دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 113814

مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: کمبود فضای سبز در تهران باعث سرعت باد می شود و منشاء آن عدم تثبیت باد است

سلامت نیوز:مدیر کل حفاظت محیط زیست گفت: کمبود فضای سبز در تهران باعث سرعت باد می شود و منشاء آن عدم تثبیت باد است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد هادی حیدر زاده با اشاره به اینکه یکی از دلایل طوفان همراه با گردو خاک ضعف و فقر فضای سبز اطراف شهرها بوده است عنوان کرد: مشخصا منشاء این مشکل عدم تثبیت باد بوده است.

وی با اشاره به وزش باد و طبیعی بودن آن در فصل بهار گفت: سرعت باد بیش از حد معمول افزایش یافته بود و این مساله که همراه با گرد و خاک بوده، نشان دهنده این است که ما در پروژه های آب خیزداری موفق نبودیم و همچنین مدت ها است که این پروژه ها رها شده اند.

حیدرزاده گفت: متاسفانه کشور های دیگر در احیای تالاب های خود جلوتر بوده اند و ما همواره مشکل را از بادهای عراق می دانستیم، اما طوفان اخیر نشان داد که منشاء داخلی کشور ما بسیار قوی بوده و در واقع اگر سرعت باد افزایش یابد طوفان های زیادی ایجاد می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست با اشاره به گسترش فضای سبز شهر‌ها به عنوان سد شکن‌های باد اظهار داشت: ایجاد این سد ها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

به گفته حیدر زاده، لازم به ذکر است که طوفان ها در همه جای دنیا اتفاق می افتد و یکی از خصوصیات آن تخریب و تلفات آن است. بلایای طبیعی یک اتفاق عجیب نیست، اما باید ریشه یابی شود که چرا توانسته هجمه ای از ذرات معلق را جا به جا کند و این مساله حاکی از آن است که نتوانستیم تثبیت خاک را در بیابان ها انجام دهیم.

وی نشست زمین و کمبود آب را یکی از مشکلات حاد دانست و گفت: نشست زمین آخرین مرحله قبل از ایجاد بیابان است و این نشان دهنده آن است که اکوسیستم ما به سمت بیابانی شدن پیش می رود.

وی با اشاره به اقدام سازمان محیط زیست برای برطرف کردن این مشکل گفت: محیط زیست در بحث آب خیز داری برنامه هایی را از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داشته تا بتواند تثبیت سازی را انجام دهد.

وی ادامه داد: با اشاره به قوانین وضع شده، 25 درصد از فضای سبز باید در اختیار باشد، اما صنایع و وزارت کشاورزی این ظرفیت را ندارد که 25 درصد مصالح خود را به فضای سبز تبدیل کند، بنابراین با هماهنگی صنایع برنامه کمربند سبز را با گونه های مقاوم به باد و گردو غبار خواهیم داشت.

حیدر زاده اولین طوفان را غافلگیر کننده دانست و اطلاعات هواشناسی را مقایر خواند و گفت طوفان های بعدی به درستی اطلاع رسانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha