رییس سازمان غذا و دارو گفت: با امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها یک فهرست دارویی شامل 276 قلم تحت حمایت ویژه هستند و تا یک ماه آینده حدود 100 قلم داروی گرانقیمت دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو گفت: با امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها یک فهرست دارویی شامل 276 قلم تحت حمایت ویژه هستند و تا یک ماه آینده حدود 100 قلم داروی گرانقیمت دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند خاطرنشان کرد: در سال گذشته تفاهم نامه‌ای به امضای وزرای کار، رفاه و تامین اجتماعی و وزیر بهداشت رسید مبنی بر این که افزایش قیمت داروهای گران قیمت بیماران صعب العلاج از طریق بیمه‌ها جبران شود. البته این پوشش بیمه‌ای با مکانیسم تامین اعتبار از طرف وزارت بهداشت بود نه بیمه‌ها.

وی با اشاره به این که این کار در سال 92 انجام شد، افزود: امسال نیز در تفاهم نامه جدید بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها، به جز داروهای فهرست قبلی، بخشی از داروهای یارانه‌ای نیز وارد فهرست شده است.

جلوگیری از احتمال قاچاق دارو و برخی سوء استفاده‌ها در بازار توزیع
دکتر دیناروند با بیان این که در گذشته یارانه به شرکت‌های وارد کننده یا تولید کننده پرداخت می شد، توضیح داد: طبق این سیستم دارو با قیمت کم وارد شبکه توزیع می شد ولی این سیستم مفاسد زیادی از جمله احتمال قاچاق دارو و برخی سوء استفاده‌ها را داشت. از این رو برای جلوگیری از این معضل سیستم یارانه در مورد این داروها نیز اعمال شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به این ترتیب دارو با قیمت وارداتی وارد شبکه توزیع شده ولی از طریق بیمه پوشش داده می شود.

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به این که برای بیماران خاص مثل بیماران هموفیلی، تالاسمی، بیماران پیوند کلیه و دیالیزی داروها رایگان هستند، اعلام کرد: اگر این داروها مشابه وارداتی داشته باشند، دیگر رایگان نبوده و در ازای خرید برند وارداتی، بیمار باید مابه التفاوتی را بپردازد.

دکتر دیناروند تاکید کرد: این تصمیم در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلان جهت حمایت از تولید داخل و صرفه جویی ارزی گرفته شده تا پزشکان تشویق به تجویز داروهای مورد تائید داخلی شوند.

گفتنی است، امسال با امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها یک فهرست دارویی شامل 276 قلم تحت حمایت ویژه هستند و قرار است تا یک ماه آینده حدود 100 قلم داروی گران قیمت دیگر به این مجموعه اضافه شود.

در این فهرست حدود 30 قلم داروی غیربیمه‌ای هم هستند که به صورت جداگانه و ویژه مورد حمایت قرار گرفته‌اند و قرار است برخی از این داروها نیز در آینده در فهرست داروهای بیمه‌ای وارد شوند.

دکتر دیناروند خاطرنشان کرد: امسال دولت با استفاده از یارانه دارو حدود هزار و 100 میلیارد تومان برای حمایت از این داروها پرداخت می‌کند، سهم بیمه‌ها نیز برای حمایت از این اقلام دارویی هزار و 300 میلیارد تومان است و خود بیماران نیز بخشی از هزینه ها را برای این داروها می‌پردازند. بنابراین در مجموع حدود 2 هزار و 900 میلیارد تومان از بازار دارویی کشور زیر پوشش حمایت ویژه دولت و بیمه هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha