29 روز پس از آنكه ناظم یك مدرسه در غرب تهران به دلیل آزار و اذیت یكی از دانش آموزان دستگیر شد، هنوز خانواده های این دانش آموزان پسر از طرح شكایت و پیگیری موضوع به دلیل حفظ آبرو خودداری می كنند. این در حالی است كه قرار است وكلاو مشاوران روانكاو انجمن حمایت از حقوق كودكان به یاری خانواده دانش آموزان مورد آزار قرار گرفته بروند.

سلامت نیوز: 29 روز پس از آنكه ناظم یك مدرسه در غرب تهران به دلیل آزار و اذیت یكی از دانش آموزان دستگیر شد، هنوز خانواده های این دانش آموزان پسر از طرح شكایت و پیگیری موضوع به دلیل حفظ آبرو خودداری می كنند. این در حالی است كه قرار است وكلاو مشاوران روانكاو انجمن حمایت از حقوق كودكان به یاری خانواده دانش آموزان مورد آزار قرار گرفته بروند.

قاضی شعبه 79 دادگاه كیفری استان تهران در حال تحقیق از مردی 30ساله است كه متاهل بوده و حدود 2 سال در مدرسه محل حادثه به عنوان ناظم فعالیت می كرده است. گرچه دستگاه قضایی رسیدگی به این ماجرا را در دستور كار قرار داده و مدیرمدرسه محل حادثه نیز به نشانه همدردی با خانواده ها استعفا كرده است اما به نظر می رسد پیشگیری از تكرار چنین وقایعی به مراتب مهم تر از مجازاتی باشد كه در قانون به صراحت برای كودك آزاران تعیین شده است.
    دكترشیوا دولت آبادی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق كودك به همراه عزیزپناه و لیلاارشد دو عضو دیگر هیات مدیره این انجمن روز گذشته با تاكید بر اینكه نمی خواهیم بگوییم مدارس ما ناامن است خواستار بررسی همه ابعاد بروز چنین پدیده هایی شدند. دكترشیوا دولت آبادی در این باره گفت: دانستن اینكه حتی یك مدرسه ناامن بوده حق خانواده هاست و بدون ترس از اینكه چنین اطلاع رسانی هایی موجب نگرانی هایی می شود باید بتوانیم با ظرافت بحث را مطرح كرده و بر پیشگیری تمركز كنیم.
    این روانشناس به اضطراب های متعددی كه كودكان در مدرسه دارند و گاه ما آن را در این رفتار می بینیم كه كلاسی دچارحریق شده ولی دانش آموز می خواهد ببیند خانم یا آقای معلم اجازه خروج از كلاس را می دهد یا نه توضیح داد: پیشنهاد می كنیم صندوقی در مدارس راه اندازی شود كه بچه ها بتوانند بدون ذكر نام و نشانه یی از خود آزادانه از آنچه نگران شان می كند یا نسبت به آن اعتراض دارند یا در مواردی چون بحث آزار و اذیت موضوع را گزارش كنند.
    دكتردولت آبادی ضمن برشمردن عوارض جانبی اجرایی شدن چنین پیشنهادی افزود: آموزش و پرورش ما باید بپذیرد در شرایطی كه ما برای دانش آموزان شخصی «امین» نداریم كه آنها بدون واهمه بتوانند مشكلات شان را به آن فرد منتقل كنند برای ارتقای سطح همدلی و همراهی بین دانش آموزان این صندوق ها در مدارس تعبیه و تنها در زمانی باز شود كه نماینده انجمن اولیا و مربیان یا نماینده خانواده ها و مدیرمدرسه حضور داشته باشند و آنها این نوشته ها را بازبینی كنند.
    لیلاارشد، دیگر عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان نیز در این باره گفت: باید آموزش و پرورش فضای موجود را بشكند و طرحی نو دراندازد. ما به عنوان فعالان حقوق كودك این آمادگی را داریم كه در مدارس حاضر شویم و چگونگی كاهش بسترهای جرم زا و رفتار كودكان، چگونگی مهارت های نه گفتن در كودكان آن هم بدون تحمیل هزینه مالی به این وزارتخانه را آموزش دهیم.
    وی همچنین تصریح كرد: آموزش و پرورش باید دیوارهای بلند و آهنی را بشكند و اجازه دهد كه بچه ها از حقوق خود مطلع شوند و خانواده ها بدانند در شرایطی مشابه وضعیتی كه یك ناظم به آزار دانش آموزان پرداخته چه اقدام و واكنشی نشان دهند.
    ارشد با اشاره به تجربه هایی چون شهردار مدرسه افزود: باید به آسیب شناسی طرح هایی نظیر شهردار مدرسه در آموزش و پرورش بپردازیم و ببینیم انجمن اولیا و مربیان به جز بحث های جلب حمایت های مالی والدین چه نظارت های موثری می تواند برای كیفیت فضای آموزشی داشته باشد كه حتی مانع از بروز پدیده یی چون مدرسه اخیر شود.
    ثریا عزیزپناه دیگر عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان نیز در این باره افزود: الان آموزش و پرورش قول داده كه روانكاوی و مشاوره برای دانش آموزان مورد آزار قرار گرفته انجام شود، این قول مساعد هم داده شده كه در گرفتن وكیل همراه خانواده ها باشد. همه این همراهی ها خوب است اما مساله الان تنها به مجازات رساندن مرتكب نیست بلكه تلاش برای آگاه سازی و پیشگیری از موارد مشابه است.
    دكتر دولت آبادی نیز در ادامه این بحث تاكید كرد: باید توجه داشته باشیم ناظم این مدرسه كه الان متهم ردیف اول است خود محصول همین چرخه های آموزشی كشورمان بوده و باید به درستی واقعیت ها و آسیب های وضع موجود را بررسی كرده و راهكارهای درست را برای بهبود شرایط استخراج كنیم. در حال حاضر دو نگاه به بچه ها القا می شود كه یكی نگاه گناه آلود و دیگری نگاه ترس آلود است كه اینها خود اضطراب در فرد تولید می كند و در چنین شرایطی امكان سوءاستفاده به وجود می آید.
   
منبع:  روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha