عرصه مهمی که فعالان زیست محیطی می‌توانند فعالیت کنند فرهنگ‌سازی در جامعه است. چراکه تا چنین فرهنگی شکل نگیرد، کار جدی از فعالان زیست محیطی بر نمی‌آید.

سلامت نیوز: عرصه مهمی که فعالان زیست محیطی می‌توانند فعالیت کنند فرهنگ‌سازی در جامعه است. چراکه تا چنین فرهنگی شکل نگیرد، کار جدی از فعالان زیست محیطی بر نمی‌آید.


 در دولت نهم و دهم برخوردهای نامناسبی با فعالان محیط زیست صورت می‌گرفت و حتی شاهد صدور احکام قضایی علیه برخی فعالان زیست محیطی بودیم
 در مقایسه با دولت قبل فضا برای فعالان محیط زیست خیلی تفاوت کرده است و به جرأت می‌توان گفت بزرگترین کوتاهی دولت نهم و دهم نادیده گرفتن اهمیت محیط زیست بوده، خوشبختانه شخص رئیس جمهوری به اهمیت محیط زیست باورمند هستند و از این جهت جای امیدواری است.


«دولت‌ها در حفاظت از عرصه‌های محیط زیست به دلیل آن‌که توان و امکان کافی ندارند نمی‌توانند به تنهایی موفق باشند، همچنین امکان نظارت، پایش و کنترل دولت‌ها در این زمینه بسیار کمتر از سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی است. بنابراین می‌توان گفت دولت‌ها برای حفظ محیط زیست حتماً به کمک مردم احتیاج دارند و مردم می‌توانند نقش خود را در قالب «ان.‌جی.‌او»‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد و با نظارت و جهت دهی فعالان زیست محیطی ایفا ‌کنند. »
این بخشی از گفته دکتر «امیرحسین ولیان»، کارشناس محیط زیست و مدیر جمعیت دیده‌بان طبیعت در گفت‌و‌گو با ایران به بهانه پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست است. سازمان ملل در سال 1973 این روز را برگزید و در ایران نیز هر ساله 15 تا 21 خرداد به همین مناسبت گرامی داشته می‌شود.
سازمان ملل متحد امسال با شعار «صدایتان را بالا برید نه سطح دریاها را» به مقابله با چالش‌های جدی محیط زیستی جهان رفته است. شعاری که عملاً نقش تشکل و سازمان‌های مردم نهاد را پررنگ‌تر از پیش خواستار شده است.
امیرحسین ولیان در این باره می‌گوید: «عرصه مهمی که فعالان زیست محیطی می‌توانند فعالیت کنند فرهنگ‌سازی در جامعه است. چراکه تا چنین فرهنگی شکل نگیرد، کار جدی از فعالان زیست محیطی بر نمی‌آید. در این میان رسانه‌ها بویژه صداوسیما نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و ایجاد حس مسئولیت در مردم برای توجه به محیط زیست خود دارند.»
آمارهای جهانی درباره وضعیت محیط زیست در ایران نشان می‌دهد ایران در حوزه محیط زیست با اشکالات فراوانی رو به رو است. بطوری که در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ وضعیت محیط زیست کشور در رده‌‌بندی جهانی با ۳۶ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ در میان ۱۳۲ کشور تنزل یافته است. این نگرانی‌ها و مشکلات همه و همه انگیزه‌ای شد برای سازماندهی تشکل‌های غیر دولتی تا به نجات محیط زیست بشتابند.
در سال‌هایی که فعالان محیط زیست با جدیت پیگیر حفاظت از محیط زیست خود بوده‌اند توانستند موفقیت‌های بسیاری نیز با اعتراض به روند بحرانی دریاچه ارومیه، آلودگی هوا، تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر، پارک ملی گلستان، شکار حیوانات در معرض انقراض و تخریب جنگل ابر به بهانه جاده‌سازی به دست آورند.
 با آغاز به کار دولت یازدهم آزادی عمل ویژه‌ای برای فعالان محیط زیست در نظر گرفته شد تا «صدای خود را بالا ببرند» تا آنجا که معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست‌ از تمام «ان.‌جی.‌او»های فعال در عرصه‌های محیط زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی دعوت کرد تا فعالانه در این عرصه فعالیت کنند و گاه خود نیز به صف اعتراضی آنان پیوست.
دکتر ولیان در این زمینه می‌گوید: «در دولت نهم و دهم برخوردهای نامناسبی با فعالان محیط زیست صورت می‌گرفت و حتی شاهد صدور احکام قضایی علیه برخی فعالان زیست محیطی بودیم، اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که دولت نیز برای نجات محیط زیست در کنار تشکل‌های غیر دولتی ایستاد و شاهد همصدایی و همگرایی دولت و فعالان زیست محیطی هستیم.»
دکتر ولیان می‌گوید: «با وجود این اما همچنان می‌بینیم برخی فعالان محیط زیست به دلیل افشای بعضی تخلفات زیست محیطی دولت گذشته مورد قهر برخی مدیران محیط زیستی قرار دارند که از دولت پیشین همچنان در این سازمان فعالیت می‌کنند.»
وی تصریح می‌کند: «در مقایسه با دولت قبل فضا برای فعالان محیط زیست خیلی تفاوت کرده است و به جرأت می‌توان گفت بزرگترین کوتاهی   دولت نهم و دهم نادیده گرفتن اهمیت محیط زیست بوده، خوشبختانه شخص رئیس جمهوری به اهمیت محیط زیست باورمند هستند و از این جهت جای امیدواری است.»
این کارشناس محیط زیست و مدیر جمعیت دیده‌بان طبیعت با بیان این‌که پافشاری و جدیت خود فعالان محیط زیست بسیار تأثیر‌گذار است، تصریح می‌کند: «به عنوان نمونه در فضای بسته دولت گذشته حضور فعال و تأثیرگذار فعالان محیط زیست باعث نجات جنگل ابر از تاراج جاده شد، به عبارتی می‌توان گفت فعالیت تشکل‌های غیر دولتی خیلی مدیون شرایط زمانی نیست بلکه بستگی به انرژی دارد که خود فعالان زیست محیطی دارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha