پارسال هفت نفر به دلیل ابتلا به وبا جان خود را از دست دادند. این در حالی بود که به گفته مقامات بهداشتی ایران همه جانباختگان از اتباع کشور افغانستان بودند که به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی فوت شدند. این افراد همه در جرگه کسانی بودند که به دلیل مهاجرت غیرقانونی به ایران، امکان مراجعه به مراکز بهداشتی و گذراندن دوره درمانی را نداشتند.

سلامت نیوز: پارسال هفت نفر به دلیل ابتلا به وبا جان خود را از دست دادند. این در حالی بود که به گفته مقامات بهداشتی ایران همه جانباختگان از اتباع کشور افغانستان بودند که به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی فوت شدند. این افراد همه در جرگه کسانی بودند که به دلیل مهاجرت غیرقانونی به ایران، امکان مراجعه به مراکز بهداشتی و گذراندن دوره درمانی را نداشتند.


حال با آغاز فصل گرما، نگرانی‌ها بابت شیوع بیماری وبا افزایش پیدا کرده است و بیش از همه ساکنان استان‌های شرقی کشور نگران انتشار این بیماری هستند. خوشبختانه در حال حاضر در این مورد گزارشی دریافت نشده است، اما با توجه به سابقه این بیماری در سال‌های گذشته این احتمال وجود دارد که وبا از مرزهای شرقی کشور شیوع پیدا کند، به همین دلیل دولت در پی فراهم آوردن تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری است.
تا پایان تابستان گذشته 99 نفر بیمار مبتلا به وبا در کشور شناسایی شده بودند که از این تعداد همه موارد جز دو نفر از آنها افغانی بودند و در جریان عبور غیرقانونی از مرزها و قرار گرفتن در شرایط ناسالم بهداشتی مبتلا به این بیماری شدند.


شرایط نامساعد مهاجران غیرقانونی
محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با فرهیختگان با اشاره به شرایط نامساعد سفر اتباع غیرقانونی به کشور می‌گوید: وبا بیماری‌ای است که باید در مورد آن به سرعت اقدام کرد و در صورت تاخیر در پروسه درمان، احتمال تلف شدن فرد مبتلا خیلی زیاد است. او می‌گوید: با توجه به تاکیداتی که معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه کنترل و پیشگیری بیماری وبا داشت و اهمیتی که این موضوع در بحث سلامت کشور دارد تمام تلاش مسئولان در راستای جلوگیری از گسترش بیماری وبا صورت می‌گیرد. به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله کنترل ویژه آب آشامیدنی و کنترل مواد غذایی در استان‌های جنوب شرق شامل کرمان و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
پارسال بیش از چهار هزار نفر از مهاجران افغان که به صورت غیرقانونی قصد ورود به ایران را داشتند، توسط مرزبانان ایرانی دستگیر شدند، این در حالی بود که تعداد زیادی از آنها هر ساله می‌توانند از طریق مرزهای شرقی کشور نفوذ کنند.
تنها استان سیستان نزدیک به 1600 کیلومتر مرز بین‌المللی با دو کشور افغانستان و پاکستان دارد که به توصیف استانداری، این مرز به دیده‌بان بهداشت کشور تبدیل شده است. گرچه خوشبختانه براساس اعلام رسمی استانداری سیستان و بلوچستان امسال هنوز هیچ‌گونه نشانی از بیماری وبا در استان مشاهده نشده است اما چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه کنترل و پیشگیری بیماری وبا، به ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به داخل کشور اشاره کرده و آن را مسبب ورود برخی بیماری‌های واگیردار دانسته و از دستگاه‌های مسئول خواسته با تشدید و تقویت نظارت‌ها از بروز این حوادث جلوگیری کنند.
عملکرد ضعیف مرزبانی
در این باره اما برخی معتقدند در مرزهای کنترل لازم برای ورود اتباع خارجی وجود ندارد، به‌طوری که ملاحظات بهداشتی و قرنطینه‌های لازم حتی برای ورود‌های قانونی در مرزهای کشور صورت نمی‌گیرد. در همین خصوص باقر حسینی، رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: متاسفانه در مرزهای کشور کنترل لازم صورت نمی‌گیرد حتی برخی مدارکی که در اختیار داریم حکایت از کم‌کاری‌هایی در این بخش دارد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه حتی در ورود‌های قانونی اتباع خارجی نیز موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود، می‌گوید: قرنطینه اتباع خارجی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار خصوصا در مورد اتباع افغانستان به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن کشور وجود دارد باید رعایت شود.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار رسمی درمورد ورود غیرقانونی مهاجران وجود ندارد، می‌گوید: یکی از مخاطرات شهرهای مرزی به‌خصوص مرزنشینان شرق کشور بحث قاچاق اتباع افغانی به ایران است که امنیت این مناطق را چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ بهداشتی به خطر می‌اندازد که در این مورد باید راهکارهای جدیدی اندیشیده شود.
وی شیوع وبا را در فصل‌های گرم سال در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان‌جنوبی از تبعات این مساله می‌داند و می‌گوید: این استان‌ها هم در معرض ورود مواد مخدر هستند و هم در معرض ورود بیماری‌های واگیردار. متاسفانه قاچاق پناهجویان از مرزها گاهی با شرایط کاملا غیرانسانی صورت می‌گیرد. در این شرایط این افراد بهداشت خوراک‌شان رعایت نمی‌شود و به همین دلیل می‌توانند به راحتی به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند که اغلب این بیماری‌ها واگیردار هستند و از آنجایی که ورودشان غیرقانونی است به پزشک و درمانگاه نیز مراجعه نمی‌کنند و علاوه‌بر اینکه جان خود را از دست می‌دهند ناقل بیماری نیز هستند. البته وزیر بهداشت چندی پیش درباره شیوع بیماری وبا گفته بود: با وجود نظام هشدار‌دهنده و هوشیار این وزارتخانه و نمونه‌گیری‌های مستمر در استان‌های سراسر کشور، تلفات ناشی از بیماری‌های واگیردار در کشور بسیار کاهش یافته که البته لازم است با اقدامات پیشگیرانه از بروز همین میزان اندک نیز جلوگیری شود.
وبا قابل کنترل است
شهروز بختیاری، متخصص بیماری‌های عفونی در مورد شیوع بیماری وبا در ایران می‌گوید: این بیماری هر چند سال یک‌بار در ایران شیوع پیدا می‌کند. البته از اواسط تابستان که گرمای هوا در اوج خود قرار دارد شیوع این بیماری آغاز می‌شود و در اغلب مواقع تا مهر ماه ادامه دارد.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه وبا بیماری به‌شدت خطرناکی است و می‌تواند در عرض چند روز انسان را از پا درآورد، می‌گوید: دو سوم بدن یک انسان بالغ از آب تشکیل شده است. این در حالی است که فرد مبتلا به این بیماری در عرض یک روز ممکن است نیمی از آب بدنش را از دست بدهد و این موضوع منجر به فوت او شود. در شرایط این‌چنینی تنها در مراکز درمانی آن هم به سختی می‌توان آب از دست رفته بدن بیمار را تامین کرد و فرد را به شرایط حیات برگرداند.
راه انتقال وبا از طریق مدفوع است. خوردن آب‌فاضلاب می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. البته این خوردن می‌تواند مستقیم نباشد، مثلا می‌تواند با آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب صورت گیرد. این اتفاق چند سال پیش رخ داده بود. یا حتی نشستن دست‌ها و تماس آن با دهان نیز می‌تواند در انتقال این بیماری موثر باشد.
بختیاری می‌گوید: وبا بیماری رامی است؛ یعنی به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد به شرط اینکه موارد بهداشتی را رعایت کنیم. وبا به هیچ وجه از طریق هوا منتقل نمی‌شود بلکه میکروارگانیسم‌ها تنها از طریق دهان می‌تواند وارد بدن شده و مسبب بیماری شود. پس در صورتی که قبل از غذا و هنگام خروج از دستشویی دست‌ها را بشوییم تا حد زیادی موجب پیشگیری می‌شود. همچنین باید از خوردن سبزیجات نپخته در مکان‌ها و رستوران‌های غیرمعتبر خودداری کنیم، چرا که میکروارگانیسم وبا تنها با حرارت دیدن از بین می‌رود.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه وبا بیماری شایعی در ایران محسوب نمی‌شود و گاهی به دلایل ورود اتباع خارجی در کشور شیوع پیدا می‌کند، می‌گوید: کشورهای آفریقایی و آسیای میانه هر سال تلفات فراوانی از وبا دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha