پزشکان زن متخصص در اعتراض به مصوبه شورای آموزش تخصصی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. گرچه مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند، این پزشکان قصد دارند زیر تعهدات خود بزنند.

سلامت نیوز: پزشکان زن متخصص در اعتراض به مصوبه شورای آموزش تخصصی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. گرچه مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند، این پزشکان قصد دارند زیر تعهدات خود بزنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ایران، شورای آموزش تخصصی در نشست پنجاه و هشتم خود، مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن استفاده‌کنندگان از سهمیه زنان، متعهد شدند به میزان سه برابر مدت تحصیل در مناطق محروم خدمت کنند. براساس این مصوبه، شرکت‌کنندگان دستیار پزشکی که حد نصاب نمره قبولی در رشته دستیاری را دریافت نکرده بودند قبل از تحصیل طی یک تعهد محضری، متعهد شدند در رشته دستیاری در صورتی ادامه تحصیل دهند که بعد از اتمام تحصیلات خود 12 سال در منطقه محروم خدمت کنند. این در حالی است که این پزشکان زن که اغلب جراح هستند مدعی‌اند چنین  تعهدی به اجبار و طی مصوبه ای غیر قانونی از آن‌ها گرفته شده است.
این گزارش حاکی است: «پزشکان معترض، حضور در مناطق محروم را عامل ایجاد مشکل در زندگی شخصی و خانوادگی خود برشمرده و خواستار رسیدگی هر چه زودتر وزارت بهداشت و شخص وزیر به این موضوع هستند.
مسئولان وزارت بهداشت عنوان می‌کنند این پزشکان با دادن چنین تعهدی توانسته‌اند در رشته دستیاری پزشکی شرکت کنند. این مسئولان معتقدند پزشکان معترض در زمان تحصیل به فکر انتقاد به این قانون نبودند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که با یک تجمع همه این تعهدات را زیر پا بگذارند.  ازسویی دکتر علی اکبر زارع‌نژاد مشاور وزیر بهداشت نیز در گفت وگو با ایران گفت: «ما باید مردم مناطق محروم را دریابیم. گرچه این تصمیم در دولت قبل گرفته شد، اما تصمیمی بود که منافع مردم مناطق محروم را در بر داشت، از طرفی کمبود نیروی متخصص در مناطق محروم همیشه معضلی برای وزارت بهداشت بوده است. بنابراین با رد این مصوبه و تعهد از سوی پزشکان چه کسی باید به داد مردم این مناطق برسد.»
مشاور وزیربهداشت ادامه داد: «در حال حاضر کمبود 2 هزار نیروی پزشک در مناطق محروم، باید جبران شود. لذا با این اوصاف اگر این تعدادی که مستقر هستند نیز از ادامه کار در این مناطق دست بکشند چه اتفاقی خواهد افتاد. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    10 77
    باید با این تجمع برخورد جدی شود و پزشکانی که معترض هستند در صورت اصرار بر نرفتن به مناطق محروم نظام پزشکی آنان باطل شود و بروند خانه نشین شوند. به داد مردم مناطق محروم برسید و از حق آنان غافل نشوید.
    • شیردلان ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      62 0
      آقای محترم مدافع مناطق محروم!اصلا میدونی مناطق محروم یعنی چه؟یعنی محروم از تجهیزات پزشکی واتاق عمل نه مخروم ازپزشک متخصص هیچکاره و بیسوادی مثل ما که نمیتوانیم معجزه کنیم یا مسیح باشیم. با تجمع قانونی برخورد قانونی میکنند .شما قاضی هستی که حکم صادر میکنی؟منافع خودت یا بابات با حذف طرح ما به خطر می افته؟خدا ناظر اعمال ماست.مواظب قضاوت هایمان باشیم....انشا اله...
  • پزشکان صبور ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    31 0
    مشاور وزیربهداشت : «در حال حاضر کمبود 2 هزار نیروی پزشک در مناطق محروم، باید جبران شود" دکتر علی اکبر زارع‌نژاد :پاسخ تان را از جانب وزیر بگیرید: وزیر بهداشتوزیر بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور( دوشنبه ٢ تير ١٣٩٣) :در مورد کمبود نیروی انسانی باید نظراتمان را یکپارچه کنیم تا ببینیم چقدر نیرو نیاز داریم
  • سهمیه زنان ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    33 0
    "نحوه پرداخت به این نیروهای مناطق محروم، تا به حال موثر نبوده است. در نظر داریم در آینده مشوق هایی را در نظر بگیریم تا بتوانیم اشتیاق برای خدمت در مناطق محروم را در آنها افزایش دهیم." وزیرمحترم!به سقف نگاه کردن متخصصان بدبخت در شهرستانها و وقت کشی و امضا کردن برگ ارجاع مراجعین نیاز به مشوق دارد؟چرا صادقانه نمیگوییم که علیرغم وجود پزشکان متخصص طرحی سهمیه زنان درمناطق محروم، مراکز استانها پر از بیماران شهرستانی و روستایی است وما شاهد صفهای طولانی ویزیت و نوبت دهی عمل جراحی هستیم؟برای اینکه این متخصصان طرحی مناطق محروم مثل خلبانهایی هستند که نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت آنها را استخدام کرده اند وهواپیما در اختیارشان نگذاشته اند وفقط تبعیدی و عملا هیچکاره و بی ثمر هستند و هیچ خدمتی نمیتوانند به مردم ارائه دهند.بر فرض که پول بیشتری به آنها بدهید آیا نتیجه ای دارد؟بیائیم کارشناسانه وعادلانه با این مسئله برخورد کنیم ومغالطه نکنیم.آیا به صرفه است ویا اصلا میتوان امکانات تخصصی و فوق تخصصی کلان شهرها را مثل تجهیزات گران قیمت و اتاق عمل چشم پزشکی را که رشته دکتر هاشمی است به شهرستانها ببریم؟مسلما نه.پس یک چشم پزشک بدبخت متخصص در مناطق محروم چیکار میتواند برای بیماران انجام دهد که این همه اصرار به حضور فیزیکی اش میکنید؟بی انصافی نیست آنهم بمدت 12 سال باید در آنجا بماند!!!مشکل ما کمبود پزشک متخصص در کلان شهرها ودسترسی سریع تر وراحتر شهرستانها به مراکز استانهاست نه پر کردن مناطق محروم از پزشک متخصص بیکار و غیرمفید!!! در شهرستانها حضور متخصص اورژانس و زنان وپزشک خانواده کافیست.برای موارد اورژانسی به هلیکوپتر وبرای موارد معمولی مثلا عمل آب مروارید به ریل گذاری سرتاسری که باید دغدغه اصلی نمایندگان مردم باشد نیاز داریم نه اینکه هر روز شاهد نالیدن نا آگاهانه ! از کمبود پزشک متخصص در تریبون مجلس باشیم.......خدایا به ما توفیق صداقت که اصلی ترین خواسته قران از انسانهاست عطا فرما.انشالله
  • مشکل مناطق محروم حل شد ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    37 0
    ۱۳۹۳/۰۴/۰۴معاون درمان وزارت بهداشت : در این راستا حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم فقط اختصاص به پزشکان در این مناطق دارد. به طوری که در حال حاضر بیش از دو هزار پزشک برای خدمت در مناطق محروم ثبت نام کرده اند ! پس دکتر آقاجانی خواسته به حق ما را که کاهش طرح سهمیه خانمهاست عملی فرمایید