دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: با توافق وزارت رفاه و بهداشت، بیمه‌ها مسئول پرداخت هزینه‌های دارویی بیماران خاص شدند اما نه تنها با سیاست کاهش هزینه‌های بیماران منطبق نیست بلکه بار مالی بیشتری را بر دوش بیماران تالاسمی گذاشته است.

سلامت نیوز:دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: با توافق وزارت رفاه و بهداشت، بیمه‌ها مسئول پرداخت هزینه‌های دارویی بیماران خاص شدند اما نه تنها با سیاست کاهش هزینه‌های بیماران منطبق نیست بلکه بار مالی بیشتری را بر دوش بیماران تالاسمی گذاشته است.

محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با فارس گفت: دولت با افزایش سهم بیماران تالاسمی از  هزینه های دارو عملاً به شعارهای خود پشت کرده است.

وی افزود: در شرایطی که دولت اصرار دارد داروهای جدید را وارد فهرست دارویی کند و هزینه های سلامت را کاهش دهد، چگونه دست به این بازی خطرناک زده و سهم بیماران تالاسمی از درمان خود را افزایش داده است.

مشهدی گفت: چاره کار بازگشت وضعیت توزیع دارو و یارانه به حالت قبل است و انجمن تالاسمی ایران از وزیر بهداشت می خواهد تا با مداخله به موقع خود از رنج بیشتر بیماران تالاسمی جلوگیری کند.

خرید دارو با قیمت‌های فعلی برای داروخانه‌ها میسر نیست

همچنین محمود هادی پور،داروساز و مشاور انجمن تالاسمی ایران نیز با اعلام این مطلب که بیمار باید برای دارویی که تا هفته گذشته رایگان دریافت می کرد، هر ویال 4500 ریال بپردازد و این در حالی است که در 5 سال گذشته این دارو با کمبود شدید در کشور مواجه بوده و بیماران از دسترسی به درمان استاندارد محروم بوده اند.

هادی پور با انتقاد از سیاستهای سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش قیمت برخی از  داروها گفت: در دنیای امروز بیمار محوری به عنوان یک اصل مهم در نظام سلامت پذیرفته شده است ولی سازمان غذا و دارو در ایران به جای بیمار محوری به حمایت از کارخانه هایی مشغول است که در تولید کننده بودن آنها شبهه اساسی وجود دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که هنوز دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز خود به طور کامل میسر نیست و بیماران از مشکل کمبود دارو رنج می برند، چنین سیاست هایی از سوی نظام سلامت جز بغرنج شدن وضعیت درمانی مبتلایان به تالاسمی نخواهد انجامید.

این داروساز با اشاره به تغییر قیمت کلی دارو اعلام کرد: حتی اگر تمام داروخانه های توزیع کننده دارو در اختیار دولت باشند، با چنین وضعیت پرداخت هایی از سوی بیمه ها و دانشگاههای علوم پزشکی، خرید دارو با قیمت های فعلی برای داروخانه ها میسر نخواهد بود.

هادی پور افزود: به نظر نمی رسد که به شرایط نظام توزیع دارو فکر نشده و نتیجه چنین برنامه ریزی های غیر مدبرانه ای افزایش قیمت داروهای مبتلایان به تالاسمی و کمبود دارو در داروخانه های توزیع کننده داروی این بیماران است.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان و مدیران میانی وزارت بهداشت به صورت شفاهی از وضعیت پیش آمده اعلام نا خرسندی کرده اند، معلوم نیست که سیاست افزایش هزینه های درمانی بیماران تالاسمی از سوی کدام مقام مسئول و با چه هدفی انجام شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha