یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 113724

دامداران دوباره گرفتار یک بیماری جدید شدند. بیماری‌ای با نام «لمپی اسکین» که می‌تواند خسارات قابل‌توجهی را به این بخش اقتصادی کشور وارد کند.

سلامت نیوز: دامداران دوباره گرفتار یک بیماری جدید شدند. بیماری‌ای با نام «لمپی اسکین» که می‌تواند خسارات قابل‌توجهی را به این بخش اقتصادی کشور وارد کند.

علایم بروز این بیماری تب و ایجاد یک برجستگی و تورم پوستی است که در دام، تبدیل به یک‌سری زخم‌ها و تاول‌هایی می‌شود و مشکلات مختلفی را برای دام ایجاد می‌کند. انتقال عامل بیماری از طریق تماس با گاوهای بیمار و گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خونخوار) صورت می‌گیرد. اما موضوعی که مورد نگرانی غالب دامداران است اینکه در صورت بروز تلفات آیا پرداخت غرامت‌های ناشی از این بیماری سرنوشتی مانند سایر پرداختی‌های صندوق بیمه پیدا خواهد کرد؟ رضا فتحی از دامداران استان تهران است که نگرانی‌های خود درخصوص عملکرد صندوق بیمه را عنوان می‌کند. به گفته او گرچه دولت سال گذشته مبالغی از خسارات وارده به دامداران را پرداخت کرد اما هنوز چهار برابر مبلغ پرداختی دولت به دامداران به‌عنوان غرامت پرداخت نشده است.

‌احتمال شیوع بیماری جدید لمپی اسکین، در روزهای اخیر نگرانی‌هایی برای دامداران ایجاد کرده است. آیا این بیماری به تهران هم رسیده است؟
در روزهای اخیر برای نخستین‌بار بیماری «لمپی اسکین» که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالاست و خسارت‌های اقتصادی سنگینی با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی وارد می‌سازد، در تعدادی از دامداری‌ها و روستاهای استان‌های آذربایجان‌غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه گزارش و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است. علایم بروز این بیماری تب و ایجاد یک برجستگی و تورم پوستی است که در دام تبدیل به یک‌سری زخم‌ها و تاول‌هایی می‌شود که مشکلات مختلفی را برای دام ایجاد می‌کند. انتقال عامل بیماری از طریق تماس با گاوهای بیمار و گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خونخوار) صورت می‌گیرد. اما موضوعی که مورد نگرانی غالب دامداران است اینکه در صورت بروز تلفات آیا پرداخت غرامت‌های ناشی از این بیماری سرنوشتی مانند سایر پرداختی‌های صندوق بیمه پیدا خواهد کرد؟
‌ مگر خسارات وارده در سال‌های گذشته پرداخت نشده است؟
گرچه دولت سال گذشته مبالغی از خسارات وارده به دامداران را پرداخت کرد اما هنوز چهاربرابر مبلغ پرداختی دولت به دامداران به‌عنوان غرامت پرداخت نشده است. دیرکرد دولت در پرداخت‌ها از مشکلات همیشگی دامداران است.
‌ با توجه به اینکه این بیماری در نقاط غربی کشور شایع شده؛ چقدر امکان آن وجود دارد که به استان‌های مرزی نیز برسد؟
با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل است، احتمال بروز بیشتر این بیماری در کشور وجود دارد.
‌ این بیماری به انسان نیز منتقل می‌شود؟
خوشبختانه این بیماری مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست.
‌ برای مقابله با آن چه اقداماتی باید انجام داد؟
با تشدید اقدامات بهداشتی – قرنطینه‌ای و معدوم‌سازی دام‌های بیمار می‌توان بیماری مزبور را ریشه‌کن کرد. از آنجایی که انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خونخوار) به طور مکانیکی صورت می‌گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید طی روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل می‌باشد، بسیج امکانات در قالب اکیپ‌های واکنش سریع در سطح استان‌های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری، بومی‌شدن و خاموش‌کردن بیماری در کانون‌های اولیه آن ضروری است.
‌ میزان خسارت پیش‌بینی‌شده چقدر است؟
این بیماری بین 10تا 90 درصد واگیر‌دار بوده و منجر به پنج درصد تلفات در دام می‌شود.

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha