معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به طور حتم همکاری های دو کشور ایران و روسیه در حوزه پیشگیری می تواند به جلوگیری از بیماریها و تامین سلامت هر دو ملت کمک شایانی کند.

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به طور حتم همکاری های دو کشور ایران و روسیه در حوزه پیشگیری می تواند به جلوگیری از بیماریها و تامین سلامت هر دو ملت کمک شایانی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، صبح امروز هیات روسی متشکل از تنی چند از مسئولان وزارت بهداشت این کشور با دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت دیدار کردند.

دکتر رضا ملک زاده با تاکید بر ضرورت افزایش همکاری بین وزارت خانه های بهداشت دو کشور در حوزه های مختلف پزشکی گفت: در حال حاضر سرطان معده یکی از شایعترین سرطان ها در کشور روسیه است که خوشبختانه می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت با بیان این که هم اکنون در سازمان جهانی بهداشت در زمینه طرح های پژوهشی به منظور پیشگیری از این نوع سرطان فعالیت هایی صورت گرفته، افزود: کشور ایران آمادگی دارد تا با محققان کشور روسیه در این حوزه طرح های پژوهشی مشترکی را تعریف کند تا بتوان از نتایج آنها در دو کشور استفاده کرد.

ملک زاده خاطرنشان کرد: پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی به عنوان شایعترین علت مرگ و میر در ایران و روسیه نیز بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه ما به پیشرفت های خوبی در حوزه پیشگیری از این بیماری ها دست یافته ایم.

وی توضیح داد: کشور ایران نقش مهمی در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی دارد و ما علاقه داریم تجربیاتمان را در این حوزه به محققان کشور روسیه ارائه دهیم.

در ادامه این دیدار، دکتر ایگور کاگرامانیان معاون وزیر بهداشت روسیه نیز با استقبال از سخنان دکتر ملک زاده گفت: همکاری دو کشور در زمینه تکنولوژی پزشکی بسیار منطقی است. ما در فدراسیون روسیه استراتژی توسعه علوم پزشکی را تصویب کردیم و در چارچوب تحقق این استراتژی شورایی را در وزارت بهداشت روسیه ایجاد نمودیم که در 14 زمینه علمی فعالیت می کند.

معاون وزیر بهداشت روسیه همچنین گفت: در زمینه سکته های قلبی و مغزی از سال 2008 برنامه پیشگیری از این بیماریها در کشور روسیه اجرا شد. ضمن این که در تمام موسسات پزشکی در چارچوب این برنامه، بخش مربوطه نیز راه اندازی گردید.

وی با بیان این که طراح این برنامه، وزیر بهداشت روسیه است، توضیح داد: برنامه فوق این اجازه را به ما داده که در طی اجرای آن به نحو چشمگیری شاهد کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی و مغزی باشیم. به طوری که تجارب فدراسیون روسیه در این زمینه در سازمان جهانی بهداشت مورد اشاره قرار گرفته است.

کاگرامانیان با تاکید بر اینکه مهم شمردن بحث پیشگیری عوامل خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را در جامعه کاهش خواهد داد، گفت: مطمئنا همکاری های دو کشور در این زمینه می تواند به پیشگیری از این بیماری ها و تامین سلامت هر دو ملت کمک فراوانی کند.

وی در ادامه افزود: کشور روسیه در سال 2013 بعد از یک توقف 30 ساله، مجددا برنامه پایش این بیماری ها را آغاز کرد. ما در این زمینه تجربیات خوبی داریم و آماده هستیم در زمینه تبادل آنها با وزارت بهداشت ایران همکاری کنیم.

ملک زاده نیز در ادامه دیدار تصریح کرد: به طور حتم پرداختن به مساله پیشگیری اولیه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و از وارد آمدن ضربه به زندگی بیماران جلوگیری می کند.

لزوم تبادل هیات های کارشناسی در حوزه های مختلف پزشکی بین دو کشور

معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: هیات های کارشناسی در حوزه های مختلف پژوهش، آموزش، دارو و تبادل مختصصان و دانشجویان فوق لیسانس باید بین دو کشور مبادله شوند تا بتوان جهت رفع بسیاری از مشکلات همکاری کرد.

معاون وزیر بهداشت روسیه نیز با اشاره به این که هم اکنون قریب به 58 تبعه ایرانی طبق توافقات و قراردادها در کشور روسیه مشغول تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و تخصص هستند و لزوم آمیخته شدن همکاری های دو کشور با تبادل کارشناسان و دانشجویان مقاطع مختلف حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت به وضعیت پژوهش در ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و روسیه علاوه بر همسایگی جغرافیایی، در حوزه پژوهش نیز همسایه هستند.

وی توضیح داد: با نگاهی به گزارشات تولیدات علمی سال 2012-2013 متوجه می شویم که فدراسیون روسیه با 39 هزار و 800 مقاله، رتبه 16 و ایران با 400 مقاله کمتر از این تعداد، رتبه 17 را به دست آورده است.

آخوندزاده با بیان این که در زمینه مجلات بین المللی نیز با فدراسیون روسیه تجربیات مشترکی داریم، اذعان کرد: محققان ما به دلیل اعمال برخی تحریمها با محدودیت چاپ مقالات در مجلات بین المللی مواجه هستند. محققان فدراسیون روسیه نیز تا حدی این شرایط را دارند. از این رو هر دو کشور در زمینه رفع این مشکلات همکاریهای زیادی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha