یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 113775

تکنیک های مدیتیشن از جمله شیوه های آرام بخشی روح و جسم است که زیرمجموعه درمان های طب جایگزین و طب روان-تنی قرار می گیرد.

سلامت نیوز: تکنیک های مدیتیشن از جمله شیوه های آرام بخشی روح و جسم است که زیرمجموعه درمان های طب جایگزین و طب روان-تنی قرار می گیرد.

تکنیک ها و راه حل های این شیوه درمانی به تسکین تنش ها و فشارهای عصبی انسان کمک می کند و مانع از تجمع این تنش ها و اختلالات در بدن و بروز بیماری های جسمی و روحی می شود. استفاده از تکنیک ها و متدهای تنفسی و تمرکزی این شیوه درمانی در طول روز در خانه یا محل کار به ما کمک می کند تا گرفتاری های فکری، فشارها و استرس های فعالیت روزانه مان را در همان روز کنار بگذاریم و آنها را با خود به روزهای بعد منتقل نکنیم.

افزایش نشاط با تکنیک تنفس
برای بدست آوردن نشاط و شادابی در طول روز می توانید صبح پس از بیدار شدن در محلی مناسب و آرام که با هوای تازه و پر از اکسیژن صبحگاهی همراه است این متد را تمرین کنید. برای اینکار لازم است به صورت چهارزانو بنشینید و خیلی آرام با کمک دهانتان تنفس کنید. در این حالت اجازه دهید دهانتان به مقدار کمی بازبماند و از این طریق عمل دم و بازدم را انجام دهید. دقت کنید که نفس هایتان عمیق نباشد. به این ترتیب تمامی تمرکز خود را روی نفس های آرام و منظم خود متمرکز کنید تا در بدنتان احساس سبکی و ریلکسی کنید. پس از مدتی احساس سبکی و شلی را در عضلات صورت، فک ها و تمامی بدن حس می کنید. در این مرحله تنها کافی است که به واژه های خنده، شادی، نشاط، شادابی فکر کنید. روی این واژه تمرکز کنید. 15 دقیقه در این حالت بمانید. این نشاط در سراسر روز شما را همراهی خواهد کرد.
 
عادت های بد را از خود دور کنیم
برای همه ما ممکن است این حالت پیش بیاید که در موقعیت حسادت یا قضاوت کردن دیگران بر بیاییم. برای کنترل این حالت راه حل های متنوعی در شیوه درمانی و آرام بخشی مدیتیشن وجود دارد. که کاربردی ترین آنها استفاده از تکنیک تنفس است. بسیاری از عادت های ذهنی ما با تغییر در چگونگی تنفس مان قابل تغییرند. بنابراین برای رهایی از حس حسادت یا قضاوت بهترین کار این است که به طور عمیق نفس بکشید به گونه ای که عضلات شکم را به داخل کشیده و حین عمل بازدم آنها را رها کنید. در این حین به این موضوع بیاندیشید که تمامی افکار منفی و فضاوت های نادرست شما همراه با عمل بازدم از شما دور می شوند. به این ترتیب پس از یک تا دو دقیقه تنفس عمیق خواهید دید که در شرایط راحتتری قرار دارید.

بعد از ساعت کاری این تکنیک را انجام دهید
پس از اتمام ساعت کاری در محل کار یا منزل و یا پیش از فرا رسیدن ساعت خواب بهترین راه حل برای دور کردن افکار شلوغ و کارهای باقی مانده استفاده از تکنیک آرام بخشی چشم ها در شیوه درمانی مدیتیشن است. در این شیه با کمک ماساژ سطحی چشم ها و پلک ها به آرامشی عمیق دست پیدا می کنید و تمامی برنامه ها و شلوغی های فکری را از خود دور می کنید. برای این کار لازم است به مدت 15 تا 20 دقیقه در محلی آرام بنشینید و سرانگشتان هر دو دست را روی پلک ها بدون هیچ فشاری قرار دهید. با انجام این کار به طور ناخودآگاه تمامی افکار و برنامه های کاری از شما دور می شود و آرامشی نسبی به سراغتان می آید.

پیشگیری از پرخاشگری با مدیتیشن
اگر در گروه افرادی قرار دارید که خیلی زود بر اثر حادثه یا اتفاقی نگران، عصبانی یا پرخاشگر می شوند می توانید با تمرین تکنیک های تنفسی مدیتیشن بر این حالت غلبه کنید. بهترین راه حل کاربردی برای پیشگیری از پرخاشگری تنظیم تنفس ها به حالت عمیق و کند است. این کار موجب تخلیه بار منفی و انرژی کاذب ذخیره شده در بدنتان می شود و مانع از پرخاشگری و رفتارهای شدید و غیرقابل کنترل می شود.

منبع:مجله سیب سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha