فوق تخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه بسیاری از میکروب ها روی بدن بزرگسالان تاثیر ندارد، اما بر روی کودکان زیر 10 سال تاثیر سوء دارد، توصیه کرد: استخرهای کودکان و بزرگسالان از هم جدا باشد.

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه بسیاری از میکروب ها روی بدن بزرگسالان تاثیر ندارد، اما بر روی کودکان زیر 10 سال تاثیر سوء دارد، توصیه کرد: استخرهای کودکان و بزرگسالان از هم جدا باشد.


شنا یکی از ورزش ها و تفریح های لذت بخش به ویژه در فصول گرم سال است و طرفداران زیادی دارد؛ این ورزش مفرح به ویژه در استخرهای عمومی با احتمال بروز بیماری هایی برای شناگران همراه است بر این اساس پزشکان تاکید دارند برای پیشگیری از بروز بیماری ها به ویژه در کودکان استخرهای کودکان و بزرگسالان تفکیک شود.

آب استخرها به ویژه استخرهای عمومی در اثر استفاده افراد مختلف و اضافه شدن موادی از بدن آنها مانند مو، چربی و میکروب های دستگاه های تنفسی و گوارش آلوده می شود و شرایط را برای ابتلا به بسیاری از بیماری های گوارشی، چشمی و پوستی برای شناگران فراهم می کند.

پزشکان برای پیشگیری از بروز اینگونه بیماری ها علاوه بر تاکید بر رعایت اصول بهداشتی از سوی شناگران و صاحبان استخرها، توصیه می کنند استخرهای کودکان و بزرگسالان از هم جدا شود.

دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص بیماری های داخلی گفت: بسیاری از میکروب هایی که روی بدن بزرگسالان تاثیری نمی گذارد، بر روی کودکان زیر 10 سال تاثیر سوء دارد، بنابراین لازم است استخرهای کودکان و بزرگسالان جدا باشد.

وی افزود: همچنین کلر موجود در آب استخرها که روی چشم و پوست بزرگسالان تاثیر ندارد، روی چشم و پوست کودکان تاثیرات منفی می گذارد و ممکن است سبب بروز بیماری های چشمی، حساسیت ها و خارش های پوستی شود.

خسرونیا تاکید کرد: استخر زنان و مردان نیز باید جدا باشد چراکه ممکن است بسیاری از بیماری ها و عفونت های پوستی به دلیل مشترک بودن آب مورد استفاده در استخرها در بین بزرگسالان نیز بروز یابد.

وی در مورد اینکه آیا وارد شدن ناخواسته آب استخر به دستگاه گوارش ممکن است سبب بروز بیماری های گوارشی شود، گفت: اگر مقدار کمی از آب استخر خورده شود، مشکل خاصی برای افراد به ویژه بزرگسالان ایجاد نمی شود اما اگر مقدار آب خورده شده زیاد باشد، به ویژه در مورد کودکان ممکن است سبب بروز مسمومیت و یا عفونت در دستگاه گوارش شود.

خسرونیا افزود: در صورت خورده شدن آب استخر، می توان با خوردن شیر، ماست، دوغ و مایعات زیاد مانع از بروز مسمومیت پیشگیری کرد.

فوق تخصص بیماری های داخلی گفت: مقدار کلر افزوده شده به آب استخرها باید مطابق با استانداردهای اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد؛ در صورتی که مقدار کلر بیش از میزان استاندارد باشد و یا مواد دیگری به جز کلر به آب افزوده شود، سبب بروز عوارض شدید پوستی می شود.

خسرونیا افزود: به طور کلی عفونت های ویروسی و قارچی در چشم ها، گوش، گلو و بینی و عفونت های روده ای ممکن است از طریق تماس و یا خوردن آب استخر در افراد بروز یابد بنابراین افراد باید رعایت اصول بهداشتی را در هنگام شنا کردن در استخرهای عمومی مورد توجه قرار دهند.

دکتر «بهروز باریک بین» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در مورد بروز بیماری ها و حساسیت های پوستی به استفاده کنندگان از استخرهای عمومی هشدار داد و گفت: به منظور تمیز نگه داشتن آب استخرها لازم است افراد پیش از ورود به استخر و پس از خارج شدن از استخر بدن و موهای خود را با مواد شوینده مناسب شستشو دهند.

وی افزود: همچنین برای پیشگیری از بیماری های قارچی باید پس از خارج شدن از استخر و شستشو، بدن را با حوله تمیز کاملا خشک کنند زیرا وجود رطوبت بر روی پوست سبب ایجاد محیطی مناسب برای رشد قارچ ها و عفونت های قارچی می شود.

باریک بین گفت: در صورت مشاهده هر نوع عارضه و یا حساسیت پوستی باید به پزشکان مربوطه مراجعه و از خوددرمانی پرهیز کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha