شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 113674

برای تقویت مغز و بالا بردن توان یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان، انجام کارهای مقطعی چاره‌ساز نیست و نخواهد بود.

سلامت نیوز: برای تقویت مغز و بالا بردن توان یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان، انجام کارهای مقطعی چاره‌ساز نیست و نخواهد بود.

همواره باید از نظر تغذیه تناسب رعایت شود و والدین باید بر تغذیه فرزندان خود نظارت داشته باشند. به‌عبارت دیگر، برنامه‌ریزی مناسب تغذیه‌ای و درسی باید در زمان و دوره‌های امتحانی جایگزین پرخوانی‌های بی‌برنامه در این دوره شود.به گفته دكتر سیدضیاءالدین مظهری، مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با همشهری، یك باور غلط در ذهن ما ایجاد شده كه بر این مبنا تصور می‌كنیم كه قهوه و مواد قندی تأثیر زیادی در بیدار و هوشیار نگه داشتن دانش‌آموزان و دانشجویان در شب‌های امتحان دارند.

قهوه شاید تا حدی به‌دلیل وجود كافئین در آن باعث بیدار نگه داشتن فرد برای درس خواندن شود اما مصرف بیش از2 فنجان قهوه در روز به‌ویژه برای نوجو‌انان و جوانان كه در سن یادگیری قرار دارند، توصیه نمی‌شود. از سوی دیگر مصرف مواد قندی زیاد چه به‌طور مقطعی(برای شب‌های امتحان) چه به‌صورت دائمی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این مواد سبب ترشح انسولین و موجب هدایت قندها به سمت سلول‌ها می‌شوند كه ضمن آسیب‌های بعدی، یك آسیب آنی نیز در پی می‌آورند و آن هم دست دادن حس بی‌حالی به فرد دانشجو یا دانش‌آموزی است كه قصد دارد به‌زودی در جلسه امتحان شركت كند. به اعتقاد این متخصص تغذیه، جهت گسترش حافظه و افزایش توانایی‌های مغز به‌طور وی‍ژه باید از مصرف مواد پركالری و مصرف بی‌رویه گوشت‌های قرمز و گوشت‌های فرآوری شده وانواع فست‌فودها جلوگیری كرد. باید به جای مصرف این مواد از غذاهای حاوی امگا 3 و همچنین سالاد و میوه‌های فصل و گوشت آبزیان یا گوشت سفید و مواد غذایی حاوی ویتامین ب كمپلكس، نان‌های سبوس‌دار، دانه‌های روغنی، لبنیات كم چرب مخصوصا شیر با چربی كم استفاده كرد. دانش‌آموزان هم در زمان امتحانات و هم در سایر فصول و مواقع سال می‌توانند خیار، مغز كاهو، جوانه گندم و هویج را جایگزین مصرف پفك، چیپس و انواع تنقلات پر‌چرب و شیرین كنند.

این مواد علاوه بر فیبر دارای مقادیر زیادی از آنتی ‌اكسیدان هستند كه بر‌ای سلامت بدن مفیدند و از سرطان جلوگیری می‌كنند. به گفته دكتر مظهری، باید در زمان امتحانات همچنین زمان خواب و به‌موقع خوابیدن با انجام یك برنامه درسی منظم رعایت شود، در واقع باید با رعایت ساعت بیولوژیك خواب امكان سم‌زدایی از بدن را كه در ساعات خاصی از شب فراهم است، ایجاد كرد.
همچنین به گفته دكتر سیدمرتضی صفوی مدیر گروه تغذیه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در مصاحبه با همشهری، دانش‌آموزان و دانشجویانی كه در امتحانات شركت می‌كنند باید وعده‌های غذایی خود را بیشتر كرده و غذای خود را در وعده‌های كوچك و سبك صرف كنند؛

به‌عنوان مثال بهتر است غذاها در 5 وعده صرف شوند به‌ویژه برای دانش‌آموزان كم‌سن و سال‌تر مناسب‌تر است. دادن 2 تا 3 وعده سنگین و حجیم غذا در روز باعث خواب آلودگی دانش‌آموز یا دانشجو می‌شود. استفاده از میان‌وعده‌های سبك و مغذی مانند آبمیوه، شیر و مغزهای آجیل برای از بین بردن خستگی دانش‌آموز بسیار مهم است. علاوه بر این متقاضیان شركت در امتحانات نباید با شكم خالی به جلسه امتحان بروند. گرسنگی باعث عدم‌تمركز دانش‌آموز در جلسه امتحان می‌شود. دانش‌آموز حتما باید در روز امتحان صبحانه مصرف كند زیرا مصرف صبحانه باعث خواهد شد كه گلوكز خون در حد ثابتی بماند و به عملكرد مغز لطمه‌ای وارد نشود.

اگر مدت زمان غذا نخوردن و ناشتا ماندن طولانی شود، نگهداری سطح گلوكز خون در سطحی كه مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی خود باشد، دشوار می‌شود و یادگیری و تمركز حواس نیز مختل می‌شود و به همین دلیل است كه خوردن یك صبحانه سالم علاوه بر ثابت نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی باعث افزایش تمركز و توانایی در یادگیری می‌شود و به تبع آن نیز نیازهای تغذیه‌ای فرد در طول روز برآورده می‌شود.
منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha