مطالعات اخیر نشان داده اند که افزایش فعالیت فیزیکی می تواند احتمال تبدیل دیابت حاملگی به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

سلامت نیوز:مطالعات اخیر نشان داده اند که افزایش فعالیت فیزیکی می تواند احتمال تبدیل دیابت حاملگی به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد دیابت، دکتر فرهاد رجب پور،مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت گفت: مطالعات اخیر نشان داده اند که افزایش فعالیت فیزیکی می تواند احتمال تبدیل دیابت حاملگی به دیابت نوع دو را کاهش دهد. دیابت حاملگی یکی از عوارض معمول حاملگی است که اولین بار در حاملگی بروز کرده و تشخیص داده می شود.

وی ادامه داد:حدود یک سوم از خانم های مبتلا به دیابت نوع دو سابقه ابتلا به دیابت حاملگی را داشته اند. از آنجایی که دیابت نوع دو در حال حاضر به عنوان یک اپیدمی جهانی شناخته شده است بنابراین تشخیص دیابت حاملگی به عنوان زنگ خطری برای ابتلا به دیابت نوع دو حائز اهمیت است تا اقدامات لازم و کافی به منظور کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو انجام گیرد. در همین راستا تحقیقاتی انجام گرفته است تا مشخص شود کدام عوامل خطر در خانم های مبتلا به دیابت حاملگی قابل تغییر است تا با تغییر این عوامل احتمال تبدیل دیابت حاملگی  به دیابت نوع دو کاهش یابد. تاکنون محققین ثابت کرده اند که رژیم غذایی سالم می تواند احتمال تبدیل دیابت حاملگی به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

وی افزود:این محققین همچنین در مطالعات خود ثابت کرده اند که از آنجایی که فعالیت فیزیکی منجر به کنترل قند خون و کاهش وزن می شود لذا می تواند از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کند و یا روند آن را به تاخیر بیاندازد.


دکتر رجب پور گفت:بر اساس یافته های این مطالعه افزایش فعالیت فیزیکی به 100 دقیقه فعالیت ورزشی ملایم تا متوسط و یا 50 دقیقه فعالیت ورزشی شدید در هفته احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 9 درصد کاهش می دهد. این درحالیست که زنانی که در هفته 150 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت ورزشی شدید دارند، 47 درصد کمتر به دیابت نوع دو مبتلا می گردند. از سوی دیگر بی تحرکی می تواند ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد. در همین راستا افزایش زمان تماشای تلویزیون با ابتلای بیشتر به دیابت نوع دو همراه است. تماشای تلویزیون در مقایسه با فعالیت فیزیکی مصرف انرژی کمتری داشته و منجر به افزایش مصرف مواد غذایی و دریافت کالری می شود. همچنین یک فرد در هنگام تماشای تلویزیون می تواند تحت تاثیر تبلیغات مواد غذایی مختلف قرار گیرد.


وی در پایان گفت:این مطالعه که بر روی تعداد زیادی از خانم ها صورت گرفته است دلالت بر این دارد که افزایش فعالیت فیزیکی می تواند منجر به کاهش احتمال تبدیل دیابت حاملگی به دیابت نوع دو شود. این یافته پیغامی امیدوار کننده برای زنان مبتلا به دیابت نوع دو در برخواهد داشت زیرا این افراد می توانند با افزایش فعالیت فیزیکی از ابتلا به دیابت نوع دو مصون بمانند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha