مشاور فنی دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت:150 تا 350 هزار سقط جنین در طول سال داریم که روزی هزار سقط می‌شود،120 هزار مورد اعلام کرده‌اند که فرزند نمی‌خواسته‌اند، 100 هزار مورد بیمار بوده‌اند و 20 تا 36 درصد به دلیل مسائل اقتصادی بوده است.

سلامت نیوز: مشاور فنی دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت:150 تا 350 هزار سقط جنین در طول سال داریم که روزی هزار سقط می‌شود،120 هزار مورد اعلام کرده‌اند که فرزند نمی‌خواسته‌اند، 100 هزار مورد بیمار بوده‌اند و 20 تا 36 درصد به دلیل مسائل اقتصادی بوده است.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد اسلامی امروز در نشست کشوری ارتقای نرخ باروری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: نرخ باروری در سال های 62 تا 68 به 6.8 رسید که باعث شد صحبت از کنترل جمعیت آغاز شود و سال 72 قانون تنظیم خانواده تصویب شد.

وی ادامه داد: اما از سال 79 نرخ باروری به کمتر از 2.1 حرکت کرد و اکنون به 1.8 رسیده و باید به بالای 2.1 برسد بنابراین حتی ماندن روی این نرخ به معنای جمعیت صفر است و سودمند نیست.

وی افزود: میانگین فاصله ازدواج و اولین تولد فرزند باید 3.5 سال باشد، فاصله با بچه دوم 5.4 و با فرزند سوم 5.3 سال باشد.در واقع فاصله دو بارداری باید بین 3 تا 5 سال باشد.

وی ادامه داد: از نگرانی‌های ما این است با افزایش بارداری در زنان بالای 40 سال مواجهیم که این ایده‌آل نیست و باید بین 18 تا 35 سال باشد.

ادامه داد: در بررسی که بین سال‌های 86 تا 91 انجام شد مشخص شد که 27 درصد عامل مرگ و میر مادرانی که در این سالها فوت کرده‌اند بارداری بالای 35 سال بوده ، 21 درصد مرگ به دلیل بارداری ناخواسته و 73 درصد به دلیل اینکه بیماری زمینه‌ای داشته اند و مراقبت بارداری را نداشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین 34.1 درصد مرگ مادران به دلیل بارداری کمتر از 2 سال بوده است، بنابراین باید فاصله بارداری‌ها به 3 سال برسد تا سن باروری مناسب را از دست ندهند.

وی با اشاره به سقط‌های غیر قانونی در کشور گفت: 150 تا 350 هزار سقط جنین در طول سال داریم که روزی هزار سقط می‌شود، پیامدهای سقط افسردگی، اندوه، گوشه‌گیری و عذاب وجدان است که پس از عوارض جسمی گزارش شده است.

وی به دلایل سقط جنین در ایران اشاره کرد و گفت: افزایش سن زن، افزایش سن همسر فاصله بارداری زیاد پس از ازدواج، بارداری برنامه‌ریزی نشده و عدم تمایل به فرزند‌آوری از این دلایل است و اعتقادات مذهبی مهمترین مانع برای انجام سقط گزارش شده‌اند.

اسلامی گفت: از این 220 هزار مورد در سال 91، 120 هزار مورد اعلام کرده‌اند که فرزند نمی‌خواسته‌اند، 100 هزار مورد گفته‌اند بیمار بوده‌اند، 20 تا 36 درصد به دلیل مسائل اقتصادی بوده و 5 درصد به دلیل تداخل با تحصیل گزارش شده است

وی گفت سازمان پزشکی قانونی مجوز 7 هزار سقط را داده که ظرف سال‌های گذشته اعطای مجوز 8 تا 10 درصد رشد داشته است.

وی گفت: مردم باید بدانند که با انجام عمل جراحی، باروری آنها به صورت 100 درصد باز می‌گردد.

وی همچنین گفت: گفته شده از 600 میلیارد تومانی که برای اجرای سیاستهای جمعیتی داده شده، بیمه‌ها و معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرده بخشی از آن برای برگشت عمل باروری داده خواهد شد اما این در حالی است که قبل از تزریق این اعتبارات هم انجام این عمل رایگان بوده است و مردم باید نسبت به آن مطلع باشند و نگران هزینه‌های آن نشوند.

اسلامی همچنین گفت: 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد که 1.5 میلیون نفر از آنها خدمات درمانی را می‌گیرند بنابراین اگر به 1.5 میلیون نفر دیگر برای باروری کمک کنیم نرخ باروری به بالای 2.1 می‌رسد.

وی همچنین از اجرای طرح پژوهشی وضعیت فرزندآوری در کشور خبر داد و گفت: این طرح با کمک پژوهشگاه آمار ایران و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تا 2-3 ماه آینده اغاز می‌شود که در این طرح افرادی که می خواهند فرزند آوری کنند و نگرش آنها به فرزند آوری عوض می‌شود و همچنین افرادی که ازدواج کرده و فرزند هم دارند بررسی می‌شود.

اسلامی گفت: 18 هزار نفر در این طرح به عنوان جامعه پژوهشی انتخاب می‌شوند، پاسخ آنها به عنوان یک گزارش رسمی اعلام خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha