یک جامعه‌شناس گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، حفظ سلامت اجتماع را به همراه خواهد داشت.

سلامت نیوز: یک جامعه‌شناس گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، حفظ سلامت اجتماع را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عزت‌الله سام‌آرام در رابطه با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در جامعه افزود: آسیب‌های اجتماعی برای فرد، خانواده، گروه‌های اجتماعی و جوامع کوچک و بزرگ اعم از روستا و شهر، تعریف می‌شود لذا مبارزه اجتماعی با مواد مخدر می‌تواند بسیار راهگشا در کاهش بلیه خانمانسوز اعتیاد در جامعه باشد.

مدیر گروه مددکاری دانشگاه علامه‌طباطبایی در رابطه با نقش مددکاران در پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: مددکار اجتماعی یک فرد حرفه‌ای است که با رعایت ارزش‌های انسانی و اصول حرفه‌ای خاص و استفاده از علوم و تجربه می‌تواند در قالب یک مؤسسه رفاهی اعم از دولتی یا غیردولتی، خدمات حرفه‌ای خود را در اختیار مددجویان قرار می‌دهد تا برای کاهش مشکلات کسانی که گرفتار آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد شده‌اند کمک و  افراد را برای رسیدن به تعادل دوباره در زندگی باری رسانند.

وی ادامه داد: در هر جامعه‌ای به ویژه در جوامع صنعتی، سیاست‌های اجتماعی با هدف حفظ و بهبود سلامت اجتماعی جامعه تدوین و با برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌شوند. سلامت اجتماعی در کنار سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت معنوی، مجموعه ای را به وجود می‌آورد که مفهوم سلامت را به طور کلی در جامعه تعریف می‌کند.

این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه در محدوده هر یک از انواع سلامت، بخشی به پیشگیری و بخشی به درمان اختصاص دارد، بیان داشت: در سلامت اجتماعی هم مهمترین بخش مربوط به بهداشت اجتماعی و بهداشت اجتماعی به مفهوم پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماع محور است و محیط‌های اطراف وی در بروز آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، بی اثر نبوده ؛ لذا استفاده از اجتماع برای رفع این معضل ضروری و اجتناب ناپذیر است.

سام‌آرام کرد: منظور از اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، استفاده از نهادهای اجتماعی و فرآیندهای مربوط به اجتماع برای اداره کردن خدمات، مبارزه و پیشگیری از اعتیاد است؛ که یکی از راهکارهای اصلی جهت محقق شدن این رویکرد آموزش از طریق کارگاه و تشکیلات در نهادها و سازمان های مختلف است که بتوان فضاهای فردی مبارزه با مواد مخدر را به فضایی اجتماعی تبدیل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha