سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد سالانه بیش از ۵۰۰ هزار بارداری در دنیا به علت فقدان خون به مرگ منجر می‌شود که ۹۹ درصد قربانیان مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند.

سلامت نیوز: سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد سالانه بیش از ۵۰۰ هزار بارداری در دنیا به علت فقدان خون به مرگ منجر می‌شود که ۹۹ درصد قربانیان مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، به نقل از سازمان انتقال خون، سازمان انتقال خون ایران با اتخاذ و اجرای سیاستهای ملی خون، مطابق با نیازهای ملی و توصیه های فنی سازمان جهانی بهداشت، از سال 2007 با اتکا به اهدای 100 درصد داوطلبانه تمام خون مورد نیاز بیماران از جمله مادران در حال زایمان را تأمین می کند.

بر اساس این گزارش حتی در دور افتاده ترین نقاط کشور نیاز تمام مراکز درمانی تأمین می شود و می توانیم بگوییم در ایران هیچ مادری به خاطر کمبود خون حین زایمان نمی میرد.

سازمان انتقال خون اعلام کرد: روزانه 800 زن در سراسر جهان به دلیل اختلالات ناشی از بارداری یا زایمان جان می سپارند. تقریباً تمام این مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. بیش از نیمی از این آمار مربوط به کشورهای آفریقایی و یک سوم آن مربوط به جنوب آسیا است.

در کشورهای در حال توسعه مرگ حین زایمان سومین علت منجر به مرگ در زنان 15 تا 44 ساله است که 25 درصد موارد مرگ ناشی از خونریزی حین زایمان است.

بنابراین گزارش خطر مرگ برای مادران زیر 15 سال بسیار بیشتر از سایر سنین است. همچنین عمده ترین علل مرگ و میر در هنگام زایمان ناشی از خونریزی شدید است. به همین مناسبت، سازمان جهانی بهداشت شعار «خون سالم برای نجات مادران» را برای سال 2014 برگزیده است.

به این امید که با تمرکز بر این موضوع، آگاهی ها در خصوص اهمیت تأمین خون و محصولات خونی سالم در راستای یک نگرش جامع به پیشگیری از مرگ و میرهای هنگام زایمان افزایش یابد.

امروزه، 40 سال بعد از تصویب اولین قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در خصوص سلامت خون، هنوز دسترسی به خون سالم و استفاده منطقی از آن یک چالش عمده در بسیاری از کشورهاست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha