رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وزارت بهداشت سیاست جمعیتی خود را تغییر داده اما اصلاح شاخص‌های رشد جمیت نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وزارت بهداشت سیاست جمعیتی خود را تغییر داده اما اصلاح شاخص‌های رشد جمیت نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس علی اصغر پیوندی در نشست کشوری افزایش نرخ باروری کلی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد گفت: این نشست که با حضور مدیران بهداشت خانواده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود در راستای اجرای عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی جمعیت است.

وی ادامه داد: نرخ کلی باروری 1.8 است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت اگر این نرخ به زیر 2 برسد به سمت پیری جمعیت می‌رود و اگر اصلاح نشود منجر به افزایش جامعه سالمند خواهد شد.

پیوندی گفت: در حال حاضر 25 درصد جمعیت، جوان است که در سال 2050،به 14 درصد می‌رسد و بیانگر افزایش جمعیت سالمند مشکلات و بیماری‌های آنها و تحمیل هزینه های بالا به نظام سلامت است.

وی با تأکید بر اینکه برای تحقق نرخ باروری باید جمعیت جوان و فعال داشته باشیم گفت: کاهش فاصله موالید بررسی سن باروری، جلوگیری از سقط غیرقانونی و توسعه ازدواج از مواردی است که در این کارگاه بررسی خواهد شد.

رئس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افزایش نرخ باروری نیازمند همکاری‌های بین بخشی در کشور است و یکی از عواملی که می‌تواند به آن کمک کند پوشش بیمه‌ها است.

پیوندی ادامه داد:‌ فرایند درمان ناباروری پرهزینه و زمان‌بر است و بیمه‌ها باید به آن کمک کنند. کارهایی انجام شده اما به شکل کامل پوشش نمی‌دهند و این در حالی است که هزینه‌های سنگینی به این خانواده‌ها وارد می‌شود.

وی با اشاره به مطالعه‌ای که در نمونه 300 هزار نفری از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه انجام شد گفت: برای بیش از 53 درصد از خانواده‌ها داشتن 2 فرزند ایده‌ال آنها است که با داشتن این دو فرزند نرخ باروری همان 1.8 باقی می‌ماند. در حالی که باید از 2 بیشتر شود.

وی در مورد این که انتقادهایی به وزارت بهداشت در مورد عدم اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت می‌شود گفت: این سند بالادستی است و برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست وزارت بهداشت نیز سیاست خود را تغییر داده و در این راستا حرکت می‌کند.

وی گفت: باید ساختار و منابع آن تامین شود و این زمان می‌برد پرسنل این وزارتخانه نیز سال‌های طولانی با سیاست قبلی کار کرده‌اند و برای آشنا شدن آنها با سیاست‌های جدید می‌طلبد که فرهنگ‌سازی تغییر کند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha