مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینكه براساس مطالعات صورت گرفته از 1.8 میلیون تن آلاینده های هوای تهران 1.6 میلیون تن یعنی 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرك است گفت: معاینه فنی نقش به سزایی در كاهش آلودگی هوا دارد اما با قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی شاهد كمرنگ شدن این مهم در شهرهای كشور هستیم.

سلامت نیوز: مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینكه براساس مطالعات صورت گرفته از 1.8 میلیون تن آلاینده های هوای تهران 1.6 میلیون تن یعنی 80 درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرك است گفت: معاینه فنی نقش به سزایی در كاهش آلودگی هوا دارد اما با قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی شاهد كمرنگ شدن این مهم در شهرهای كشور هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید علی رضوی در حاشیه بازدید رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از مركز معاینه فنی بیهقی بیان كرد: مراكز معاینه فنی تهران قادر به معاینه 2.5 میلیون خودرو با یك شیفت كاری هستند كه با افزایش شیفت های كاری این میزان را تا 3.5 میلیون خودرو می توان افزایش داد؛ با این وجود متاسفانه به دلیل قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی میزان مراجعات سالانه خودروها به این مراكز 500 تا 600 هزار خودرو بیشتر نیست.

وی با بیان اینكه میزان تلفات ناشی از تصادفات در سال 92 بیش از 17 هزار نفر بوده است گفت: نقص فنی خودروها یكی از عوامل اصلی سوانح و حوادث رانندگی است كه این معضل با مراجعه خودروها به مراكز معاینه فنی می تواند تا حد قابل توجه ای كاهش یابد.

رضوی تصریح كرد: در حوزه معاینه فنی خودروها 2 موضوع اساسی باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد كه یكی از آنها تجمیع اطلاعات معاینه فنی در یك بانك اطلاعاتی مشترك و یكپار چه در كل كشور است و دیگری اصلاح قانون معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی.

آموزش 23 هزار راكب موتورسیكلت در 2 ماهه اول سال/ توقیف 200 هزار موتورسیكلت متخلف

در جریان این بازدید، سرهنگ تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز افزود: عامل 60 درصد تصادفات در کشور عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، عدم رعایت حق تقدم و تخطی از سرعت مطمئنه است.

وی ادامه داد: همچنین نقص فنی خودروها عاملی بسیار مهم در تصادفات و سوانح رانندگی است که این موضوع با معاینه فنی خودروها می تواند تا حد زیادی برطرف شود.

وی ادامه داد: زمانی خودروسازان ترمز ضد قفل را یک فاکتور و آپشن برای خودرو منظور می کردند و زیر بار نمی رفتند که وجود این ترمز برای تمامی خودروها ضروری و یک اصل است. این در حالیست كه اگر تمامی خودروهای ما به ترمز ضد قفل مجهز باشند بسیاری از تصادفات کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: برای اجرای هرچه بهتر معاینه فنی خودروها لازم است که ساز و کارهایی اساسی ایجاد شود و تغییراتی در قانون شکل گیرد. چنانچه پیشنهاد می دهیم به طور مثال قانونی وضع شود تا خودروهای تهران تنها از مراکز معاینه فنی پایتخت برگه معاینه دریافت کنند و برگه معاینه فنی سایر مراکز برای آنها معتبر نباشد.

وی همچنین در خصوص معضل موتورسیکلتها در تهران گفت: موتورسیکلت ها همچنان لجام گسیخته می تازند و برای ساماندهی آنها نیاز به ساز و کارهای جدی و همکاری سازمان ها و نهادهای ذی ربط است چراکه پلیس به تنهایی و تنها با اقدامات سلبی نمی تواند تردد این وسایل نقلیه را در شهری مانند تهران ساماندهی کند.

وی تصریح کرد: در دو ماه اول امسال به حدود 23 هزار راننده موتورسیکلت آموزش داده شد. همچنین در این مدت 200 هزار دستگاه موتورسیکلت متوقف و بالغ بر چهار هزار دستگاه مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

معافیت 5 ساله خودروها از دریافت معاینه فنی اشتباه مجلس بود

در ادامه این برنامه، رحمت الله حافظی عضو شورای شهر گفت: قانون معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی از اشتباهات مجلس به حساب می آید که امیدواریم هر چه سریعتر این اشتباه اصلاح شود. ما نیز برای اصلاح این قانون جلساتی را با کمیسیون های بهداشت و فراکسیون های محیط زیست مجلس داشته ایم.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس دلیل معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی را نحوه معاینه فنی و استاندارد نبودن آن، کم بودن این مراکز و شلوغی آنها ، همچنین وجود برگه های معاینه فنی تقلبی اعلام کردند. این در حالی است که اگر استاندارد را قبول ندارند باید استانداردهای ملی کشور تغییر کند، اگر تعداد مراکز کم است باید  افزایش این مراکز به شهرداری ها ابلاغ شود و هیچیک از این دلایل عدله قابل قبولی برای معافیت خودروها از دریافت معاینه فنی نیست.

وی تاکید کرد: معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی پاک کردن صورت مسئله است و مجلس باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح این قانون اقدام کند.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا در شهر های بزرگش جزو کشورهایی است که در رده های بالای ابتلا به سرطان قرار دارد گفت: سن ابتلا به سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر 10 سال نیز کمتر است و باید برای حل معضل آلودگی هوا اقدامات اساسی و جدی صورت گیرد که معاینه فنی به موقع خودروها یکی از این اقدامات محسوب می شود.

وی تاکید کرد: اعضای شورای شهر بر تغییر قانون معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی اهتمام دارند و امیدواریم هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

حافظی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص ساماندهی موتورسیکلتها نیز برنامه ریزی های گسترده ای صورت گرفته و پیش از هرچیز باید زمینه جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورهای بنزینی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha