رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از شرکتهای موبایل برای نصب آنتن BTS از وزارت بهداشت مجوز نمی‌گیرند، بنابراین وزارت بهداشت با وجودی که متولی سلامت مردم است آماری از میزان استاندارد بودن یا نبودن این آنتن ها در کشور ندارد.

سلامت نیوز: رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از شرکتهای موبایل برای نصب آنتن BTS از وزارت بهداشت مجوز نمی‌گیرند، بنابراین وزارت بهداشت با وجودی که متولی سلامت مردم است آماری از میزان استاندارد بودن یا نبودن این آنتن ها در کشور ندارد.

علی گورانی در گفت و گو با فارس درباره وضعیت آنتن های موبایل در پشت بام خانه ها و مناطق شهری و میزان عوارض آنها گفت: به طور کلی هر چه که با زندگی ما سر و کار دارد اگر استانداردهای ایمنی و سلامت درباره آن رعایت نشود می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد این مسئله حتی برای آب و غذا هم مصداق دارد بنابراین باید هر موضوعی که به سلامت مردم مربوط می‌شود در وزارت بهداشت بررسی شود و مجوز بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد آنتن های موبایل مهمترین مسئله میزان تشعشع و انرژی ساطع شده از آن است. میزان استاندارد آن 45صدم میلی وات در سانتی متر مربع است اگر میزان انرژی ساطع شده از این آنتن ها از این میزان بیشتر باشد حتی برای مدت کوتاه می‌تواند عوارضی را برای سلامت انسان داشته باشد.

رئیس اداره بهداشت پرتوها در پاسخ به این پرسش که چه مدت قرار گرفتن در معرض انرژی بیش از این میزان خطرناک است، کرد: در هیچ زمانی نباید فرد در معرض انرژی بیش از 45 صدم وات بر سانتی مترمربع قرار گیرد.

گورانی گفت: از دیگر ضوابط استاندارد نصب آنتن های موبایل این است که سازه‌های آن استحکام لازم را داشته باشند، به خوبی مهار شده باشند، از سیستم ایمنی عمومی برخوردار باشند، علاوه بر آن سیستم رعد و برق گیر هم داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ نکته دیگری که در مورد استانداردهای ایمنی آنتن های موبایل مطرح است، این است که افراد عادی نباید به این آنتن ها دسترسی داشته باشند و باید شرایط حفاظت مناسب به خصوص به منظور  عدم دسترسی کودکان در نصب این آنتن ها رعایت شود زیرا به هر حال دسترسی به این آنتن ها خطراتی دارد و حتی در مواردی ممکن است خطر برق گرفتگی نیز وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد:‌ اینها بخشی از ضوابطی است که همه شرکتهای موبایل باید برای نصب آنتن های BTS رعایت کنند و وزارت بهداشت نیز باید به عنوان متولی سلامت این موارد را کنترل کند اما متأسفانه هیچ کدام از شرکتهای موبایل در کشور برای نصب آنتن های خود از نظر جایابی و رعایت اصول ایمنی و ضوابط استاندارد از وزارت بهداشت مجوز نمی‌گیرند.

گورانی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا آماری دارد که چند درصد آنتن های موبایل نصب شده در کشور در شرایط غیر استاندارد هستند، توضیح داد: متأسفانه چون این شرکتها از وزارت بهداشت مجوز نمی‌گیرند، هیچ ‌آمار و عدد دقیقی در این زمینه نداریم. این شرکتها فقط تابع ضوابط و مقررات رادیویی هستند و وزارت بهداشت عملاً نظارتی بر عملکرد این شرکتها ندارد.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: نمی توان این آنتن ها و تکنولوژی های روز را از زندگی حذف کرد، این تکنولوژی ها بخشی از زندگی امروز ما هستند اما با توجه به حرکت شتابان و رشد آنها باید ضوابطی وجود داشته باشد که عوارض آنها برای سلامت انسانها به حداقل ممکن برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آنتن های BTS  چه عوارض و خطراتی دارند گفت:‌ هر وسیله و تکنولوژی نویی در کنار راحتی و رفاهی که می آورد عوارضی هم دارد در مورد آنتن های موبایل هم این مسئله مصداق دارد و قطعاً خطرات و عوارض آن برای گروههای خاص مانند کودکان، افراد مسن، بیماران خاص و زنان باردار و جنین آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: نباید بی جهت مردم را بترسانیم، شایعاتی که می‌گویند امواج این آنتن ها مانند ماکرویو است به هیچ وجه صحت ندارد و حرفهای غیر علمی و عامیانه است. ما حق نداریم با حرفهای غیر علمی مردم را بترسانیم، میزان امواج و انرژی ساطع شده آنتنهای موبایل در مجموع آن قدر نیست که بخواهیم مردم را بترسانیم و نگرانی ایجاد کنیم اما به هر حال شرکتهای موبایل باید ضوابط و استانداردهای ایمنی سلامت را رعایت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha