شیمی درمانی بر روی اعضای بدن اثرات نامناسبی دارد اما یکی از اعضای بدن بیشتر از سایر اعضا از شیمی درمانی عوارض نامطلوب می‌پذیرد.

سلامت نیوز:شیمی درمانی بر روی اعضای بدن اثرات نامناسبی دارد اما یکی از اعضای بدن بیشتر از سایر اعضا از شیمی درمانی عوارض نامطلوب می‌پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان مرکز جراحی و آنکولوژی در شهرک لیفرنیا ایالات متحده در یک تحقیق منحصر بفرد دریافته‌اند افراد نجات یافته از برخی از سرطان که تحت درمان شیمی درمانی قرار گرفته‌اند پس از اتمام درمان دچار مشکلات مربوط به حافظه بویژه هنگام انجام کارهای همزمان می‌گردند.

گفتنی است، کارشناسان این مرکز با مطالعه بر روی داوطلبان نجات یافته از سرطان دریافته‌اند عملکرد حافظه در آنها به دلیل تغییرات ناشی از شیمی درمانی در مغز این افراد دچار اختلال شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان این نتایج را با انجام آزمایش تصویر برداری mri بر روی مغز زنان و مردان مبتلا به سرطان و اندازه‌گیری میزان توانایی حافظه آنها در مسائلی مانند مسائل شناختی و یادگیری مهارت‌ها بدست آورده‌اند.

پزشکان مجری این طرح اعتقاد دارند، این تغییرات و اختلال در حافظه به دلیل آسیب‌هایی است که به مغز در طول فرآیند شیمی درمانی می‌رسد و یا ممکن است شیمی درمانی باعث اختلال در ارتباط شبکه‌ی نورون‌های مغزی با همدیگر شود.

کارشناسان تاثیر شیمی درمانی بر اختلال حافظه را حتی تا 10سال پس از اتمام شیمی درمانی در بیماران ردگیری نموده‌اند.

در عین حال در حدود 80 درصد از بیماران حدود یک الی دو سال پس از اتمام شیمی درمانی به طور کامل سلامت حافظه خود را به دست می‌آوردند و آمار اختلال حافظه تنها بین گروه معدودی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha