مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اعلام کرد: عمل بازگشت وازکتومی و توبوکتومی تحت پوشش بیمه است هرچند افراد زیادی از این موضوع بی خبر هستند و باید در این مورد اطلاع‌رسانی شود.

سلامت نیوز: مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اعلام کرد: عمل بازگشت وازکتومی و توبوکتومی تحت پوشش بیمه است هرچند افراد زیادی از این موضوع بی خبر هستند و باید در این مورد اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اسلامی در نشست کشوری ارتقا نرخ باروری کلی با بیان اینکه در سال 62 تا 68 نرخ باروری به 6.8 رسید، گفت: این موضوع باعث شد که صحبت‌هایی در مورد کنترل جمعیت آغاز شود تا جایی که در سال 72 قانون تنظیم خانواده تصویب شد و نرخ باروری رو به کاهش گذاشت.

وی با بیان اینکه از سال 79 نرخ باروری به کمتر از 2.1 رسیده است، گفت:‌ هم اکنون این نرخ در کشور 1.8 است در حالی که باید به بالای 2.1 برسد. حتی این نرخ نیز به معنی رشد جمعیت صفر است و سودمند نیست.

اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون میانگین فاصله بین ازدواج و اولین تولد 3.5 سال است و فاصله با بچه دوم 5.4 سال و فاصله با بچه سوم 5.2 سال است، گفت:‌ درواقع فاصله بین دو باروری باید بین 3 تا 5 سال باشد.

وی همچنین با اشاره به افزایش سن بارداری گفت: یکی از نگرانی‌ها افزایش بارداری در بین زنان بالای 40 سال است که ایده‌آل نیست و سن بارداری باید بین 18 تا 35 سال باشد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه اکثر آمارها نشان دهنده نرخ بین 150 هزار تا 350 هزار سقط در کشور هستند، گفت: این بدین معنی است که بطور متوسط روزانه هزار مورد سقط در کشور رخ می‌دهد. سقط جنین علاوه بر مشکلات جسمی عوارض دیگری مانند افسردگی و اندوه به دنبال دارد که بلند مدت است.

وی عوامل سقط را افزایش سن زنان، افزایش فاصله زمانی بین ازدواج تا اولین بارداری، برنامه‌ریزی نشده بودن بارداری و گسترش فرهنگ نداشتن فرزند دانست و گفت: بین کسانی که فرزند خود را سقط نکرده‌اند اعتقادات مذهبی مهم‌ترین مانع گزارش شده است.

اسلامی با بیان اینکه در سال 91 ، 220 هزار سقط در کشور رخ داده، گفت: 120 هزار نفر اعلام کردند که بچه نمی‌خواهند و 100 هزار نفر آنها گفته‌اند بیماری علت سقط فرزندشان بوده است. بین 20 تا 36 درصد سقط جنین به دلیل مسائل اقتصادی بوده و پنج درصد به دلیل تداخل با تحصیل رخ داده است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری در شاخص‌ها افزود: ما باید تلاش کنیم بارداری‌های برنامه‌ریزی شده را افزایش دهیم و تعداد فرزند دلخواه را که در کشور ما معمولا دو فرزند است به عنوان شاخص درنظر بگیریم.

اسلامی با اشاره به اینکه سه میلیون زوج در کشور نابارور هستند، تاکید کرد: اگر بتوانیم نیمی از زوج‌ها را درمان کنیم حتما نرخ باروری به بالای حد جانشینی می‌رسد و اگر 10 درصد از آمار مجردها کم شود نرخ باروری به 2.6 می‌رسد.

وی همچنین از انجام آزمایش‌هایی توسط پژوهشکده آمار در آینده خبر داد و تصریح کرد: قرار است این پژوهشکده با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ آزمایش‌هایی انجام دهد تا مشخص شود ایده‌آل افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند و ازدواج کرده‌اند چیست؟ حجم جامعه آماری بین 6 تا 12 هزار نفر خواهد بود و باید تلاش شود نتایج این بررسی درست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha