معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو ضمن رد هرگونه کمبود در فاکتور 7 بیماران هموفیلی و افزایش قیمت داروهای بیماران تالاسمی، تاکید کرد: در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت جهت ایجاد آرامش در مردم در جریان است، کسی حق ندارد این آرامش را خدشه‌دار کند.

رد هرگونه کمبود و افزایش قیمت داروهای هموفیلی وتالاسمی

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو ضمن رد هرگونه کمبود در فاکتور 7 بیماران هموفیلی و افزایش قیمت داروهای بیماران تالاسمی، تاکید کرد: در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت جهت ایجاد آرامش در مردم در جریان است، کسی حق ندارد این آرامش را خدشه‌دار کند.

دکتر رسول دیناروند در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به ابراز نگرانی کانون هموفیلی ایران در زمینه "کمبود فاکتور 7 و همچنین قراردادن یارانه آن در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر"، گفت: گویا دوستان به پیشواز نگرانی رفته‌اند؛ چراکه این دارو به هیچ عنوان کمبود ندارد. این دارو تولید داخل است و موجودی آن نیز به میزان کافی فراهم است.

وی در این باره افزود: بیمارستان‌های دولتی نیز در خرید دارو به هیچ عنوان مشکل ندارند؛ چرا که به اندازه کافی اعتبار دارند و حتی می‌توانند به صورت نقدی این داروها را از شرکت‌های پخش خریداری کنند. در مجموع در این باره جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. اگر هم به صورت موردی، جایی کمبودی داشته باشد مطمئنا پیگیری می‌کنیم. اگر هم بیمارستانی به بهانه بالا بودن قیمت دارو، آن را خریداری نکند، مطمئنا به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

عزم وزارت بهداشت برای انتقال یارانه دارو به بیمه‌ها و جلوگیری از مفاسد دارویی
وی افزود: انتقال یارانه از پرداخت به "شرکت‌های تولیدی و وارداتی" به "بیمه‌ها" توسط وزارت بهداشت، کاری بود که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، اما متاسفانه این اقدام در گذشته صورت نگرفت و در برابر آن همواره مقاومت‌هایی وجود داشت. اما ما در دوره فعلی تصمیم گرفتیم آن را اجراکنیم. مطمئنا این امر از بسیاری مفاسد جلوگیری می‌کند؛ چراکه وقتی داروی گران قیمتی با قیمت ناچیزی وارد چرخه عرضه شود، ممکن است دستخوش هزاران اتفاق از جمله قاچاق شده و به دست بیماران نرسد.

دیناروند در این باره ادامه داد: به دنبال این اقدام وزارت بهداشت، زمانی که دارو با قیمت واقعی وارد سطح عرضه شود، امکان سوء استفاده‌ها و فساد از بین می‌رود. بیماران نیز هنگام مراجعه به بیمارستان یا داروخانه شهری از آنجا که از پوشش بیمه‌ای برخوردارند، اختلاف قیمتی در تهیه دارو برای آنها وجود ندارد و هزینه از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود. بنابراین وزارت بهداشت یارانه مربوطه را در اختیار بیمه‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند این داروها را پوشش دهند.

عرضه رایگان داروهای پایه بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام.اس، پیوند و دیالیز
رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروهای پایه بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام.اس، پیوند و دیالیز رایگان است. اما هرجایی که داروی وارداتی مشابه تولید داخل وجود داشته باشد، نمی‌توانیم نوع وارداتی داروی مربوطه را رایگان کنیم؛ چرا که هزینه‌هایشان بسیار بالا بوده و بعضا پنج تا 10 برابر داروهای تولید داخل قیمت دارند. در مورد این داروها نیز با وجود آنکه یارانه زیادی پرداخت می‌کنیم، خود بیمار نیز باید مبلغ مابه‌التفاوتی را پرداخت کند. این موضوع نیز در راستای سیاست‌های کلان کشور در زمینه حمایت از تولید داخل و صرفه جویی ارزی است تا به این ترتیب مصارف القایی و وابستگی به داروهای وارداتی کمتر شود.

رد هرگونه افزایش قیمت در داروهای بیماران تالاسمی
دیناروند همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهارات اخیر مسوولان انجمن تالاسمی ایران مبنی بر افزایش سهم این بیماران در پرداخت هزینه‌های دارویی‌شان و درخواست این انجمن مبنی بر بازگشت روند قیمت‌گذاری داروهای این بیماران به وضعیت گذشته، گفت: داروهای بیماران تالاسمی به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشته‌اند.

وی در این باره افزود: برای بیماران تالاسمی یک نوع داروی تزریقی و دو نوع داروی خوراکی وجود دارد که این داروها تولید داخل بوده و رایگان است. اما اگر بیماران و پزشکانی اصرار دارند که داروی وارداتی مصرف کنند، این داروهای وارداتی اختلاف قیمتی دارند که باید بیمار آن را پرداخت کند.

رییس سازمان غذا و دارو مجددا تاکید کرد: با وجود آنکه قیمت داروهای وارداتی بسیار بالاست اما یارانه به آنها تعلق گرفته و ما از این دسته از داروها نیز حمایت می‌کنیم؛ مانند داروهای داروهای ام.اس که تولید داخل آنها از قیمت ناچیزی برخوردار است و در مورد انواع وارداتی خود بیمار باید مابه‌التفاوت قیمت را بپردازد.

دیناروند در پایان گفت: وزارت بهداشت همچنان بابت داروهای وارداتی یارانه پرداخت می‌کند و مبلغ حمایتی ما از این داروها مطمئنا از حمایتی که از تولید داخل می‌شود، بیشتر است که البته جای تاسف دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha