از سوی دیگر پخش تصاویر و نقاط حادثهخیز بعد از حوادث توسط صدا و سیما به منظور آگاهسازی یا خطرات احتمالی، آموزش مدیریت بحران در مدارس، برگزاری دورههای مختلف آموزشی، پزشکی و امدادی و ... میتواند در کاهش اثرات حوادث طبیعی بعد از حوادث تأثیرگذار باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha