طوفان هفته گذشته تهران اكنون به طوفانی در عالم رسانه یی كشور تبدیل شده است. شاید مهم ترین متهم فعلی این حادثه سازمان هواشناسی باشد.

سلامت نیوز: طوفان هفته گذشته تهران اكنون به طوفانی در عالم رسانه یی كشور تبدیل شده است. شاید مهم ترین متهم فعلی این حادثه سازمان هواشناسی باشد.

با اتهامی مبنی براینكه چرا این طوفان پیش بینی نشده بود و اگر شده بود چرا اعلام خطر نشده بود؟ فاطمه مالكی فر، كارشناس سازمان هواشناسی كشور اما برخلاف تمامی این اظهار نظر ها ، با انتقاد نسبت به اظهاراتی كه سازمان هواشناسی را به كوتاهی درمورد اطلاع رسانی درخصوص وقوع طوفان شدید هفته گذشته متهم می كنند، گفت: برخلاف ادعای تمامی سازمان ها و ارگان های مرتبط، سازمان هواشناسی در مورد هردو طوفان هفته گذشته به این سازمان ها اخطارداده بود. وی درتوضیح می گوید: اصولاتمامی كارشناسان هواشناسی می دانند كه طوفان هایی از جنس طوفان های اخیر حداكثر یك ساعت تا یك و نیم ساعت قبل از وقوع قابل پیش بینی هستند و نمی توان از قبل، از وقوع آنها مطلع بود. وی با اشاره به انواع طوفان های جهان می گوید: به طور كلی طوفان ها بردو نوعند، نخستین نوع طوفان ها با طول مدت 3 تا 5 روزه است كه می توان مسیر و شدت آنها را پیش بینی كرد و نوع دیگری از این طوفان ها، از جنس همین طوفان هایی است كه در هفته گذشته رخ داد و به طوفان های عمر كوتاه معروفند. وی ادامه داد: حتی كشورهایی مانند آلمان و امریكا كه خود در هواشناسی صاحب سبك و عنوان هستند، نمی توانند بیشتر از 2 تا 3 ساعت قبل از وقوع این طوفان ها، آنها را پیش بینی كنند. مالكی فر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال ما با این مضمون كه چرا هیچ اخطاری از سوی این سازمان اعلام نشده است گفت: براساس گزارش های مكتوب ما درمورد طوفان روز دوشنبه، تقریبا 40 دقیقه و درمورد طوفان دوم حدود یك و نیم ساعت قبل از وقوع این طوفان، اخطار و هشدار به سازمان های هواپیمایی و مدیریت بحران و... داده شده بود، اما متاسفانه گویا این سازمان ها چندان توجهی به این هشدارها نداشته اند.
    وی همچنین درپاسخ به ابهام دیگری درمورد اینكه چرا پیش بینی وقوع طوفان درروزهای چهارشنبه و پنجشنبه محقق نشده و درعوض طوفانی با شدت كمتر روز جمعه تهران را دربرگرفت ؟ گفت: براساس نظرات كارشناسی، پیش بینی این گونه موارد، 50- 50 است وقطعیتی ندارد. بنابراین اینكه این طوفان ها درروزهای اعلام شده رخ نداد جای تعجب نیست. این كارشناس سازمان هواشناسی كشور از سویی دیگر دلیل عدم اعلام اخطار از صدا و سیما را نبود تعاملی مناسب بین این سازمان و صدا و سیما می داند و گفت: برخلاف آنچه تصور می شود، اعلام اخطار درتلویزیون و رادیو چندان هم ساده نیست. چرا كه باید كارشناس ما با طی مسافتی طولانی به سازمان صدا و سیما برود یا منتظر بماند تا دریكی از بخش های خبری اخطار خود را اعلام كند یا برای اعلام هشدار در میان برنامه ها، مجوزهای لازم را بگیرد كه مراحلی زمانگیر است و برای رفع آن باید تدبیری جدی اندیشیده شود. مالكی فر از سویی دیگر با ذكر اینكه سیستم های این سازمان قدیمی و فرسوده است درمورد تاثیر پیش بینی های صورت گرفته توسط این دستگاه ها درمقایسه با سیستم های مشابه سازمان های هواشناسی كشورهای پیشرفته گفت: طبیعی است كه پیش بینی های آنها بسیار دقیق تر و قابل استناد تر است. درست مثل اینكه شما بخواهید پراید را با بنز مقایسه كنید. این كارشناس سازمان هواشناسی كشور دربخش دیگری از سخنان خود با گلایه از انتقادهای مطرح شده درمورد عملكرد سازمان هواشناسی گفت: سازمان هواشناسی در موارد متعددی مانند سرمای عید امسال، یا سیل مازندران و... مدت ها قبل از وقوع این حوادث به سازمان های مدیریت بحران و سایر نهادهای مرتبط اطلاع داده بود ولی باز هم این سازمان ها توجهی به این هشدارها نداشتند و حوادث تلخی را رقم زدند.
   
    دعا كنید كه زلزله یی نیاید
    درهمین حال اما، اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران با رد اینكه سازمان هواشناسی پیش از وقوع طوفان، اعلام خطر كرده است، می گوید: تا جایی كه بررسی های ما نشان می دهد هیچ اخطاری صادر نشده است. وی درتشریح مهم ترین دلایل عملكرد ضعیف دستگاه های ذیربط درمدیریت طوفان گفت: واقعیت این است كه هیچ گونه هماهنگی بین مدیریت شهری و ستادهای بحران وجود ندارد و همین امر باعث عملكرد ضعیف این دستگاه ها درمواجه با طوفان های اخیربوده است. دوستی با هشدار نسبت به ادامه این رویه دربروز احتمالی حوادث غیر مترقبه گفت: طوفان اخیر ثابت كرد كه مدیریت بحران دركلانشهری مانند تهران بسیار ضعیف و ناتوان است و درصورت ادامه این روند و عدم چاره اندیشی باید درآینده منتظر وقوع فجایعی تلخ و غیرقابل جبران باشیم.
   
    كی گفته طوفان غیرقابل پیش بینی است؟
    محمداسماعیل سعیدی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیزبا بیان اینكه كمیسیون اجتماعی بررسی طوفان در تهران را در دستور كار خود دارد، گفت: اینكه بخش مدیریت بحران از سازمان هواشناسی حذف شده است به نظر می رسد كار نابجایی بوده زیرا بارش تگرگ تا باران های سیل آسا و حتی طوفان جزو حوادث طبیعی بوده و زمینه های بروز بحران را ایجاد كرده است: بنابراین سازمان هواشناسی باید به این موضوع توجه داشته باشد. این عضو هیات رییسه كمیسیون اجتماعی مجلس تصریح كرد: حتی در شرایط بدتر در بعضی از كشورهای توسعه یافته ساعت ها قبل از وقوع اتفاق پیش بینی شده و به مردم اطلاع می دهند و هیچ اتفاقی هم نمی افتد بنابراین مردم حق دارند آمادگی لازم را داشته باشند در غیر این صورت خود این مساله امنیت روانی جامعه را تخریب می كند. نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان كرد: بنابراین با توجه به اتفاق رخ داده باید بررسی های لازم انجام شود و مقصر و میزان قصور نیز مشخص شود و در همان حد یا اندازه یی كه قصور رخ داده برخورد شود.
   
    وزیر طوفان زده
    این انتقادها و اظهارنظرها تا بدان جا پیش رفته كه وزیر كشوررا نیز طوفان زده كرده وبه واكنش واداشته است. وی با بیان اینكه هنوز در مورد طوفان تهران به جمع بندی نرسیده ایم گفت: استاندار تهران مامور شده است كه در یك جلسه كارشناسی مستندات و نظرات دستگاه ها و سایر مسوولان را جمع آوری كند. عبدالرضا رحمانی فضلی پس از جلسه شورای مدیریت بحران كشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه سازمان هواشناسی اعتقاد دارد كه به موقع اطلاع رسانی كرده است اظهار كرد: اعضای ستاد مدیریت بحران با توجه به شرایطی كه در آن واقع هستیم برای بازبینی عملكرد ستاد اقدام خواهند كرد. قصد داریم ستاد مدیریت بحران را چالاك و علمی تر داشته باشیم چرا كه درتابستان خشكسالی، در زمستان یخ زدگی و در بهار سیل های متعدد داشته ایم و باید این موضوع در ستاد مدیریت بحران بررسی شود.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha