یک متخصص اطفال با بیان اینکه تعداد 4 تا 7 نوبت دفع موفوع در نوزادان شیر مادرخوار طبیعی است، گفت: در شش هفته اول بدو تولد، ممکن است مدفوع نوزاد سبز روشن باشد که این حالت طبیعی است و برخلاف تصور عامه مردم ارتباطی با سرماخوردگی ندارد.

سلامت نیوز: یک متخصص اطفال با بیان اینکه تعداد 4 تا 7 نوبت دفع موفوع در نوزادان شیر مادرخوار طبیعی است، گفت: در شش هفته اول بدو تولد، ممکن است مدفوع نوزاد سبز روشن باشد که این حالت طبیعی است و برخلاف تصور عامه مردم ارتباطی با سرماخوردگی ندارد.

دکتر آزاده فهیمیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نگرانی والدین از تغییرات ظاهری مدفوع در نوزادان گفت: اولین مدفوع نوزاد، سیاه تیره رنگ، چسبیده و بدون بو است که مکونیوم نامیده می شود.

وی با بیان اینکه گاه اولین مدفوع به رنگ سفید خاکستری است که به تدریج به مکونیوم تیره رنگ تبدیل می شود، گفت: مکونیوم از پلی ساکاریدهای ترشح شده از روده، مایع آمنیوتیک که توسط جنین و سلول های جدار مخاط دستگاه گوارش تشکیل می شود و رنگ سبز آن به دلیل پیگمان های صفراوی است، سپس رنگ سیاه مایل به سبز مدفوع کمتر می شود و رنگ سبز قهوه ای به خود می گیرد.

فهیمیان افزود: پس از این تغییرات مدفوع نوزاد به حالت طبیعی یکنواخت، شل و زرد نارنجی تبدیل می شود. این حالت تا 3 هفته ادامه دارد. در این دوره ممکن است مدفوع دارای مواد بلغمی باشد و تعداد دفعات آن 1 تا 7 نوبت در روز است و بیش از این تعداد هم می تواند باشد.

این متخصص اطفال رنگ سبز موفوع نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند را طبیعی دانست و گفت: برخلاف تصور عامه مردم، رنگ سبز مدفوع نوزاد ارتباطی با سرماخوردگی ندارد. در شش هفته اول بدو تولد، ممکن است مدفوع نوزاد سبز روشن باشد و ناگهانی خارج شود و دارای تکه‌های سفت صابونی شکل باشد که این حالت طبیعی است.

وی یادآور شد: تکه‌هایی که در مدفوع بیشتر نوزادان دیده می شود و رنگ سفید با پوشش زرد یا قهوه ای دارد، مربوط به لخته‌های کازئین (پروتئین اصلی شیر که به حالت پنیری در آمده) است.

فهیمیان گفت: گاه نوزاد شیر مادرخوار، 4 تا 7 نوبت در روز دفع موفوع دارد که کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

این متخصص اطفال خاطرنشان کرد: مدفوع نوزاد شیر مادرخوار بیشتر شل و رنگ زرد خردلی رنگ است که مختصری بوی ترشیدگی (اسیدی) دارد و این حالت تا زمانی که غیر از شیر مادر، غذایی به کودک داده نشود، باقی می ماند.

فهیمیان در پایان گفت: نوزادی که از شیر خشک تغذیه می کند اغلب یک نوبت در روز دفع مدفوع دارد که دارای رنگ زرد کم رنگ، سفت و مختصری قلیایی یا خنثی است و بوی زیاد می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha