یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 113730

برخی از موادغذایی شاید بی ضرر به نظر برسد اما مصرف زیاد آن می تواند به بدن آسیب برساند. به همین علت در این مطلب به چند ماده غذایی که مصرف زیاد آن می تواند سمی باشد، اشاره می شود.

سلامت نیوز:برخی از موادغذایی شاید بی ضرر به نظر برسد اما مصرف زیاد آن می تواند به بدن آسیب برساند. به همین علت در این مطلب به نقل از «MSN»، به چند ماده غذایی که مصرف زیاد آن می تواند سمی باشد، اشاره می شود. (البته در مصارف دارویی از همین مواد موثره گیاهی وبه میزان مناسب برای درمان بیماری های خاص استفاده می شود. )

ریواس:اگرچه ساقه آن سرشار از آنتی اکسیدان و کلسیم است اما ریشه و برگ های آن حاوی اسیداکسالیک است که حتی مصرف کم آن حالت تهوع، استفراغ و ضعف ایجاد می کند. مصرف آن به کبد و کلیه آسیب می رساند. بنابراین ریشه و برگ های آن را مصرف نکنید و ساقه آن را کاملا بپزید.

سیب زمینی:همه انواع سیب زمینی مسموم کننده نیست اما وقتی سیب زمینی خام بیش از حد در معرض نور قرار می گیرد، ماده شیمیایی سمی به نام سولانین تولید می کند که باعث اسهال و حالت تهوع می شود. «سولانین» باعث سبز شدن لایه سطحی سیب زمینی می شود. با کندن جوانه ها و برداشتن قسمت سبز سیب زمینی، مصرف آن اشکالی ندارد. سیب زمینی ها را در یک مکان خنک نگه دارید.

دانه بعضی از میوه ها:برخی دانه ها و تخم ها از جمله سیب درختی، گلابی، انبه، زردآلو، شلیل و گیلاس حاوی ماده شیمیایی و سمی به نام آمیگدالین است که به ماده سمی دیگری به نام هیدروژن سیانید تبدیل می شود. مقدار زیاد این سم می تواند ناراحتی های متعددی از جمله سردرد، صرع، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ضربان قلب و فشارخون ایجاد کند. البته در صورت نجویدن و باز نشدن هسته خطر مسمومیت ایجاد نمی کند و دفع می شود. در صورت مصرف یک یا ۲عدد جای نگرانی وجود ندارد.

قارچ های وحشی:اگرچه قارچ هایی که در سوپرها عرضه می شود کاملا بی ضرر است اما آن نوعی که به صورت وحشی در محیط زیست رشد می کند،ممکن است سمی باشد. هزاران نوع مختلف از این قارچ ها وجود دارد و به سختی می توان قارچ های مضر را تشخیص داد. این قارچ های سمی، باعث اسهال و استفراغ می شود.

لوبیاقرمز:لوبیای خام حاوی سمی به نام لکتین است که باعث ناراحتی معده ومسمومیت می شود. بنابراین قبل از پخت، لوبیا را به مدت ۵ساعت در آب خیس کنید و آب را دور بریزید. سپس به مدت ۱۰دقیقه بجوشانید و آب آن را نیز دور بریزید.

باقلا:این دسته از حبوبات، منبع عالی پروتئین، فولات و فیبر است اما حاوی سمی به نام کومارین است که حالت تهوع، استفراغ و معده درد ایجاد می کند. پس قبل از پخت آن را خیس کنید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha