دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 113840

طرح تحول سلامت كه وزارت بهداشت از آن به عنوان یكی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در عرصه بهداشت و درمان كشور نام می‌برد، منتقدان بسیاری را برای یادآوری مشكلات اجرای این طرح و نحوه تخصیص بودجه وزارت بهداشت به این مورد دارد.

خصوصی سازی در حوزه سلامت معنایی ندارد

سلامت نیوز: طرح تحول سلامت كه وزارت بهداشت از آن به عنوان یكی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در عرصه بهداشت و درمان كشور نام می‌برد، منتقدان بسیاری را برای یادآوری مشكلات اجرای این طرح و نحوه تخصیص بودجه وزارت بهداشت به این مورد دارد.

مسعود پزشكیان، نماینده مجلس و وزیر اسبق بهداشت در گفت و گو با آرمان نسبت به مخاطرات اجرای طرح تحول سلامت با توجه به روند فعلی هشدار می‌دهد و از دولت می‌خواهد در صرف هزینه‌های درمان بیشتر احتیاط كند.

ارزیابی شما از طرح تحول سلامت كه به گفته دولت انقلابی در حوزه سلامت است، چیست؟

به نظر من بودجه‌ای كه دولت در این راه گذاشته است، اعتبار خوبی است و اگر درست هزینه نشود، این فرصت می‌تواند به تهدید تبدیل شود. آنچه در سیاست‌های كلی و قانون برنامه‌ها بیان شده است و بند 5 سیاست‌های كلی هم اشاره به آن دارد این است كه تنها در چارچوب نظام ارجاع می‌توان قرار داد بست، پول داد و مدیریت كرد. در بندهای دیگر سیاست كلی هم به موضوع پیشگیری اشاره شده است. طبق این برنامه پیشگیری مقدم بر درمان است و برنامه، نگاه سلامت محور دارد. در قانون برنامه‌ها هم به این مورد توجه و تاكید شده است. در این قانون بنا بر این است كه ارجاع، بخش بندی، پزشك خانواده و تمامی خدمات پزشكی مبتنی بر عدالت باشد. ولی متاسفانه روندی كه وزارت بهداشت در حال حاضر در طرح تحول سلامت در پیش گرفته است از بیمارستان‌ها شروع شده و هر كس كه در بیمارستان بستری شود، دولت 90 درصد هزینه‌های درمان او را تقبل می‌كند.

مساله اصلی در این طرح بی توجهی به امر پیشگیری و تقدم درمان بر پیشگیری است، به نظر شما این مساله چه عوارضی را به بار می‌آورد؟

بله. الان بحث درمان است و در صورت ارجاع بیمار به مراكز درمانی دولت بخش زیادی از هزینه درمان را می‌پردازد و سیاست كلی در بحث پیشگیری وجود ندارد و بودجه خاصی تخصیص داده نشده است. روشن است هر چقدر كه بیشتر در امر درمان هزینه شود مردم هم راضی ترند اما، اینكه این روند تا كجا می‌خواهد ادامه پیدا كند جای بحث دارد. اگر وزارت بهداشت در این طرح می‌خواهد عدالت را اجرا كند، در حال حاضر بسیاری از مناطق محروم ما در خدمات اولیه پزشكی هم مشكل دارند؛ چرا آنها را پوشش نمی‌دهند؟ قضیه این است كه پول‌ها اول باید به مناطقی برسد كه محرومند و دسترسی ندارند نه اینكه به مناطقی تعلق بگیرد كه برخوردارند و با استفاده از این امكانات برخوردار‌تر هم می‌شوند.

وزارت بهداشت یكی از مهم‌ترین پیامدهای این طرح را كاهش هزینه درمان مردم اعلام كرده است. به عقیده شما می‌توانیم در آینده شاهد كاهش هزینه‌ها در حوزه درمان باشیم؟

در كوتاه مدت ممكن است شاهد كاهش هزینه‌ها باشیم اما، در بلند مدت هزینه‌های درمان هم برای مردم و هم برای دولت بسیار زیاد افزایش پیدا می‌كند.

شما مساله خصوصی سازی كه وزیر بهداشت بسیار بر آن تاكید می‌كند را چطور می‌بینید؟

خصوصی سازی با توجه به سیاست‌های كلی چندان معنا ندارد. در این مورد سند راهبردی معنا دارد كه خدمت با قیمت مشخص برای جمعیت مشخص واگذار شود و مردم خرید كنند نه اینكه به خصوصی‌ها واگذار كنند تا هر كار كه خواستند انجام دهند و هر قیمتی كه مورد نظرشان بود اعلام كنند و هر خدمتی را با هر كیفیتی كه دوست داشتند ارائه دهند. این چنین چیزی اصلاً در هیچ جای دنیا معنا ندارد و قابل پذیرش نیست.

پیشنهاد كمیسیون بهداشت مجلس در این مورد به دولت چیست؟

پیشنهاد خاصی نداریم. كمیسیون تنها از دولت می‌خواهد تا مبتنی بر سیاست‌های كلی و مدیریت درست بودجه را هزینه كند. نظر نمایندگان مجلس اجرای كامل قانون است.

امسال بودجه وزارت بهداشت افزایش پیدا كرد. شما این امر را چقدر در فعالیت‌های این وزارتخانه موثرمی دانید؟

بستگی به سیاست و روش مصرف بودجه دارد. با برنامه‌ای كه دولت در پیش گرفته است برای سال اول و دوم ممكن است آرامشی نسبی در امر درمان ایجاد شود اما، به تدریج هزینه‌ها با شدت بیشتری افزایش خواهد داشت به طوری كه، نه دولت قادر خواهد بود این هزینه‌ها را پرداخت كند و نه مردم. از طرف دیگر، توقعات جامعه هم در این دوره افزایش پیدا خواهد كرد.

وزیر بهداشت از همین بودجه هم راضی نبودند و می‌گفتند كم است. نظر شما در این مورد چیست؟

اگر وزارت بهداشت به همین شكل مصرف كند كل بودجه دولت را هم به وزارت بهداشت اختصاص دهند، باز هم كم می‌آید. به هر حال روش هزینه بسیار مهم است. اگر با همین شیوه پیش بروند مطمئناً كم می‌آورند شاید سال اول بگویند كم نمی‌آوریم اما، در سال‌های بعد قطعاً كم می‌آورد.

بحث رتبه بندی بیمارستانی كه به تازگی مطرح شده است را چطور ارزیابی می‌كنید؟

به نظر من رتبه بندی بیمارستانی یعنی گسترش بی عدالتی. اینكه كسی كه پول بیشتری دارد خدمات بیشتری بگیرد و كسی كه پول كمتری دارد خدمات كمتری بگیرد. این خلاف عدالت است. در صورتی كه رویه باید به گونه‌ای باشد كه كسانی كه پول كم‌تری دارند، خدمات بیشتری بگیرند. این رتبه بندی باید طبق قانون انجام شود. قانون كاملاً مشخص كرده است كه دولت چه كار كند. انتظار من از وزارت بهداشت و درمان این است كه در چارچوب قانون و سیاست‌های كلی اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha