می گویند بی سابقه بود. می گویند غیرقابل پیش بینی بود. می گویند كاری از دست كسی برنمی آمد. می گویند غافلگیر شدیم و... حتی عكس ها وفیلم هایش نیز دلهره آور و رعب انگیزاست. آنقدر كه درنخستین نگاه هر بیننده یی را به شك می اندازد كه آیا این عكس ها واقعی است یا ساخته شده دست عكاسان و خبرنگاران. درست مانند فیلم های مهیج خارجی.

سلامت نیوز:می گویند بی سابقه بود. می گویند غیرقابل پیش بینی بود. می گویند كاری از دست كسی برنمی آمد. می گویند غافلگیر شدیم و... حتی عكس ها وفیلم هایش نیز دلهره آور و رعب انگیزاست. آنقدر كه درنخستین نگاه هر بیننده یی را به شك می اندازد كه آیا این عكس ها واقعی است یا ساخته شده دست عكاسان و خبرنگاران. درست مانند فیلم های مهیج خارجی.

منتهی این بار در كلانشهری با حدود 12 میلیون نفر جمعیت. توفان شنی كه برای ما پایتخت نشینان توفان ندیده، آزمونی بود برای اینكه اگر «زلزله و سیل و... بیاید» تهران به چه حال و روزی درمی آید و ازآن مهم ترآزمونی جدی و به دور از هرگونه مانور و تبلیغات تلویزیونی برای میزان شهری پایتخت ایران. مدیرانی كه اگر در این آزمون رفوزه نشده باشند حداقل تجدید شده اند!
   
    توفانی كه زلزله به پا كرد
    هنوز ساعتی از توفان نگذشته بود وشهروندان از شوك خبر فوت پنج نفر و مجروح شدن بیش از 30 نفربیرون نیامده بودند كه شایعه یی موبایل به موبایل و البته در صفحات اجتماعی پخش شد كه: «توفان پیش درآمدی از زلزله است.» اما معاون پژوهشگاه زلزله شناسی چنین خبری را تكذیب كرد.
    دكتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درپاسخ به یكی از سایت ها گفت: شایعه ارتباط توفان اخیر تهران با زلزله احتمالی پایه علمی ندارد. تاكنون شواهدی علمی برای ربط بین وقوع توفان به عنوان پیش نشانگر زلزله در دنیا معرفی نشده است. ضمنا در نواحی لرزه خیزی مانند كرمان، یزد، زاهدان، سیستان و بلوچستان، كویر لوت و مركزی توفان های متعدد در سال رخ می دهند كه در پی هیچ كدام زمین لرزه مهمی گزارش نشده است. زلزله های شدید در نواحی لرزه خیزی مانند نواحی یاد شده به دلیل جنبش گسل ها در اعماق زمین - معمولابیش از هشت كیلومتر در ایران- و نه به دلیل توفان در سطح زمین، رخ می دهند.
   
    هواشناسی، نخستین متهم حادثه
    درنخستین واكنش ها به این حادثه، تیرتمام انتقادها به سازمان هواشناسی خورد كه نتوانسته بود این رخداد را پیش بینی كند.
    احد وظیفه، مدیركل هشدار سریع و پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: ما هیچ وقت پیش بینی توفان را نكردیم و بر وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق تاكید داشتیم.
    او در دفاع از عملكرد سازمان هواشناسی درباره دلیل غیرقابل پیش بینی بودن توفان اخیر می گوید: توفانی كه در تهران آمد به راحتی قابل پیش بینی نیست. ما تنها می توانیم وزش باد شدید را پیش بینی كنیم. امكان ندارد سرعت و ساعت وقوع توفان را پیش بینی كنیم.
    به گفته وظیفه در صورتی این توفان های محلی قابل پیش بینی هستند كه دقایقی پیش از رسیدن به نقطه یی خاص، توسط چند ایستگاه كه در مسیر هستند، گزارش شوند: «ما یك ساعت قبل از رسیدن توفان به تهران شروع به اطلاع رسانی به ستاد مدیریت بحران و سازمان های مسوول دیگر كردیم. البته نه با واژه توفان. همكاران ما هم تا بتوانند به صدا و سیما خبر بدهند، 15 دقیقه از وقت گرفته شده بود. یعنی 50 كیلومتر به پیش آمده است. در مرحله ورود این باد شدید خبر را در رادیو تهران اعلام كردیم. »
    به گفته مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی پیش بینی توفان برای روز سه شنبه هم تحت فشار رسانه ها و برخی مسوولان بوده است: وقتی توفانی پیش بینی نشده اتفاق می افتد و رسانه ها و مسوولان آن چنان موضع گیری می كنند، ممكن است كه یك كارشناس ما تحت فشارها بگوید توفان تكرار می شود. هرچند كه ما تا روز چهارشنبه پیش بینی باد شدید داشتیم. بسیاری از پیش بینی ها هم درست بوده است.
    با وجود اینكه مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی از خود و سازمان متبوعش در این واقعه با گفتن امكان پذیر نبودن پیش بینی رفع مسوولیت می كند، 10 دقیقه قبل از وقوع توفان، برروی تمامی گوشی های تلفن های همراهی كه نرم افزار هواشناسی داشته اند و از طریق سایت های هواشناسی جهانی پوشش داده می شوند اخطاریه هایی مبنی بر وقوع توفانی شدید درتهران منتشر شده است !
   
    5 میلیارد خسارت
    آمار خسارت ها متفاوت است اما عمده ترین آنها آمارهایی است كه مدیران سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان برق تهران می دهند كه هر كدام تاكید برخسارت هایی پنج میلیارد تومانی به سیستم برق و شهر تهران داشته اند.
    احمد صادقی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به جزییات پیامدهای توفان كم سابقه تهران گفت: این توفان در مجموع پنج كشته بر جاگذاشت كه ناشی از سقوط درخت، قاب بتن ساختمان، آلاچیق فایبرگلاس در میدان امام حسین(ع)، ماندن در زیر آوار دیوار دورچین ساختمان و سقوط از طبقه پنجم ساختمان بوده است. وی افزود: 81 نفر از شهروندان نیز مجروح شدند كه علت آن 4مورد تصادف ماشین، 24 موردضربه و جراحت (تروما)، 19 مورد آسیب مغزی و 34 مورد ناشی از سایر موارد گزارش شده است. وی در خصوص خسارات وارده نیز با اشاره به شكسته شدن 2 هزار و 554 اصله درخت در سطح شهر گفت: 109 مورد سقوط تابلو، 35 مورد سقوط داربست، هشت مورد شكستگی تیر برق و 39 مورد پارگی و قطع كابل برق فشار متوسط و ضعیف ثبت شده كه 19 مورد پست برق از مدار خارج و یك هزار و 128 مورد خاموشی رخ داده و همچنین به128 خودرو آسیب وارد شده است.
   
    اولتیماتوم شورای شهر به مدیریت شهری
    درحالی كه شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری، درتمام طول پنج روزه گذشته، سكوت اختیار كرده است، اعضای شورای اسلامی شهر تهران درواكنش به مدیریت شهری تهران لب به انتقاد گشوده اند. احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهرتهران، درواكنش به این رخداد و خسارت های ناشی از آن می گوید: «بسیاری از مردم اطلاعی از حقوقشان در مواقع بحران ندارند و باید به مردم اطلاع رسانی شود كه درمواقع بحران می توانند خسارت خود را از نهادهای مسوول دریافت كنند.»
    احمد دنیا مالی دیگر عضومنتقد شورای شهر نیز در این باره خواستار ارائه گزارش شهرداری تهران از خسارتهای به جا مانده از توفان تهران شده و گفت: بسیاری از حوادث رخ داده دراین توفان به دلیل سقوط داربست های ساختمانی بوده است. باید نظام مهندسی و شهرداری تهران نظارت بیشتری بر اجرای قوانین ومقررات در نصب داربست ها داشته باشند.
    رییس كمیسیون حمل ونقل شورای شهرتهران همچنین بابیان اینكه بایداقدامی برای بیمه مردم و پرداخت دیه به آنها در زمان حوادث پیش بینی شود گفت: بهتر است بانك شهر برای پرداخت دیه اقدامات لازم را انجام دهد پیش از این در صورت بروزاین حوادث مردم را به دادگاه معرفی می كردند تا حقوق خودرا دریافت كنند اما به اعتقاد من باید با توافقنامه یی با بانك شهر، پرداخت این خسارات به مردم بابت جان و اموال شان تسهیل شود.
   
    سكوت پرمعنای مدیریت شهری
    اما این پایان ماجرا نبوده و نیست. آخرین اخبار حكایت از احضار رییس سازمان هواشناسی به مجلس از سوی كمیسیون اجتماعی مجلس دارد. چرا كه برخلاف نظر مدیران این سازمان، برخی از كارشناسان انجمن مخاطره شناسی ایران براین باورند كه پیش بینی این توفان كاملاامكان پذیر بوده است.
    دكتر ابراهیم مقیمی، استاد دانشگاه تهران با تاكید بر اینكه منشا، مسیر و سرعت توفان اخیر تهران دقیقا قابل پیش بینی بوده است، می گوید: ادعای هواشناسی مبنی بر غیرقابل پیش بینی بودن توفان كه از فرودگاه مهرآباد تهران نیز عبور كرده به هیچ وجه قابل دفاع نیست چون رصد و دیده بانی چنین پدیده هایی كه در فرود و برخاست هواپیماها نقشی حیاتی دارند حداقل انتظاری است كه از هواشناسی وجود دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha