شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 113631

کارشناس تغذیه: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

چگونه ید نمک را حفظ کنیم؟

سلامت نیوز: کارشناس تغذیه: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.


 کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مقدار مصرف نمک روزانه 5 گرم است ولی در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما بالا بوده و حدود 3-2 برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.
 
فریبا عبدالمنافی در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: نمک یددار تصفیه شده نمکی است که ناخالصی‌های نامحلول مانند فلزات سنگین و آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده و ید به آن اضافه شده است.
 
عبدالمنافی افزود: نمک دریایی به علت داشتن ناخالصی‌های مختلف و حتی فلزات سنگین مثل سرب، جیوه، کادمیوم و یا آرسنیک خاصیت سرطان زایی داشته و مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.
 
این کارشناس تغذیه هشدار داد: مقدار مصرف نمک روزانه 5 گرم است ولی در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما بالا بوده و حدود 3-2 برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.
 
وی گفت: نگهداری و ذخیره نمک یددار بیش از یک سال، موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود.
 
عبدالمنافی ادامه داد: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.
 
وی تصریح کرد: فقط نمک هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت بر روی بسته بندی آنها درج شده باشد.
 
این کارشناس تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: دقت کنید که عبارت "نمک ید دار تصفیه شده "بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از هر گونه نمک با عنوان "صادراتی صنعتی" که مصرف خوراکی ندارد و یا "نمک دریا" که ید کافی ندارد خودداری نمایید.
بازدید از صفحه اولsendارسال به دوستان printنسخه چاپی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha