نشست دو روزه قانونگذاران هشت کشور صنعتی و کشورهای در حال توسعه برزیل، چین، هند، مکزیک و آفریقای جنوبی درباره گرمایش زمین به پایان رسیده است.

توافق درباره لزوم جلوگیری از گرمایش زمین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، هیأت های شرکت کننده در اجلاس غیررسمی واشنگتن در بیانیه پایانی خود ضمن اشاره به توافق شرکت کنندگان درباره مقابله با پدیده گرمایش زمین، بر لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه ای در کشورهای در حال توسعه همانند کشورهای صنعتی تاکید کردند.

شرکت کنندگان همچنین خواستار تشکیل بازاری جهانی برای خرید و فروش مازاد سهمیه تولید گازهای گلخانه ای کشورهای غیرصنعتی شدند.

کارشناسان با اشاره به الزام آور نبودن بیانیه پایانی این نشست می گویند نتیجه این گردهمایی می تواند در تدوین معاهده جایگزین پیمان زیست محیطی کیوتو که در سال ۲۰۱۲ لغو می شود، از نقش مهمی برخوردار باشد.

این در حالی است که بر اساس بیانیه پایانی این نشست، شرکت کنندگان خواستار تدوین پیمان جایگزین تا سال ۲۰۰۹ شده اند.

راجر هارابین کارشناس زیست محیطی بی بی سی می گوید به رغم رسمیت نداشتن بیانیه پایانی این نشست، لحن آن بیانگر یک تغییر اساسی در ذهنیت کشورهای شرکت کننده است.

این در حالی است که جو بایدن سناتور دموکرات آمریکایی که به همراه همکاری جمهوریخواه خود جان مک کین در پی تصویب قانون کاهش تولید گازهای گلخانه ای در آمریکا است در حاشیه این نشست ابراز امیدواری کرد این قانون تا پایان ۲۰۰۷ به تصویب کنگره ایالات متحده برسد.

در این حال، پارلمان کانادا دولت این کشور را برای عمل به تعهداتش نسبت به معاهده کیوتو تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر دولت محافظه کار کانادا عمل به این تعهدات تا سال ۲۰۱۲ را غیر ممکن می داند ولی پارلمان در مهلتی ۶۰ روزه از دولت خواسته تا طرح جدیدی را برای اجرای مفاد این معاهده آماده کند.

هیات بررسی کننده تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در این ماه از تاثیر پدیده گرمایش زمین بر افزایش سرعت ذوب یخ های قطبی و افزایش خطرات طبیعی مانند سیل و خشکسالی و بروز توفان های سهمگین خبر داده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha