سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 113904

بیماری صرع به دلیل فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مغز رخ داده که باعث اختلالات حرکتی و کاهش سطح هوشیاری در فرد می‌شود.

سلامت نیوز: بیماری صرع به دلیل فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مغز رخ داده که باعث اختلالات حرکتی و کاهش سطح هوشیاری در فرد می‌شود.


محمدرضا متعهد متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: صرع در واقع بیماری‌ای است که با حملات مکرر و تشنج نمایان می‌شود این بیماری به دلیل فعالیت الکتریکی غیر طبیعی قسمتی یا تمام بافت مغز رخ می‌دهد.


وی ادامه داد: بیماری صرع منجر به اختلالات حرکتی ( مانند حرکت شدید و ناگهانی قسمتی از بدن)، حسی ( مثل احساس مورمور و خواب رفتگی در یک سمت بدن) و علائم بینایی مانند توهمات چیزهایی را فرد می‌بیند که وجود نداشته و دیگران آنها را نمی‌بینند) و همچنین علائم شنوایی ( مثل صدایی که به صورت خیالی بوده و شخص می‌شنود) می‌شود.


وی بیان کرد: تشنج می‌تواند باعث اختلال در هوشیاری، تهوع و فشارهای احساسی به فرد شود معمولا عواملی مانند خستگی، کم خوابی، برخی از داروها، عفونتها، تب و بسیاری از مسائل استرس‌زا و حتی بعضی از غذاها می‌توانند در تشدید عارضه صرع موثر باشند.


وی اذعان داشت: صرع به 2 دسته تقسیم می‌شود که نوع اول صرع موضعی است که می‌تواند فقط به صورت حرکت اندام، احساس گزگز خواب‌رفتگی و سرگیجه نشان دهد، صرع نوع دوم که صرع بزرگ نام دارد همراه با کاهش سطح هوشیاری انحراف سر مایل شدن چشمها به یک سمت و حرکات لرزشی خود را نشان می‌دهد.


معتمد گفت: در هنگام بروز صرع باید اقداماتی برای بیمار انجام شود از جمله اینکه بیمار را به یک سمت خوابانده و مراقب بود تا سر بیمار به لبه تیز و یا اجسام سفت برخورد نکند به هیچ وجه مایعات و خوراکیها به بیمار خورانده نشود، سعی شود تا یک جسم سخت داخل دهان و بین دو فک بیمار داده شود. باید سر بیمار را به یک طرف منحرف کرد تا ترشحات وارد حلق و ریه او نشود.


وی تصریح کرد: بیماررا باید حمایت کرد تا حمله ناشی از صرع تمام شود و در موارد حاد در اولین فرصت باید بیمار را به مراکز پزشکی ببرند صرع در اکثر موارد درمانهای دارویی دارد و در موارد بسیار محدود ممکن است اقدام به جراحی نیاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha