استعفا دادن یک مسئول بعد از یک اشتباه که صدمات جانی و مالی فراوانی دارد ، شاید در ظاهر بی اثر ترین راه برای مقابله با حادثه ای تلقی شود اما در باطن دارای اثرات مثبت فراوانی است.

سلامت نیوز: استعفا دادن یک مسئول بعد از یک اشتباه که صدمات جانی و مالی فراوانی دارد ، شاید در ظاهر بی اثر ترین راه برای مقابله با حادثه ای تلقی شود اما در باطن دارای اثرات مثبت فراوانی است.

ارزش جان یک فرد در جوامع مدرن لا اقل در روی کاغذ بسیار بالاتر از مسایل سیاسی و بازی های قدرت است.

هستند مسئولانی که به خاطر حفظ جان یک نفر حاضر به چشم پوشی از فرصتهای فراوانی برای ارتقا در نردبان قدرت سیاسی و اقتصادی هستند و این تنها به دلیل نهادینه شدن یک فرهنگ صحیح در قواعد بوروکراتیک جوامع دموکرات است.

استعفای یک فرد مسئول نشاندهنده وجود فرهنگ مسئولیت پذیری در یک نهاد و یا یک فرد است .

در حادثه غرق شدن کشتی کره جنوبی استعفای نخست وزیر این کشور در داخل کشور ما با تحسین افکار عمومی رو به رو شد چرا که این حادثه همزمان با چند اتفاق در کشور ما رخ داد و بسیاری این عمل را در قیاس با عملکرد مسئولان کشور ما ارزیابی کردند. البته دو روز پیش در پی حادثه قطار تهران - مشهد مدیرکل راه آهن شاهرود داوطلبانه به دلیل کوتاهی کارکنان تحت امرش استعفا داد که  می تواند شروع یک فرهنگ مسئولیت پذیری در بین مدیران دولتی ما باشد.

در عالم سیاست استعفای نیکسون بعد از رسوایی واتر گیت شاید جنجالی ترین و معروفترین استعفا تلقی شود ضمن آنکه کناره گیری پادشاه اسپانیا بعد از رسوایی مالی دختر و دامادش نیز اینروزها نقل محافل است.

اما در این جا نگاهی داریم به چند استعفا که در پی حوادث مرگبار رخ داده است؛


استعفای نخست وزیر کره جنوبی

نخست وزیر کره جنوبی یک روز پس از غرق شدن کشتی، به دیدار خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان رفت اما با واکنش شدید و فریادهای اعتراض آمیز روبه رو شد. یکی از افراد نیز به نشانه اعتراض به سمت نخست وزیر بطری آب پرتاب کرد.

"چونگ هونگ اوون" نخست وزیر کره جنوبی به دلیل نارضایتی از واکنش دولت به مسئله غرق شدن کشتی مسافری با 300 کشته عذرخواهی کرد و استعفا داد.

دلیل این اقدام نارضایتی از واکنش دولت کره جنوبی در موضوع غرق شدن کشتی مسافری در روز 16 آوریل (27 فروردین) با حدود 300 کشته ذکر شده است.

نخست وزیر مستعفی کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی همچنین مسؤولیت کامل حادثه غرق شدن کشتی را برعهده گرفت.
این در حالی است که 14 ماه از آغاز کار او به عنوان نخست وزیر می گذشت.

وی در آن جلسه گفت: به خانواده های قربانیان حادثه، تسلیت می گویم و از ته قلبم از آنها عذرخواهی و برای نجات یافتگان بهبود و سلامتی آرزو می کنم.


استعفای وزیر راه مصردر پی تصادف اتوبوس و قطار

در آبان ماه 1391 به‌دنبال تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان خردسال مصری با قطار، 49نفر ازجمله 47دانش‌آموز جان خود را از دست دادند.

پس از این حادثه وزیر راه و ترابری مصر استعفا داد. اتوبوس حامل 60دانش‌آموز چهار تا هشت ساله مصری در حال عبور از روی ریل راه‌آهن در شهر منفلوط بود که حادثه وحشتناکی رخ داد. قطار مسافربری هنگام عبور از تقاطع به‌شدت با اتوبوس برخورد کرد و آن را حدود یک کیلومتر روی ریل کشید. وقتی قطار متوقف شد، تنها صدای ناله و فریاد کودکانی به گوش می‌رسید .

قطار به وسط اتوبوس برخورد کرده و همین مسئله باعث شده بود که تعداد زیادی از دانش‌آموزان پسر و دختر جانشان را از دست دهند. مجروحان به سرعت به بیمارستان انتقال یافتند و وقتی پیکر قربانیان از میان بقایای اتوبوس بیرون کشیده شد، معلوم شد که در این حادثه وحشتناک 47دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند. و در پی این اتفاق "محمد رشاد المتینی " وزیر راه و ترابری مصر استعفا داد.

قبل از وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان راه آهن مصر نیز استعفا کرده بود. وزیر راه و ترابری قبل از استعفای خودش، استعفای او را پذیرفت و وی را برای تحقیق به دستگاه های ذیربط معرفی کرد. 

نکته قابل توجه اینجاست که این استعفاها، تنها چند ساعت بعد از وقوع حادثه انجام شدند.


فوکوشیما و استعفای نخست وزیر ژاپن

حادثه 11 مارس در ژاپن که بعد از زلزله و سونامی ،منجر به شکاف در نیروگاه اتمی فوکوشیما شد نیز استعفای مقامات عالی رتبه ژاپن را به همراه داشت.

نائوتوکان، نخست‌وزیر ژاپن که در پی حادثه زلزله 11 مارس و در جریان فاجعه اتمی فوکوشیما، مورد انتقادهای شدید قرار گرفته بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

نخست‌وزیر ژاپن، "نائوتوکان"، اعلام کرد که از مقام ریاست حزب دموکرات ژاپن کناره‌گیری کرده است. کناره‌گیری "نائوتو کان"، از ریاست این حزب به معنای کناره‌گیری او از مقام نخست‌وزیری بود.

"نائوتو کان" 64 ساله، که در ماه ژوئن سال 2010 به سمت نخست‌وزیری ژاپن برگزیده شده بود، در پی سونامی در منطقه شمال شرقی ژاپن که به فاجعه اتمی فوکوشیما منجر شد، مورد انتقادهای شدید نسبت به عملکردش در برابر این فاجعه قرار گرفته بود.


پرواز مالزی و استعفا در شرکت هوایی

"احمد جوهری یحیی" رئیس شرکت هواپیمایی مالزی دو هفته بعد از ناپدید شدن پرواز 370 خطوط هوایی مالزی گفت که استعفا می دهد.

این تصمیم بعد از اعتراضات فراوان به عدم پاسخگویی مسئولین در خصوص علل حادثه ای رخ داد که هنوز هم علت واقعی آن مشخص نشده و نشانه ای هم از لاشه هواپیما پیدا نشده است.

هواپیمای بوئینگ 777 متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی فرودگاه کوالالامپور را با 239 مسافر و خدمه به مقصد پکن ترک کرده ولی چند ساعت بعد از رادارها محو شده و تماس خلبان با برج کنترل قطع شده است. این هواپیما حامل 12 خدمه و 227 مسافر از جمله 154 تبعه چینی بوده است.


طوفان کاترینا و پلیس نیواورلئان

رئیس پلیس نیواورلئان همچهار هفته پس از بروز هرج و مرج شدید پس از توفان کاترینا در این شهر استعفا داد.

وی دلیل استعفای خود را نگفت و حاضر نشد به پرسش های خبرنگاران جواب بدهد.

چند روز پیش از آن پلیس نیواورلئان اعلام کرده بود در باره این موضوع تحقیق می کند که چرا نزدیک به 250 مامور پلیس پس از توفان سرکار خود حاضر نشدند.

ادی کمپس رئیس پلیس مستعفی گفت پس از 26 سال کار در پلیس استعفا می دهد.
وی به خبرنگاران گفت هر مردی در مقام رهبری باید بداند چه زمانی مسوولیت را به دیگری واگذار کند.


استعفای رئیس پلیس فلوریدا در پی کشته شدن جوان سیاه پوست

اعتراضات مردم آمریکا به کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست به دست یکی از مقامات محلی فلوریدا سبب کناره گیری رئیس پلیس این شهر از سمت خود شد.

"بیل لی" رئیس پلیس فلوریدا به دلیل افزایش اعتراضات مردمی و انتقادات مردم از وی به دلیل آنچه درباره دلیل کشته شدن نوجوان 17 ساله بیان کرده بود از سمت خود استعفا داد.

لی پیش از آن دفاع از خود را دلیل کشته شدن این نوجوان سیاه پوست عنوان داشته و مقام محلی را بیگناه دانسته بود.
این حادثه در تاریخ 26 فوریه 2012 در فلوریدا رخ داد که طی آن،"گئورگ زیمرمان" به سمت یک نوجوان 17 ساله به نام "ترایوون مارتین" آتش گشود که در نتیجه آن این نوجوان سیاه پوست کشته شد.


ریزش سقف فروشگاه در لتونی و استعفای نخست وزیر

والدیس دومبروفسکیس، نخست وزیر لتونی به دنبال فرو ریختن سقف یک فروشگاه مواد غذایی در نوامبر 2013 در پایتخت این کشور از سمت خود استعفا داد.

سخنگوی نخست‌وزیر لتونی با تائید خبر استعفای وی، اعلام کرد که والدیس دومبروفسکیس ودولت لتونی به دنبال حادثه ریزش سقف ساختمان فروشگاه که در جریان آن ۵۰ تن کشته شدند، به شدت تحت فشار قرار گرفته بود و به همین دلیل او استعفا داد.


انفجار در قبرس و استعفای وزیر دفاع

وزیر دفاع قبرس بدلیل وقوع انفجار در یک پایگاه نیروی دریایی این کشور از سمت خود کناره گیری داد.
در پی وقوع انفجاری شدید جولای 2011در یک پایگاه نیروی دریایی در بخش یونانی قبرس "کستاس پاپاکستاس" وزیر دفاع این کشور استعفا داد.

سخنگوی وزارت دفاع قبرس دلیل این اقدام را کشته و مجروح شدن دست کم 71 نفر دانست. این در حالی است که شماری دیگر نیز در اثر این انفجار مفقود شده بودند.

 

شیرخشک آلوده و استعفا در چین

در پی گسترش بحران شیرهای خشك آلوده به مواد شیمیایی و سمی در چین و ممنوعیت واردات شیر خشك از این كشور در چندین كشور مختلف رئیس سازمان امنیت غذایی چین از مقام خود استعفا داد.

شیر خشك‌های آلوده باعث بیمار شدن ۵۳ هزار كودك شده است و ۴ كودك نیز جان خود را در پی مصرف این محصولات از دست داده‌اند.

شركت "منگنویی" چین یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان شیر خشك در این كشور پس از این كه آلوده بودن محصولاتش تأیید شد، با افت ۶۰ درصدی ارزش سهام خود در بورس هنگ كنگ روبه‌رو شد و "لی چانگژیانگ" رئیس اداره كل نظارت بر كیفیت و بازرسی محصولات غذایی چین نیز در پی این رسوایی گسترده استعفا داد.

وی كه از سال ۲۰۰۱ این سمت را بر عهده داشت سال گذشته و در پی زنجیره‌ای از مشكلات ایمنی غذایی در چین وعده تحول این سیستم را داده بود.

مقامات چینی در شیر خشك‌ها و فرمول‌های غذای بچه تولید شده توسط شركت‌های چینی ماده صنعتی "ملامین" را پیدا كرده بودند كه برای تولید پلاستیك و كود شیمیایی از آن استفاده می‌شود و در صورت خورده شده توسط انسان می‌تواند منجر به ایجاد سنگ كلیه و در نهایت از كار افتادن كلیه‌ها شود.

منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha