سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 113930

به جای نوشیدن آبمیوه‌ها و شربت‌های آماده، در بهار و تابستان امسال می‌توانید به عرقیات طبیعی پناه ببرید. اگر گرمای زودرس این روزها آزارتان می‌دهد، بد نیست با یک تیر، دو نشان بزنید و با خوردن یک شربت خنک گیاهی، مشکلات جسمی‌تان را هم برطرف کنید.

سلامت نیوز: به جای نوشیدن آبمیوه‌ها و شربت‌های آماده، در بهار و تابستان امسال می‌توانید به عرقیات طبیعی پناه ببرید. اگر گرمای زودرس این روزها آزارتان می‌دهد، بد نیست با یک تیر، دو نشان بزنید و با خوردن یک شربت خنک گیاهی، مشکلات جسمی‌تان را هم برطرف کنید.

 کافی است این مطلب را بخوانید و بعد از پیدا کردن بهترین عرق برای درمان ناراحتی‌های‌تان، سری به یک عطاری بزنید. آنچه پیش روی شماست خواص و کاربردهای پرفروش‌ترین عرقیات گیاهی بهاری و راه و رسم مصرف کردن این داروهاست. اگر شما هم به معجزه داروهاو عرقیات گیاهی اعتقاد دارید پیش از تجربه آنها با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

عرق برگ چنار

برای باز شدن صدا

این عرق مثل یک تب‌بر طبیعی عمل می‌کند و دارویی موثر برای درمان آسم و تنگی‌نفس به‌شمار می‌آید. اگر هم قرار است در یک جلسه مهم حاضر شوید، بهتر است کمی از این عرق را میل کنید تا صدای‌تان باز شود، چراکه عرق برگ چنار علاوه بر تنگی‌نفس، گرفتگی حنجره را هم برطرف می‌کند.

 از این راه بروید: قرار نیست همیشه عرق برگ چنار را به صورت خوراکی مصرف کنید. عرق برگ چنار را می‌توانید به‌عنوان یک محلول جلادهنده پوست هم استفاده کنید. برای براق شدن پوست کافی است یک پنبه را به این عرق آغشته کنید و با کمکش صاحب پوستی درخشان و شفاف شوید.

 یک راه دیگر: از برگ تازه چنار هم می‌توانید ضمادی درست کنید و از آن برای آرام کردن درد زانو کمک بگیرید.


 عرق شاه تره

برای درمان تبخال

اگر گرمای هوا و رژیم غذایی نامناسب در تعطیلات نوروزی طبع شما را تحت‌تاثیر خود قرار داده و جوش‌های درمان شده را به صورت‌تان باز گردانده یا موجب بروز جوش‌های جدید روی صورت‌تان شده، از عرق شاه‌تره کمک بگیرید. این عصاره نه تنها به تسریع روند درمان پوست‌های پر از جوش كمك می‌کند، بلکه آرامش را به شما برمی‌گرداند و تپش شدید و آزاردهنده قلب‌تان را کم می‌کند. تاثیر شا‌ه‌تره در آرامش آنقدر زیاد است که می‌تواند بی‌اشتهایی مفرط که یکی از منشاهای آن ناآرامی روانی است را هم درمان کند و با ایجاد تعادل در ترشح آنزیم‌های گوارشی، اشتهای رو به کاهش شما را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند.

 از این راه بروید: از نظر متخصصان طب سنتی، مخلوط کردن همه عرق‌ها با هم مجاز نیست. اما شما می‌توانید  برخی از آنها مانندعرق کاسنی و شاه‌تره را با هم مخلوط کنید. تهیه شربتی که نصف لیوان آن را این دو عرق و نیمی از آن را آب پر کرده، هم می‌تواند حال‌تان را در گرمای این روزها جا بیاورد و هم خواص گفته شده را به بدن‌تان برساند.

 یک راه دیگر: اگر میلی به خوردن عرقیات ندارید و می‌خواهید از آفت‌های آزار دهنده دهانی خلاص شوید، توصیه می‌کنیم جوشانده شاه‌تره را غرغره کنید. با این کار می‌توانید زخم‌های دهانی و التهاب زبان‌تان را از بین ببرید. گذشته از این، اگر جوشانده شاه‌تره را به محل تبخال بمالید، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

 عرق کاسنی

برای سم‌زدایی از بدن

گرم مزاج‌ها در بهار و تابستان، مدام از حرارت و التهاب پوست شکایت می‌کنند. اما عرق کاسنی، به‌خاطر طبع سردی که دارد می‌تواند آتش درون این افراد را کمتر کند و احساس گر گرفتگی‌شان را از بین ببرد. گذشته از این، رنگ زرد، اگزما، عفونت پوستی و خارش مداوم پوست، گاهی به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می‌شود. افرادی که کبدشان خوب کار نمی‌کند، می‌توانند با خوردن این عرق فعالیت کبدشان را بهبود بخشند، بدن‌شان را پاک‌سازی و سموم انباشته را دفع کنند.

 از این راه بروید: برای آنکه خواص کاسنی در بدن‌تان کارگر شود، باید قبل از هر وعده غذایی یک استکان از آن را مصرف کنید. اگر این عرق که طرفداران زیادی دارد با ذائقه شما سازگار نیست، می‌توانید آن را با یک استکان
آب مخلوط کنید و آرام آرام سر بکشید.

 یک راه دیگر: اگر طرفدار خوردن كاهو با سكنجبین هستید، این بار سراغ تركیب تازه‌ای بروید. شما می‌توانید شربت سكنجبین‌تان را با عصاره یا عرق كاسنی مخلوط و میل كنید. از نظر متخصصان طب سنتی، تركیب كاسنی و سكنجبین چه به صورت شربت میل شود و چه همراه با كاهو مصرف شود، برای از بین بردن گرگرفتگی ناشی از گرما مفید است. از طرف دیگر اگر تب كرده‌اید و تب‌تان طولانی شده، می‌توانید با مصرف تركیب سكنجبین و كاسنی حرارت بدنتان را پایین بیاورید.

 عرق آویشن

برای آرام کردن معده

ترش کردن بعد از خوردن غذا و ماندن غذا در معده همراه با احساس نفخ یکی از مشکلات شایع معده است. اگر شما هم به خاطر این مشکلات بعد از خوردن غذا احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنید و گاهی ناچار به قی کردن غذای خورده شده می‌شوید، بهتر است عرق آویشن را امتحان کنید.

 از این راه بروید: عرق آویشن را بهتر است قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید تا با خوردن غذا به مشکلات گفته شده دچار نشوید. اگر یک فنجان از این عرق را در چنین زمانی مصرف کنید، بزاق دهان‌تان هم کاهش می‌یابد و احساس سنگینی معده‌تان به مرور کمتر می‌شود.

 یک راه دیگر: خوردن عرق آویشن تنها راه بهره‌مند شدن از خواص آن نیست. اگر اهل نوشیدن دمنوش‌های گرم هستید، می‌توانید یک قاشق مرباخوری آویشن خشک شده را در دو لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیرمستقیم قرار دهید. این دمنوش را می‌توانید با عسل یا نبات شیرین میل کنید.

 عرق پونه

برای نشاط بیشتر

گرگرفتگی و تهوع ناشی از عادت ماهانه را با کمک پونه می‌توانید درمان کنید، اما این تنها خاصیتی نیست که گیاه پونه به بدن شما می‌رساند. پونه توانایی از بین بردن جوش و خشکی پوست را هم دارد و می‌تواند التهابات پوستی و زخم را نیز التیام دهد. عرق دو آتشه و غلیظ پونه در رفع شب ادراری هم موثر است و سوزش و خارش و خراش و احساس زخم در سینه و سرفه را برطرف می‌کند.

 از این راه بروید: اگر درد سینه و سرفه‌های مکرر آزارتان می‌دهد، بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک فنجان عرق پونه بنوشید. دم‌کرده پونه تقویت‌کننده خوبی برای معده به شمار می‌آید، پس اگر پس از صرف غذا در معده احساس سنگینی یا به اصطلاح ترش کردید، می‌توانید مثل آویشن آن را روی حرارت غیرمستقیم دم و مصرف کنید.

 یک راه دیگر: استشمام رایحه پونه یکی از روش‌های موثر برای افزایش سطح انرژی بدن است. از نظر محققان با بو کردن این گیاه احساس نشاط‌ بیشتری خواهید کرد.

عرق گل ختمی

برای پوست‌های حساس

پوست ملتهب‌تان را می‌توانید با این عرق آرام کنید. اگر هم دچار زخم و سوختگی شده‌اید، کمپرسی از این عرق می‌تواند احساس درد و سوزش را در پوست شما کمتر کند. اما این عرق تنها مرحم پوست‌های آسیب دیده نیست، بلکه می‌تواند به داد دستگاه گوارش شما هم برسد و گذشته از کم کردن معده و روده، دل‌پیچه را هم تسکین دهد.

 از این راه بروید: شاید در این آفتاب داغ، بیشتر از هرچیز به مرحمی برای آفتاب سوختگی نیاز داشته باشید. اگر هر روز چند ساعت را در آفتاب می‌گذرانید، می‌توانید مقداری عرق گل ختمی را روی پارچه‌ای تمیز بریزید و روی بسته آن تاریخ بزنید، آن را در فریزر نگهداری کنید و در مواقع لازم پارچه یخ زده را روی محل آفتاب سوختگی یا پوست ملتهب قرار دهید.

 یک راه دیگر: به جای عرق ختمی می‌توانید از خود این گل هم استفاده کنید. گل‌های بنفش را از عطاری تهیه کنید و هر روز کمی از برگ‌های‌شان را در لیوانی از آب سرد بریزید. ختمی خیلی زود رنگ و خواصش را به آب می‌دهد و بعد از یک ساعت می‌توانید تفاله گل‌ها را دور بریزید و از این آب بنفش شربتی شیرین و خوش‌عطر بسازید.

منبع:مجله سیب سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha