دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 113850

بـه‌رغم هـشدارهــای کارشناسان بهداشتی در زمینه خطرات بسیار مصرف غذاهای آماده همچنان گرایش مردم به این غذاها، روزبه روز افزایش می‌یابد.

غذاهایی که قاتل جان می‌شوند

سلامت نیوز:بـه‌رغم هـشدارهــای کارشناسان بهداشتی در زمینه خطرات بسیار مصرف غذاهای آماده همچنان گرایش مردم به این غذاها، روزبه روز افزایش می‌یابد.
گویی مردم در ایران، عادت كرده‌اند كه نه برای سالم بودن كه برای بیمار شدن و روی تخت بیمارستان خوابیدن دست به جیب شوند و هزینه كنند. ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان، بیماری‌های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی تنها بخشی از عوارض مصرف انواع غذا‌های آماده یا همان فست فودهاست.

بیماری‌های قلبی - عروقی

به گفته دكتر پریسا ترابی، كارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مواد غذایی آماده به‌علت دارا بودن اسید چرب اشباع شده و نمك بالا سبب ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شوند. ‌استفاده‌نكردن از روغن‌های جامد، كاهش مصرف غذاهای سرخ كرده، استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ كردنی به جای سایر روغن‌ها در تهیه همبرگرها و سوسیس و همچنین كاهش مصرف غذاها و خوراكی‌های آماده می‌تواند در كاهش ابتلا به فشار خون مؤثر باشد.

دكترسیدهاشم سزاوار، فوق‌تخصص آنژیوپلاسی و استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران هم در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد كه مردم از غذاهای آماده استفاده نكنند؛ چراكه این مسئله در كنار سایر عوامل خطر‌زا، سبب شده است تا هم انواع بیماری‌ها افزایش و هم سن ابتلا كاهش یابد؛ به‌طوری كه پس از حوادث، بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در كشور گزارش شده است.

به گفته این فوق تخصص قلب، مصرف فست فود‌ها، به‌دلیل داشتن كالری بالا، نمك زیاد و چربی فراوان، سبب چاقی، پرفشاری خون و علاوه برآن، ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود از سوی دیگر، چربی موجود در انواع فست فودها، از نوع مضرترین چربی‌های اشباع شده برای سیستم قلبی-عروقی است كه می‌تواند مردم را در معرض طیف وسیعی از بیماری‌ها‌ی قلبی-‌عروقی قرار دهد.

چاقی

غذاهای آماده از علل عمده بروز چاقی‌اند، زیرا این غذاها حاوی مقادیر زیادی كالری هستند كه افزون بر نیاز انسان دریافت می‌شود. تحقیقات اخیر پژوهشگران انگلیسی بیانگر آن است كه در هر 100گرم غذای آماده حدود 1100كیلو كالری انرژی وجود دارد كه این مقدار تقریبا دو برابر میزان انرژی موجود در یك رژیم غذایی سالم و مناسب است. افرادی كه به‌طور مرتب از این نوع غذاها استفاده می‌كنند، پس از مدت كوتاهی دچار اضافه وزن می‌شوند كه این امر به نوبه‌خود سلامت آنها رابه خطر می‌اندازد.

سرطان

دكتر پریسا ترابی، كارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم خاطرنشان كرد كه سرطان‌های معده و روده در سال‌های اخیر عمدتا به‌علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و كنسرو شده به‌ویژه موادغذایی كه به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند، به‌شدت افزایش یافته است؛ به‌طوری كه در كشور، سرطان معده در آقایان رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است. علت این امر دارا بودن تركیبات نمكسود و مواد نگهدارنده در این نوع غذا‌هاست.

بیماری‌های دستگاه گوارش

یكی دیگر از بیماری‌های ناشی از مصرف زیاد غذاهای آماده و پرچرب بیماری كبد چرب است كه به‌علت تجمع مقادیر زیاد چربی در بدن ایجاد می‌شود و كبد را از ادامه فعالیت خود باز می‌دارد.

دیابت

سالانه 300هزار نفر به بیماران دیابتی كشور افزوده می‌شود. به گفته دكتر ساسان شرقی، مسئول آموزش پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران، شیوع دیابت در ایران آنقدر شدت یافته كه سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی كرده‌اند، شیوع دیابت در كشور كه در سال 2005، 5 درصد بود، به 8تا 9درصد در سال‌های 2030تا 2035برسد. علاوه براین، میزان شیوع دیابت در تهران فراتر از میانگین كشوری اعلام شده است. كارشناسان یكی از دلایل ابتلا به دیابت را مصرف غذاهای فست‌فودی اعلام می‌كنند. فست فودها ( غذاهای آماده) به‌علت اینكه حاوی مقدار زیادی چربی و مواد افزودنی هستند حجم زیادی از كالری را به بدن وارد می‌كنند كه منجر به چاقی و زمینه ساز ابتلا به دیابت می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha