سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 113932

برخلاف آنچه تصور می شد سازمان هواشناسی رادارهایی که بتوانند طوفان را یک ساعت قبل پیش بینی کنند را در اختیار دارد اما برغم این که برای این خرید این رادارها هزینه فراوان شده، اما نرم افزار و سخت افزارشان تکمیل نشده و آموزش های لازم به کارشناسان مربوطه داده نشده است.

سلامت نیوز: برخلاف آنچه تصور می شد سازمان هواشناسی رادارهایی که بتوانند طوفان را یک ساعت قبل پیش بینی کنند را در اختیار دارد اما برغم این که برای این خرید این رادارها هزینه فراوان شده، اما نرم افزار و سخت افزارشان تکمیل نشده و آموزش های لازم به کارشناسان مربوطه داده نشده است.


در پی طوفان مرگبار تهران در روز دوشنبه هفته گذشته ، وزیر راه و شهرسازی به قائم مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی دستور داده موضوع را بررسی و نتیجه را به اطلاع مردم برساند.
بعد از این دستور، کمیسیونی تشکیل شده و اعلام کرده که پیش بینی طوفان مذکور میسر نبوده و سازمان هواشناسی کارش را به درستی انجام داده است.

این که وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری موضوع را داده ،‌اقدام مناسب و قابل انتظاری است تا بر مبنای نتایج بررسی ها ، اشکالات رفع شوند. اما رفع اتهام از سازمان هواشناسی در صلاحیت وزارت راه و شهرسازی نیست زیرا این سازمان تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی است و هر دو در یک مجموعه قرار دارند.
فارغ از این موضوع شکلی ، این که می گویند چنین طوفانی قابل پیش بینی نبوده است، دو نکته را به ذهن متبادر می کند:

1 - بعد از طوفان مرگبار روز دوشنبه،‌ سازمان هواشناسی از طریق صدا و سیما ، چندین بار وقوع طوفان در روزهای بعد را پیش بینی و اعلام کرده است، حال بماند که برخی از این پیش بینی ها درست از آب درآمد و بعضی دیگر اشتباه بود.

سؤال جدی این است که اگر وقوع چنین طوفان هایی قابل پیش بینی نیست،‌چرا در روزهای بعد از دوشنبه ،‌بارها طوفان های مشابه بعدی پیش بینی و اعلام عمومی شد؟

اگر بپذیریم که وقوع چنین طوفان هایی قابل پیش بینی نیست، آیا پیش بینی های اعلام شده بعد از روز دوشنبه، صوری بوده اند؟! اگر صوری و سرکاری بوده اند که دیگر سخنی نداریم اما اگر واقعی بوده اند، آیا نشان دهنده این نیستند که طوفان های این چنینی قابل پیش بینی اند و لذا گزارش کمیسیون مذکوراستحکام ندارد؟

2 - در این گزارش آمده است: ...«همچنین رادارهای هواشناسی موجود که در حدود یک ساعت قبل قابلیت نشان دادن شکل گیری این نوع پدیده را داشته ، بایستی با تکمیل سخت افزاری و نرم افزاری کاربردهای وسیع آن، عملیاتی وآموزش های لازم به پیش بین ها وکارشناسان ذیربط داده شود.»
در همین چند جمله کوتاه نکات مهمی وجود دارد و مشخص می کند برخلاف آنچه تصور می شد سازمان هواشناسی رادارهایی که بتوانند طوفان را یک ساعت قبل پیش بینی کنند را در اختیار دارد اما برغم این که برای این خرید این رادارها هزینه فراوان شده، اما نرم افزار و سخت افزارشان تکمیل نشده و آموزش های لازم به کارشناسان مربوطه داده نشده است.
این ،‌ عذر بدتر از گناه است که تجهیزاتی را بخرند ولی نتوانند از آن استفاده کامل کنند و تازه بعد از طوفان به فکر آموزش نیروها بیفتند.

امیدواریم که طوفان دوشنبه تهران که برخی از مشکلات سازمان هواشناسی را عیان کرد، باعث شود که یک بازنگری جدی در اداره این مجموعه مهم و حیاتی صورت پذیرد چه آن که هواشناسی ، بسیار فراتر از شوهای تلویزیونی در مقابل مانیتورهای بزرگ وضع آب و هواست و گاه ، مرز مرگ و زندگی است.

منبع: عصرایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha