یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 113728

برخی از جوجه‌ها و جوجه‌خروس‌ها، ضریب رشد خوبی ندارند و سیستم ایمنی بدنشان هم ضعیف است، بنابراین امکان استفاده بیش‌ازاندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پرورش آنها در واحدهای صنفی کوچک و غیرمعتبر وجود دارد.

سلامت نیوز: برخی از جوجه‌ها و جوجه‌خروس‌ها، ضریب رشد خوبی ندارند و سیستم ایمنی بدنشان هم ضعیف است، بنابراین امکان استفاده بیش‌ازاندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پرورش آنها در واحدهای صنفی کوچک و غیرمعتبر وجود دارد.

دکتر حمید قماشچی،رییس جامعه دامپزشکان ایران در هفته نامه سلامت نوشت: اگر دقت کرده باشید، این روزها جوجه‌های کامل و کوچکی برای تهیه غذاهایی مانند فسنجان یا خوراک جوجه در برخی از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی به فروش می‌رسند که حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره سلامت آنها مطرح است...

بد نیست بدانید معمولا بیشتر این جوجه‌ها، مازاد مراکز تهیه جوجه برای پرورش مرغ مادرند و چون بیشترشان، جوجه خروس هستند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. با این حساب، چنین جوجه‌هایی به خاطر ایمنی پایین خود، قابلیت پرورش ندارند. از طرف دیگر، پرورش آنها هم صرفه اقتصادی برای تولیدکننده نخواهد داشت و از این‌رو، واحدهای بزرگ و صنعتی، اقدام به پرورش چنین محصولاتی نمی‌کنند. درواقع، بیشتر جوجه‌های کوچکی که در بازار فروش مواد غذایی وجود دارند، در واحدهای کوچک و به‌صورت غیربهداشتی تولید می‌شوند و به‌همین دلیل هم نظارتی بر روند تولید و پرورش این جوجه‌ها وجود ندارد و سلامت آنها برای مصرف‌کنندگان، چندان مورد اطمینان و تایید نیست. نکته دیگر اینجاست که برخی از جوجه‌ها و جوجه‌خروس‌ها، ضریب رشد خوبی ندارند و سیستم ایمنی بدنشان هم ضعیف است، بنابراین امکان استفاده بیش‌ازاندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها برای پرورش آنها در واحدهای صنفی کوچک و غیرمعتبر وجود دارد. درنهایت می‌توان به طرفداران چنین محصولاتی توصیه کرد که از خرید جوجه‌های کوچکی که نشان استاندارد ندارند و دارای مجوزهای لازم بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و تاییدیه‌های سازمان دامپزشکی نیستند، خودداری کنند.

به‌طورکلی، تنها آن گروه از فرآورده‌های دام و طیور قابل‌خریداری و اطمینان هستند که در بسته‌بندی‌های بهداشتی دارای تاریخ تولید، مصرف، نشان استاندارد، آدرس و شماره تلفن مرکز تولید و تاییدیه‌های سازمان دامپزشکی و
پروانه بهداشتی عرضه می‌شوند و در کل، خرید محصولات فاقد نشان معتبر، می‌تواند مخاطرات فراوانی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha