توفان دوباره به تهران رسید. در آخرین ساعات روز گذشته در شرایطی که باز هم سازمان هواشناسی از پیش‌بینی وضعیت دقیق هوا جا مانده بود توفانی مشابه توفان پیشین در پایتخت اتفاق افتاد رخ داد.

سلامت نیوز: توفان دوباره به تهران رسید. در آخرین ساعات روز گذشته در شرایطی که باز هم سازمان هواشناسی از پیش‌بینی وضعیت دقیق هوا جا مانده بود توفانی مشابه توفان پیشین در پایتخت اتفاق افتاد رخ داد.

وزش باد شدید و گردوغبار غلیظ در هوای شهر از اصلی‌ترین نشانه‌های توفان روز جمعه بود. این در حالی است که در وب‌سایت اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی در آخرین اطلاعیه‌ای که منتشر شده بود هیچ اشاره‌ای به احتمال وقوع چنین پدیده‌ای نشده بود.

شرح کامل این اطلاعیه به این شرح بود: «براساس نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر دریافتی از ماهواره هواشناسی، با شکل‌گیری توده گردوخاک در کشور عراق و حرکت آن به‌سوی شرق، از بعدازظهر دیروز و طی روز شنبه برای استان‌های خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان و لرستان وزش باد همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد و گردوخاک تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.»

با این حال آنگونه که احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور دیروز به ایسنا گفت: «توفان از لحظاتی پیش – ساعت 19:30 دقیقه عصر - در پایتخت آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود وزش این تندباد تا حدود نیم‌ساعت ادامه داشته باشد.»

براساس گفته‌های او بیشترین سرعت وزش این توفان در فرودگاه مهرآباد 72کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. وی تصریح کرد: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر شنبه شاهد بارندگی در پایتخت باشیم. مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز نسبت به وقوع توفان در تهران و البرز هشدار داد و به «ایسنا» گفت: «تمام نیروها و دستگاه‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.» وی افزود: «براساس پیش‌بینی‌ها توفان فعلی در پایتخت از استان قزوین آغاز شده و پس از عبور از استان البرز از غرب وارد تهران شده است.»

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: «سرعت این توفان کمتر از توفان قبلی تهران است.» تا آخرین لحظات تنظیم این خبر (20:15) خبر و آماری از خسارت‌های احتمالی توفان روز جمعه منتشر نشده است اما وزش باد شدید به همراه گردوخاک دست‌کم بیشتر از نیم‌ساعت تهران را تحت‌تاثیر قرار داده بود. طبق آخرین اعلام سازمان هواشناسی سرعت توفان دیروز 85 کیلومتر در ساعت بوده و این توفان تلفات جانی نداشته است.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha