آقای دکتر آقاجانی ذکر کرده اند:این تعهد امری قانونیست!و معترضین تعهد رسمی و محضری سپرده اند.ولی ذکر نکرده اند که بر اساس کدام یک از قوانین مصوب کشوری چنین تعهد خدمتی ناعادلانه ای و بمدت 12 سال اخذ کرده اند! از نظر معترضین تعهد مذکور بر خلاف اصل 20 قانون اساسی که قایل به تساوی زن و مرد است.

پزشکان زن خواستار بازگشت وزارت بهداشت به قانون هستند

سلامت نیوز: آقای دکتر آقاجانی ذکر کرده اند:این تعهد امری قانونیست!و معترضین تعهد رسمی و محضری سپرده اند.ولی ذکر نکرده اند که بر اساس کدام یک از قوانین مصوب کشوری چنین تعهد خدمتی ناعادلانه ای و بمدت 12 سال اخذ کرده اند! از نظر معترضین تعهد مذکور بر خلاف اصل 20 قانون اساسی که قایل به تساوی زن و مرد است.

جمعی از پزشکان زن در اعتراض به صحبت های اخیر دکترآقاجانی درباره ماندگاری پزشکان زن در مناطق محروم طی نامه ای به سلامت نیوز،خواستار درج این جوابیه در سلامت نیوز شدند .

به گزارش سلامت نیوز متن این جوابیه بدون هرگونه دخل و تصرف  به شرح زیر است:

متاسفانه ادعای آقای دکترآقاجانی درمورد نمره های مشمولین "سهمیه زنان"و تعهد اخذ شده صحیح نمیباشد.
نحوه پذیرش و اخذ تعهد از خانمهای پزشک طی سالهای ۸۲ تا ۸۹ دراین سهمیه بندی جنسیتی با ابهامات وایرادات اساسی همراه بوده است و متاسفانه علیرغم پیگیری چندین ساله معترضان، شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت تاکنون پاسخ آنها را نداده است. بنابرشواهد و قرائن مستند متاسفانه در هنگام اجرای قانون جانب عدالت و امانت رعایت نشده است و حق هایی ضایع گردیده و نتیجه عملکرد وزارت بهداشت در سنوات گذشته به جای امید بخشی موجب بروز ناامیدی وبی انگیزگی گسترده درخیل انبوهی ازپزشکان خانم و بر هم خوردن کانون خانواده مشمولین شده است.

آقای دکتر آقاجانی فرموده اند : این خانمها با سهمیه دولت و با نمرات پایین تر در امتحانات تخصصی پذیرفته شده اند!


در این مورد نکات ذیل شایان ذکر است
1-این خانمها با سهمیه مصوب مجلس شورای اسلامی (و نه سهمیه دولت!) طی قانون تخصیص سهمیه برای زنان در آزمون پذیرش دستیاری که در جهت طرح انطباق و وجود پزشک زن برای معالجه بیماران خانم بوده، پذیرفته شده اند.
2-قانون فوق مصوب 1372 مجلس شورای اسلامی میباشد و از 72 تا 83 خانمهای فارغ التحصیل مشمول خدمات قانونی در نقاط محروم و نیازمند طبق قوانین مصوب مجلس (یعنی از 2-4 سال خدمت) بوده اند.
3-از سال 83 طبق مصوبه داخلی شورای آموزش پزشکی و تخصصی تعهد خدمتی 12 سال صرفا از خانمها اخذ میشود! در حالیکه اولا قوانین مصوب مجلس در مورد پزشکان و سهمیه بندی در آن زمان تغییری نکرده بوده و ثانیا در این سهمیه بندی جنسیتی سهمی نیز به آقایان توسط شورای تخصصی داده شده ولی ذکری از "سهمیه آقایان" نمیشود!
4- در میان مشمولین سهمیه زنان افرادی با نمرات بالاتر و یا برابر حد نصاب آزاد وجود دارند و حتی استریت ها ( رتبه های برتر ) دانشگاهها و نفرات برتر قبولی آزمون دستیاری در برخی شهر- رشته ها نیز در میان مشمولین سهمیه زنان دیده می شوند .

به طور خلاصه:
الف) در هنگام "سهمیه بندی جنسیتی" مصوب مجلس شورای اسلامی در 9 رشته تخصصی خانمها برای قبولی مشروط به کسب حداقل 90% نمره حد نصاب بوده اند ولی بر خلاف مصوبه قانونی مجلس ( ماده 14 قانون خدمت پزشکان و پیرانپزشکان) ، شورای آموزش پزشکی تخصصی اقدام به اخذ تعهد 12 ساله خارج از اختیارات و حیطه وظایف خود نموده است.


ب) عملا در این سهمیه بندی جنسیتی سهمیه ای برای آقایان در 8 رشته تخصصی وجود داشته است ولی بدون شرط کسب یک حد نصاب مشخص و بدون مجوز مجلس برای اعمال سهمیه ویژه برای آقایان و با تعهد خدمت 2-4 سال.


ج)سهمیه مناطق محروم در همه رشته های تخصصی با شرط کسب حداقل 80% نمره حد نصاب و با تعهد خدمت 2-4 سال اعمال شده است.
آقای دکتر آقاجانی فرموده اند:اگر این سهمیه اعمال نمیشد این خانمها با نمراتی که کسب کرده اند موفق به قبولی نبودند!
حرف معترضین این است که کلا اگر سهمیه های الف )تا ج)اعمال نمیشد این خانمها بعضا در رشته های بهتری پذیرفته میشدند و نمرات قبولی پایین نداشته اند!
به عبارتی عملا شورای تخصصی با مصوبه ای که وضع کرده و سهمیه ای که در سایر رشته ها به آقایان داده جایی که برای رقابت خارج از حدود سهمیه ها و بصورت آزاد برای خانمها در نظر گرفته است بسیار محدود و قابل اغماض بوده است !و خانمها برای ادامه تحصیل به نوعی مجبور به استفاده از سهمیه زنان بوده اند ؛ در حالی که ادامه تحصیل حق واضح هر فرد ایرانی اعم از خانم یا آقا است! در واقع هم خانمهایی که از این سهمیه استفاده کرده اند و هم افرادی که استفاده نکرده اند متحمل ضرر و زیان شده اند!


آقای دکتر آقاجانی ذکر کرده اند:این تعهد امری قانونیست!و معترضین تعهد رسمی و محضری سپرده اند.
ولی ذکر نکرده اند که بر اساس کدام یک از قوانین مصوب کشوری چنین تعهد خدمتی ناعادلانه ای و بمدت 12 سال اخذ کرده اند!
از نظر معترضین تعهد مذکور بر خلاف  1- اصل 20 قانون اساسی که قایل به تساوی زن و مرد است.
2) منشور حقوق زنان در نظام جمهوری اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
3) قانون حقوق و مسوولیتهای زنان در نظام جمهوری اسلامی مصوب 85 مجلس شورای اسلامی
4) قانون خدمت پزشکان مصوب 75 مجلس شورای اسلامی
5)فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اولویت خانواده بر اشتغال زنان، می باشد.
ضمن اینکه با توجه به مطالب پیش گفت به وضوح خلاف انصاف قانونی و عدالت اجتماعی(در مقایسه با سهمیه مناطق محروم و سهمیه آقایان که نمرات پایین تری هم داشته اند)می باشد.
ضمن اینکه صرفا اخذ تعهد محضری رافع مسوولیتهای قانونی تعهد گیرنده نمی شود!
دراسناد تعهد اخذ شده  ازخانمها صراحتا به لایحه اصلاح موادهفت وهشت قانون تامین وسایل وامکانات تحصیل اطفال وجوانان ایرانی وقانون خدمت پزشکان مصوب سال ۷۵ اشاره شده است که هردو قانون مدت خدمت را یک برابرطول تحصیل دانسته اند ولی درهمین تعهدنامه ها،برخلاف قوانین مورداستناد درآن،مدت خدمت بیش ازمیزان مقرر درقانون ( دویاسه برابریعنی ۸ تا ۱۲ سال ! )تعیین شده است!

اکنون معترضین خواستار بازگشت وزارت بهداشت به قانون و تعیین میزان مقرر خدمت براساس ماده 14 قانون خدمت پزشکان مصوب 1375مجلس هستند و با کمال میل و رغبت در چهار چوب قانون مذکور حاضر به خدمت به مردم عزیز مناطق محروم و نیازمند میباشند .

ماندگاری پزشکان زن در مناطق محروم

 

ماندگاری پزشکان زن در مناطق محروم

 

ماندگاری پزشکان زن در مناطق محروم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهمیه خانمها ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    57 1
    با پاسخ غیرمنصفانه رئیس محترم مرکز سنجش آموزش پزشکی که معلوم نیست خواسته به حق خانمها ربطی به این واحد داشته باشد یا نه به نظر من بهتر است دیوان عدالت اداری نظر بدهد وبالاتر از آن نظرمقام معظم رهبری را جویا شویم چرا که قانون نمیتواند در این وزارتخانه اجرا شود....
  • پوریا کوچه باغی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    54 0
    واقعا این جوابیه گویاترین پاسخ ممکن به مسوولان وزارت بود. امیدواریم تا دیر نشده پافشاری بر یک تصمیم اشتباه منجر به خیلی مسائل دیگر از جمله توقف طرح و خروج نخبگان به خارج کشور و ... نشود.
  • سهمیه خانمها ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    42 1
    جالبه که برخی همکاران موافق طرح 12 ساله هستند! چون مجوز مطب دارند وهیچ خدمتی به مردم در بیمارستان شهرستان ارائه نمیدهند و حضورشان به 1 ساعت در روز نمیرسد!نکته مهمی در اینجا وجود دارد که به همکاران یادآوری میکنم انجام طرح هیچ ربطی به مطب ندارد برخی مسئولان معاونت درمان با گذاشتن منت دادن مجوز مطب از آنها انتظار خرید تجهیزات پزشکی وراه اندازی مطب را دارند چرا که یا توان خرید تجهیزات را ندارند یا به دلایلی نمیخواهند بخرند.....فقط همین مانده که این همکاران که بیماران را جهت عمل جراحی به بیمارستانهای تخصصی مراکز استان میبرند (که خود لوث کردن طرح متخصصین در مناطق محروم است) اتاق عمل یا بیمارستان در شهرستانها راه بیندازند و برافتخارات معاونت درمان ونماینده مجلس منطقه بیافزایند.......
  • Kooh ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    44 0
    اين نمودار و اصول ذكر شده نشان دهنده سوتي حقوقي وزارت بهداشت است٠ بنده حدس ميزنم كه وزارت متبوع علم به اين موضوع داشته كه اين عمل اجحاف است ولي حدس نميزده كه روزي به مخيله پزشكان خانم رجوع به حقوق و آشنايي با حقوق خطور كند٠ بهتر است خود وزارت با مصالحه و طلب حلاليت به اين موضوع فيصله داده و آبرو و حرمت يك وزارت را حفظ كند٠
  • دکتر احمدی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    45 0
    با سلام، مطالب ذکر شده در بالا بسیار گویا می باشد و متاسفانه اثباتی است بر بی قانونی در سطح وزارت بهداشت! نمی دانم چرا قوانین یک مملکت اسلامی که رهبرش اصرار بر حفظ بنیان خانواده دارد، ضد زن و در جهت نابودی بنیان خانواده است؟ به راستی چند نفر از همسران این خانم ها حاضر به همراهی ایشان در این تبعید 13 ساله هست؟
  • دکتر احمدی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    41 0
    با سلام، مطالب ذکر شده در بالا بسیار گویا می باشد و متاسفانه اثباتی است بر بی قانونی در سطح وزارت بهداشت! نمی دانم چرا قوانین یک مملکت اسلامی که رهبرش اصرار بر حفظ بنیان خانواده دارد، ضد زن و در جهت نابودی بنیان خانواده است؟ به راستی چند نفر از همسران این خانم ها حاضر به همراهی ایشان در این تبعید12ساله هست؟
  • خسته ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    45 0
    متاسفانه کو گوش شنوا، خبری از عدالت و انصاف در وزارت بهداشت نیست
  • سهمیه خانمها ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    43 1
    سود شخصی منافع شخصی پول ،پست ومقام همگی آفت اصلی زندگی انسانهاست ومتاسفانه مشکل جامعه ما از این مسئله ناشی میشود.علت مقاومت وزارت بهداشت در مقابل خواسته به حق ما چیست؟ علت سکوت وزیر محترم بهداشت چیست؟
  • سهمیه زنان ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    در استان ما که تمامی شهرستانهایش از پزشک متخصص پر شده است و بجز مواردی که پزشکان محترم خانواده و اورژانس هم میتواند آنها را درمان کنند بقیه بیماران در مرکز استان معالجه میشوند.اگر به درمانگاهها وبیمارستانهای دولتی مرکز استان مراجعه کنید تمام بیماران روستایی وشهرستانی واجد پزشک متخصص را خواهید یافت که در نوبت ویزیت بوده واز ساعت 6 صبح در جلوی بیمارستانها ودرمانگاهها هستند وبرای یک عمل جراحی ساده برای چند ماه بعد وقت داده میشود!!!پس متوجه میشویم که حضور ما در شهرستانها و به اصطلاح مناطق محروم نه تنها ارزشی ندارد بلکه دوباره کاری وارجاع بیماران است.ما خواسته قانونی خود را مطرح کردیم ولی اگر وزارت بهداشت گوش نکند حاضریم ابعاد وسیع برنامه های بیمورد و متخصص کش این وزارت خانه را برملا خواهیم کرد ومردم را آگاه خواهیم کرد که پشت دفاع از حقوق مناطق محروم چه تفکرات منفعت طلبانه ای خوابیده است.مردم باید بدانند نیاز اصلی به متخصصدر مراکز استانهاست و بقول آقای دکتر پزشکیان هلیکوپتر راهکار مناطق محروم است نه ساختن بیمارستان...............
  • سهمیه زنان ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    43 0
    با صبر وپایداری واراده قوی حقمان را میگیریم و در این بین تمامی کسانیکه علیرغم اطلاع کافی از دادن این حق به ما طفره میروند را به خدای منان میسپاریم و به هر مرجع قانونی که لازم باشد مراجعه خواهیم کرد و به حول وقوه الهی ریشه بی قانونی و پارتی بازی و تقلب ودروغ را را که در این وزارتخانه باب شده خواهیم خشکاند.امام زمان را شاهد وناظر اعمالمان قراردهیم و بدانیم که سرانجام پیروزی با حق وراستی است .
  • سهمیه خانمها ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    42 0
    اگر همین الان برویم به درمانگاههاو بیمارستانهای مراکز استانها و آمار بگیریم که چند درصد بیماران مراجعه کننده از شهرستانها وروستاها هستند مطمئنا اکثریت با شهرستانها و روستا ها خواهد بود چرا؟برای اینکه حضور ما در شهرستانها مخصوصا جراحها که تجهیزات درمانگاهی واتاق عمل نداریم نه تنها مفید نیست بلکه باعث تلف کردن وقت وپول مردم منطقه میشود.اگر خودشان مستقیما به مرکز استان مراجعه کنند بهتر است.خدا میداند که حقیقت را گفتم ومیتوانید بررسی کنید.به خداقسم کلان شهرها به متخصص نیازدارند و الا اینهمه تراکم مریض با وجود ما در شهرستانها برای چیست؟اگر راست میگوئید که پزشک متخصص در مناطق محروم نیاز است ومفید است یک هفته از پذیرش بیماران شهرستانی در مراکز استانها جلوگیری کنید تا به بی فایدگی حضور صرف فیزیکی ما پی ببرید!
  • سهمیه زنان ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    76 0
    معاون درمان وزیر بهداشت: "حمایت‌ها و تسهیلات تشویقی که دولت فراهم می‌کند، زمینه‌ای ‌خواهد بود برای جذب متخصصانی که کمبود داریم. این بسته‌های تشویقی به تدریج متخصصان را از سایر نقاط کشور و یا از فارغ‌التحصیلان جدید به این مناطق جذب می‌کندوزمینه جبران کمبودها با جذب پزشکان و متخصصان مورد نیاز فراهم می‌شود" آقای دکتر آقاجانی که دلتان به مناطق محروم سوخته!پس با کاهش طرح ما هیچ مشکلی در کمبود متخصص نخواهید داشت.... معاون درمان وزارت بهداشت: “هدف اصلی برنامه «حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» دسترسی عادلانه مردم سراسر کشور به خدمات درمانی پزشکان متخصص است” آقای دکتر آقاجانی ما که فرمودید با نمره کم و پائین قبول شدیم آیا این توزیع عادلانه است که ما تنبلهای بی سواد به اهالی محترم مناطق محروم خدمت کنیم و شما باسوادها و اعضای محترم هیئت علمی که بی هیچ تقلبی قبول شدید آنهم با نمره بالا در مراکز استانها وغیر محروم و متمکن خدمت نمائید؟چرا تحقیرانه به اهالی مناطق محروم نگاه میکنید و ما ضعیفه های بیسواد را برایشان روا میبینید.عدالت شاید این باشد که جایمان را عوض کنیم تا شما تشنگان خدمت به محرومان که همیشه دلسوز فقرا ومحرومانید از صمیم قلب وشاید رایگان به آنها خدمت نمائید.پس بی هیچ معطلی طرح ما را حذف کنید.مارا به خیر وشما را به سلامت
  • سهمیه خانمها ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    48 0
    ما بی صبرانه منتظر پاسخ بیطرفانه ومنصفانه وزارت بهداشت وحذف طرح 12 ساله( که نه عقل نه شرف وانسانیت ونه شرع آنرا میپذیرد!)هستیم.قل الحق......
  • پزشک منصف ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    44 0
    جناب وزیر اگر 12 سال طرح ما مفید برای مردم بود شما بایک تریلی 18 چرخ مجبور نبودید با وجود چشم پزشک واتاق عمل در شهرستان اهر به شهر ورزقان(نزدیک اهر) بروید ودر اتاق عمل صحرائیتان به معالجه مردم بپردازید این نشان میدهد که حضور چشم پزشک در مناطق محروم بی معنی است چرا که تجهیزات چشم پزشکی یا وجود ندارند یا عملا باید از کهنگی به موزه برده شوند. شما در مورد مناطق محروم باید تجدید نظر بفرمائید وقتی فاصله ورزقان تا تبریز 1.5 ساعت است چرا بیمار ورزقانی در بیمارستان نیکوکاری تبریز عمل جراحی نمیشود وشما با تریلی از تهران برای انجام کار خیر به ورزقان تشریف می آورید! این گواه ادعای ماست .در بیمارستان نیکوکاری تبریز به علت کمی فضا وچشم پزشک مردم از ساعت 6 صبح ازشهرستانها وروستاهای آذربایجان شرقی در جلوی درمانگاه صف میبندند وبرای عمل استرابیسم(لوچی) برای 1 سال بعد وقت داده میشود!! چشم پزشکان سهمیه زنان در شهرستانها بیکارند وبه اصطلاح در مناطق محروم خدمت میکند!!!!!!!بیائید با توسعه بیمارستانهای دولتی مراکز استان وجذب پزشکانی مثل ما به مردم خدمت کنیم.راه حل کامله مشخص است.....