معاون اجرایی کانون هموفیلی ایران با اشاره به تصمیم اخیر دولت برای قرار دادن کل یارانه "فاکتور 7" در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر، از کمبود این دارو در داروخانه‌های بیمارستان امام خمینی (ره) طی چند روز اخیر خبر داد.

سلامت نیوز: معاون اجرایی کانون هموفیلی ایران با اشاره به تصمیم اخیر دولت برای قرار دادن کل یارانه "فاکتور 7" در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر، از کمبود این دارو در داروخانه‌های بیمارستان امام خمینی (ره) طی چند روز اخیر خبر داد.

احمد قویدل، در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره توضیح داد: قیمت تمام شده "فاکتور 7 " که در داخل ایران با نام «آریوسون» تولید می‌شود، 700 هزار تومان است اما با یارانه‌های دولتی، به قیمت 10 هزار تومان وارد شبکه بیمه‌ای می‌شد. گویا دولت تصمیم گرفته که تمام یارانه را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد و آ‌ن‌ها مسیر تحویل دارو را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع، در کل امری مثبت است، افزود: باید از مسئولین پرسید آیا سرمایه‌ در اختیار داروخانه‌ها را در نظر گرفته‌اند؟ داروخانه‌ای که میلیون‌ها تومان بدهی دارد،‌ موظف شده است که هر فاکتور 7 را 700 هزار تومان خریداری و با قیمت نزدیک به صفر در اختیار بیمار بگذارد و بعد هزینه آن را از بیمه‌ها بگیرد اما کدام یک از داروخانه‌ها چنین سرمایه‌ای دارد؟

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی در ادامه با طرح این پرسش که یک داروخانه کوچک در شهرستان چگونه می‌تواند هزینه خرید تعداد هرچند محدودی فاکتور 7 را تأمین کند، گفت: آنچه در این چند روز اخیر اتفاق افتاد، این است که نه در داروخانه‌ بستری و نه داروخانه سرپایی بیمارستان امام خمینی، فاکتور 7 موجود نیست و بیمارستان اعلام کرد که نمی‌تواند این دارو را خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه کانون، خود مرکز درمانی دارد، گفت: مرکز درمانی کانون هموفیلی ایران هنوز با این مشکل مواجه نشده زیرا خرید جدید ‌نداشته‌ایم.

وی با ابراز نگرانی از شرایط ایجاد شده، از وزارت رفاه درخواست کرد پیش از اتخاذ این‌ گونه تصمیم‌ها، نظرات انجمن‌های حامی بیماران خاص را نیز بشنوند.

کمبود «آریوسون»‌ در بیمارستان‌ها
به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر منقچی مسئول بخش و پزشک درمانگر بیماران هموفیلی در بیمارستان امام خمینی با تایید خبر کمبود فاکتور 7 (داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی) در بیمارستان‌ها گفت: بیش از دو هفته است که این دارو در بیمارستان امام خمینی کم شده و به صورت دوره‌ای به داروخانه می‌رسد.

دکتر منقچی در این رابطه توضیح داد: بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان مرجع است و بیماران از سراسر کشور به آن مراجعه می‌کنند و از نظر فاکتور 7، کمترین مشکل را دارد اما بیش از دو هفته است که این دارو در بیمارستان امام کم شده در حالی که به گفته بیماران مراجعه کننده، این کمبود در سایر بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق گفته بیماران، علت اصلی این کمبود، خروج فاکتور هفت از لیست داروهای تحت پوشش بیماران خاص است. در حال حاضر، داروخانه‌ها باید فاکتور هفت تولید داخل (آریوسون) را به قیمت اصلی بخرند، آن را به رایگان در اختیار بیمار قرار دهند و سپس هزینه را از بیمه دریافت کنند. نبود سرمایه کافی برای خرید فاکتور هفت به تعداد مورد نیاز، باعث شده داروخانه‌ها نتوانند آن را تأمین کنند.

منقچی با اشاره به اینکه از بیش از دو هفته پیش فاکتور هفت در بیمارستان امام خمینی به طور دوره‌ای توزیع می‌شود، افزود: در همین زمان که با شما صحبت می‌کنم این کمبود را داریم اما ممکن است تا پایان وقت اداری، محموله‌ای به دست ما برسد. در همین مدت هم دارو به صورت دوره‌ای توزیع می‌شده و به طور مقطعی به بیمارستان می‌رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha