بر اساس آخرین گزارش منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت از 151 کشور مطالعه شده در این زمینه 60 کشور جهان و از جمله جمهوری اسلامی ایران موفق به 100 درصد اهدای خون داوطلبانه شده‌اند و 91 کشور دیگر هنوز بخشی از خون مورد نیاز خود را به روش غیر داوطلبانه و همراه با پاداش و یا به صورت جایگزین دریافت می‌کنند.

سلامت نیوز: بر اساس آخرین گزارش منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت از 151 کشور مطالعه شده در این زمینه 60 کشور جهان و از جمله جمهوری اسلامی ایران موفق به 100 درصد اهدای خون داوطلبانه شده‌اند و 91 کشور دیگر هنوز بخشی از خون مورد نیاز خود را به روش غیر داوطلبانه و همراه با پاداش و یا به صورت جایگزین دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت بر اساس بیانیه ملبورن، سال 2020 را برای رسیدن به 100 درصد اهدای خون داوطلبانه و بدون پاداش برای تهیه خون و فرآورده های آن در تمام کشورها قرار داده است.

بر این اساس کشورهای عضو، متعهد به ایجاد و توسعه سرویس ملی انتقال خون و تأمین منابع مورد نیاز خون و فرآورده های آن بر اساس اهدای داوطلبانه و بدون پاداش شده‌اند به نحوی که هر گونه اهدای خون در مقابل دریافت وجه و یا خون جایگزین از برنامه تأمین منابع خونی کشورها باید حذف شود.

در میان کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، ایران اولین کشوری بود که برنامه حذف خون جایگزین را از سال 1376 شمسی (1997 میلادی) آغازکرد.

انتقال خون ایران در سال 1381 شمسی (2002 میلادی) موفق به اهدای خون بیش از 95 درصد به صورت داوطلبانه شد و در سال 1386(2007 میلادی ) موفق شد، 100 درصد خون مورد نیاز کشور را به صورت اهدای داوطلبانه و بدون پاداش تأمین کند. پس از ایران در این منطقه کشورهای ترکیه و امارات در سال 2011 نیز موفق شدند، به اهدای داوطلبانه و بدون چشم داشت دست یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha