دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 113858

این یافته‌ها نشان می‌دهد که در موارد ناباروری مردان به بررسی فوری علت این عارضه نیاز است.

سلامت نیوز: این یافته‌ها نشان می‌دهد که در موارد ناباروری مردان به بررسی فوری علت این عارضه نیاز است.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد مردانی که به علت نقص‌های اسپرمشان نابارور هستند، با احتمال بیشتری نسبت به مردان با اسپرم طبیعی ممکن است زودتر بمیرند. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند مردانی که 2 یا تعداد بیشتری ناهنجاری در اسپرم‌هایشان دارند، نسبت به مردان با اسپرم سالم در طول یک دوره 8 ساله 2 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

به گفته این پژوهشگران، با توجه به این یافته‌ها پزشکانی که به درمان ناباروری مردان می‌پردازند، باید به آنان توصیه کنند برای افزایش طول عمرشان شیوه زندگی سالمی را در پیش گیرند. به گفته آنان، این مردان از فرصت مراجعه به پزشک برای درمان ناباروری می‌توانند برای انجام اقدام‌های دیگری که به سلامتشان سود برساند، استفاده کنند.

پژوهشگران در این تحقیق سوابق پزشکی حدود 12هزار مرد 20 تا 50 ساله را که برای ارزیابی ناباروری به دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد یا کالج پزشکی بیلور در هوستون مراجعه کرده بودند، بررسی کردند. پزشکان در هر دو کلینیک حجم کلی منی، شمارش اسپرم، حرکت و شکل اسپرم‌ها را ثبت کرده بودند. این پژوهشگران، اطلاعات مربوط به مردان را با سوابق مرگ‌ومیر مقایسه کردند تا به میزان مرگ و میر آنها دست یابند و در عین حال بیماری‌ها و عوارضی را که می‌توانند بر کیفیت اسپرم اثر بگذارند، در نظر گرفتند. هنگامی که 2 یا تعداد بیشتری از ناهنجاری‌های اسپرم در نظر گرفته می‌شد، خطر مرگ در مردان دچار چنین ناهنجاری‌هایی نسبت به مردان بدون این ناهنجاری‌ها در طول دوره بررسی 2.3 برابر افزایش می‌یافت. ضمنا هرچه شمار ناهنجاری‌ها افزایش می‌یافت، خطر مرگ مردان هم بیشتر می‌شد. کم بودن حجم، غلظت یا فعالیت، شماره کلی و شماره کلی اسپرم‌های فعال به‌طور خاص با خطر بالاتر مرگ و میر همراهی داشت، اما شکل غیرطبیعی اسپرم‌ها در طول دوره پیگیری ربطی به میزان مرگ و میر نداشت.

به گفته کارشناسان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که در موارد ناباروری مردان به بررسی فوری علت این عارضه نیاز وجود دارد و فقط نباید به درمان ناباروری با شیوه‌های کمک به باروری بسنده کرد. در این موارد باید علل بالقوه قابل‌اصلاح ناباروری را که ممکن است بر سلامت کلی فرد هم تاثیر داشته باشد، درمان کرد.

منبع:سلامتیران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha