در پی انتشار خبر تعرض جنسی ناظمی به دانش آموزان در غرب تهران،یک عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان گفت: باید فضای وقوع جرم را برای مجرم در نظام آموزشی به حداقل برسانیم. چرا که وقتی کودکان آگاه باشند به طور قطع این فضا از متجاوزین گرفته خواهد شد.

آموزش و پرورش تعرض جنسی به دانش‌آموزان را مخفی نکند

سلامت نیوز: در پی انتشار خبر تعرض جنسی ناظمی به دانش آموزان در غرب تهران،یک عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان گفت: باید فضای وقوع جرم را برای مجرم در نظام آموزشی به حداقل برسانیم. چرا که وقتی کودکان آگاه باشند به طور قطع این فضا از متجاوزین گرفته خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، شیوا دولت آبادی،رئیس انجمن حمایت از کودکان،در نشست خبری روز شنبه 17 خرداد ماه که به بهانه تعرض جنسی ناظمی به دانش آموزان در یکی از مدارس غرب تهران در انجمن حمایت از کودکان برگزار شد،گفت: بخشی از آگاه سازی این گونه مسائل به عهده خانواده ها و بخش بیشتری به عهده آموزش و پرورش است تا با حوصله و سعه صدر بتوانند به گونه ای سرمایه گذاری کنند و اطلاعات خود و دانش آموزان را درباره حقوقشان غنی سازند.

وی با بیان اینکه برای این توانمند سازی باید از نظر متخصصان استفاده شود ادامه داد: در علم روانشناسی همیشه از پیشگیری سه گانه یاد می شود اما امروزه توجه به پیشگیری ارتقایی، یعنی آگاهی دادن به جامعه به طور عام یکی از مهمترین موارد پیشگیری محسوب می شود.

دولت آبادی تاکید کرد: گاهی به دلیل شرایط زندگی، اجتماعی و سنی، میزان خطرپذیری بیشتر است به طور مثال بسیاری از نوجوانان فکر می کنند خطرات شامل حال آن ها نمی شود و همین موضوع احتمال افتادن در دام خطر را افزایش می دهد.

این کارشناس تصریح کرد: هر چند ما نباید در جامعه نگرانی ایجاد کنیم اما تجربه نشان داده است گاهی در مکان هایی که انتظار نمی رود خطری شامل حال کودکان شود خطر آن ها را تهدید می کند.باید با آموزش به موقع و پیشگیری بتوانیم وقوع چنین حوادثی را به حداقل برسانیم.

دولت آبادی تاکید کرد: این حق همه خانواده هاست که اگر حتی یک مدرسه یا مکان ناامن برای فرزندانشان وجود داشته باشد از آن آگاه شوند و خواستار رفع این معضلات باشند.

رئیس انجمن حمایت از کودکان پیشنهاد کرد که صندوق رسیدگی به شکایات در مدارس به شکل کارآمدتری از سوی مسئولان راه اندازی شود تا اگر دانش آموزان فرد امینی را در مدرسه پیدا نمی کنند بتوانند شکایات و پیشنهادات خود را در صندوق بیاندازند. البته این منوط بر رسیدگی و اهمیت درست و پیگیرانه مسئولان به شکایات دانش آموزان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خانواده ها کمتر راغب به افشا و پیگیری آسیب های جنسی هستند گفت: به دلیل آموزش ندیدن و ترس از انگی که به فرزندشان در آینده وارد می شود خانواده ها خیلی راضی به پیگیری و یا افشای اینگونه مسائل نیستند. البته خانواده ها با آموزش صحیح می توانند از آسیب دراز مدتی که به فرزندشان وارد خواهد شد جلوگیری کنند حتی گاهی رفتار و عکس العمل های خانواده ها نسبت به قربانی موجب می شود یک انسان معلول روانی را بپروراند.

این کارشناس با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش افزود: در چنین مواقعی وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می کند که این مسائل لاپوشانی شود و خیلی در جامعه درز پیدا نکند در حالی که اگر این وقت را برای آموزش و پیشگیری والدین و دانش آموزان خرج کند شاید نتیجه بهتری حاصل شود.

وی یادآور می شود از آنجا که دوازده و نیم میلیون دانش آموز در اختیار این نهاد قرار دارد بنابراین طبیعی است که انتظار بیشتری از این وزارتخانه برای حراست از کودکان وجود داشته باشد. اگر چه اکنون آموزش و پرورش در حمایت از خانواده های قربانی و تسریع روند دادرسی آنان قدم هایی برداشته است اما این کافی نیست و باید بازبینی اساسی در روند کار خود انجام دهد.

رئیس انجمن حمایت از کودکان پیشنهاد می کند در فضای آموزشی باید فرد معتمدی وجود داشته باشد تا کودکان بتوانند در زمانی که در مخاطره قرار می گیرند با فراغ بال به او مراجعه کنند.

معضلات اجتماعی باید در جامعه بازگو شود

در ادامه این نشست لیلا ارشد عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان تاکید کرد: خرده فرهنگی در جامعه ما وجود دارد که زمانی که درباره آسیب های اجتماعی صبحت به میان می آید با گفتن اینکه این موضوعات القای ناامنی در جامعه ایجاد می کند بسیاری از موضوعات این چنینی یا مطرح نمی شود و یا با سمبل کاری ف فیصله داده می شود.

به گفته وی زمانی می توانیم از آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم که آگاه سازی و اطلاع رسانی درستی درباره آن به جامعه داده شود.

ارشد یادآور شد تفکر بسیاری از خانواده ها این است که اگر موضوعی افشا نشود، فرزندانشان در امان خواهند بود در حالی که با نگفتن مسائل فقط صورت مسئله پاک می شود.

ارشد با تاکید بر اعتمادسازی در مدارس تصریح کرد مسئولان بیشتر در پی جلب حمایت های مالی خانواده ها هستند در حالی که باید در دبیرستان ها مشاورینی وجود دارند که دانش آموزان هنگام مشکل می توانند به آن ها رجوع کنند اما در مقاطع دبستان هیچ مشاوری برای کودکان وجود ندارد.

این مددکار اجتماعی افزود: فرزندان ما یاد نگرفته اند چگونه از حقوق خود دفاع کننند و حتی جرات بازگویی مسائل بسیار کوچک را هم ندارند بنابراین این وظیفه مسئولان مدرسه است که در عین اقتدار بتوانند فضای همدلی را نیز برای دانش آموزان ایجاد کنند.

باید فضای وقوع جرم به حداقل برسد


ثریا عزیز پناه دیگر عضو هیات مدیره انجمن حمایت از کودکان نیز عنوان کرد: باید فضای وقوع جرم را برای مجرم در نظام آموزشی به حداقل برسانیم. چرا که وقتی کودکان آگاه باشند به طور قطع این فضا از متجاوزین گرفته خواهد شد.

عزیزپناه از سلیقه ای اعمال شدن قوانین در وزرات آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: اگر چه سند ملی آموزش در این وزارتخانه تدوین شده است اما اعمال آن به شکل سلیقه ای انجام می شود.

به گفته وی در پیمان نامه حقوق کودک ماده 44 آمده است که مسئولان موظفتند پیمان نامه را ترویج کنند اما متاسفانه اکنون اطلاع رسانی در این زمینه صورت نمی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha