رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی به خصوص از سال 82 تاکنون به صورت غیرکارشناسانه،غیرعلمی و غیرمتوازن افزایش یافته در حالی که شاخصه‌های دهان و دندان یا تغییر نکرده یا در حالت کفه‌ای باقیمانده است.

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی به خصوص از سال 82 تاکنون به صورت غیرکارشناسانه،غیرعلمی و غیرمتوازن افزایش یافته در حالی که شاخصه‌های دهان و دندان یا تغییر نکرده یا در حالت کفه‌ای باقیمانده است.

علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس، گفت: تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی به خصوص از سال 82 تاکنون به صورت غیرکارشناسانه افزایش یافته و در بسیاری جاهایی که دانشکده مستقر شده، زیرساخت‌های نیروی انسانی و تجهیزاتی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه شاید بیشتر گسترش کمی، غیرعلمی و غیرمتوازن در حوزه پزشکی در سالهای اخیر در حوزه دندانپزشکی بوده است.

زالی گفت: در حال حاضر تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور از دانشکده‌های ایالت متحده بالاتر است در حالی که چنین رشد کمی مناسب نیست.

وی افزود: این به معنی آن نیست که نباید توسعه کمی اتفاق بیفتد بلکه از سالیان اخیر که تعداد دانشکده‌ها افزایش یافته، شاخصه‌های دهان و دندان یا تغییر نکرده یا در حالت کفه‌ای باقیمانده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در حالی که هدف از تربیت دندانپزشک این است که شاخصه‌های بهداشت دهان و دندان ارتقا یابند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و رشد کمی به بهبود شاخص‌ها منجر نشد.

زالی تصریح کرد: باید نسبت به گسترش کمی دندانپزشکی بازنگری کنیم و یک ارزیابی دقیق از ظرفیت زیرساختی دانشکده‌های دندانپزشکی کشور داشته باشیم و برنامه‌های جدید کمی در برنامه آموزش عالی دندانپزشکی مشروط به این شود که نیروی انسانی مورد لزوم و اساتید آن پیش‌بینی شوند.

وی گفت: نباید تصور شود که رفع نیازهای دندانپزشکی یک استان یا شهر با توسعه دندانپزشکی میسر است چرا که در غیر این صورت آثار نامناسبی ممکن است داشته باشد.

برنامه مدون وزارت بهداشت با نظارت میدانی و اعتباربخشی در دندانپزشکی

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: به همین دلیل به شدت نیازمند بازنگری مجموعه فرایند گسترش کمی دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور هستیم که البته وزارت بهداشت در این زمینه برنامه‌ای مدون را طراحی کرده و در حوزه اعتباربخشی، نظارت میدانی و همچنین در رابطه با گسترش کمی آینده دندانپزشکی امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

زالی گفت: باید به کیفیت آموزش دندانپزشک هم توجه شود این موضوع در سالهای اخیر مورد توجه کافی قرار نگرفته و نیازمند آن هستیم قلمروهای جدید دندانپزشکی از نظر علمی و مهارتی گسترش یابد.

وی تصریح کرد: دانشکده‌ها باید به بحث‌های نوین مانند شناخت ترمیمی، سرطان‌های دهان، استفاده از سلول‌های بنیادین و لیزر درمانی دست یابند و باید بیش از گذشته در بحث کیفی‌سازی خدمات دندانپزشکی کار کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha