یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 113725

تجربه سال‌های قبل نشان داده است که با وجود تاکید استانداری‌ها بر اجرای طرح ساماندهی ساحل‌ها، این طرح متولی مشخص و بودجه مکفی ندارد.

سلامت نیوز: تجربه سال‌های قبل نشان داده است که با وجود تاکید استانداری‌ها بر اجرای طرح ساماندهی ساحل‌ها، این طرح متولی مشخص و بودجه مکفی ندارد.

ستاد اجرایی طرح‌های سامان‌دهی دریا در مازندران زمان آغاز اجرای طرح سالم‌سازی در استان را 17 خرداد اعلام کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان بنا به اعلام ستاد سامان‌دهی دریا در مازندران، امسال 81 نقطه از سواحل استان برای اجرای طرح سالم سازی دریا در نظر گرفته شده است و مسئولیت این طرح با ستاد اجرایی طرح‌های ساماندهی دریاست که به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تشکیل می‌شود. فرمانداران، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان ، نیروی انتظامی ، هیات نجات غریق ، جمعیت هلال‌احمر و چند نهاد دیگر از اعضای این ستاد اجرایی هستند.

این ستاد امسال از دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته است تا علاوه بر طرح‌های سالم‌سازی، ناجیان غریق را در نقاطی از ساحل که در سال‌های گذشته بیشترین میزان غرق را داشتند مستقر کنند. بر اساس آمار اداره کل پزشکی‌قانونی مازندران پارسال 224 نفر در آب‌های ساحلی استان غرق شدند. این در حالی است که آمار قربانیان دریا از 187 نفر در سال 88 به 214 نفر در سال 91 افزایش یافته است.

امسال همچنین 500 ناجی غریق در سواحل مازندران کارشان را آغاز کردند و یک فروند قایق مجهز به دستگاه دید در شب، فناوری جست‌وجو تا عمق 30 متری دریا و یک دست لباس کامل غواصی به منظور پیدا کردن جسد در سواحل مازندران خریداری شده است اجرای طرح سامان دهی ساحل دریای خزر در استان مازندران درحالی است که این استان 338 کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد و براساس نظرسنجی‌های رسمی حدود 90 درصد از گردشگران برای استفاده از دریا به ویژه در فصول گرم سال به این استان سفر می‌کنند.

تجربه سال‌های قبل نشان داده است که با وجود تاکید استانداری‌ها بر اجرای طرح ساماندهی ساحل‌ها، این طرح متولی مشخص و بودجه مکفی ندارد. به‌طور مثال، در سال‌های گذشته خدمات‌رسانی در این طرح تنها به نصب چند جایگاه دوش آب معیوب و تعدادی سرویس بهداشتی بدون امکانات محدود شده بود و نبود امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی نظیر دوش مناسب و سرویس بهداشتی سبب شده تا مسافران سواحل شمالی تمایزی میان محدوده‌های سالم‌سازی شده دریا با غیر حفاظت شده و خطرناک قائل نشوند.

علاوه بر این، کم‌توجهی به طرح سالم‌سازی دریا و عدم پرداخت به موقع حقوق ناجیان غریق سال گذشته موجب شد تا بسیاری از این افراد در میانه راه، از حضور در این طرح انصراف دهند. این درحالی است که بنا بر آمار موجود در سال 92، تعداد غرق‌شدگان در این سال، 14 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود. حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر پیش‌تر در انتقاد به کیفیت طرح‌های سالم‌سازی دریا گفت: طرح‌های سالم‌سازی دریا، فعال در شمال کشور به الگوی مناسب نیاز دارد.

او افزود: این امر باید در راستای توسعه گردشگری و رونق هرچه بیشتر اقتصادی در شمال کشور اجرا شود. مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین اظهار کرد: بیشتر طرح‌های سالم‌سازی دریا در شمال، مناسب نیستند و برای بهینه‌سازی آنها باید از تجربه طرح‌های سالم‌سازی دریا در سایر کشورهای موفق استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha