معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: بسته ویژه دولت برای نجات دریاچه ارومیه آماده شده و طی هفته آینده به هیات دولت ارائه می شود.

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: بسته ویژه دولت برای نجات دریاچه ارومیه آماده شده و طی هفته آینده به هیات دولت ارائه می شود.

معصومه ابتکار در گفت و گو با پانا، در پاسخ به پرسشی در خصوص آماده سازی بسته ای ویژه برای نجات دریاجه ارومیه تا اواسط خردادماه از سوی دولت گفت: این بسته هم اکنون آماده است و طی هفته آینده و یا ده روز آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد. گزارش اولیه اش را دو هفته پیش به ما ارائه کردند و در این برنامه ضوابط نجات دریاچه ارومیه رعایت شده است.
احیای دریاچه ارومیه در یک برنامه 10 ساله
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در تهیه بسته نجات دریاچه ارومیه تیمی از پژوهشگران، محققان و کارشناسان نقش داشتند، افزود: پس از تصویب نهایی، طی یک برنامه 10 ساله احیای دریاچه ارومیه با شیوه ها و روش های سازگار با محیط زیست امکان پذیر است.
وی در ادامه با بیان اینکه بر اینکه اصلاح مدیریت منابع آب یکی از موضوعاتی بود که برای نجات این دریاچه مورد تاکید قرار گرفت، تصریح کرد: همچنین بازنگری سد سازی و محدود کردن استفاده از منابع زیر زمینی و احیا تالاب های اطراف دریاچه از موضوعاتی است که در حال حاضر برای نجات دریاچه در حال اجرایی شدن است.
اصلاح الگوی کشت و کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه
ابتکار از اصلاح الگوی کشت و کشاورزی منطقه و روش های آبیاری خبرداد و گفت: در مراحل مختلف عملیاتی شدن برنامه نجات دریاچه ارومیه نیاز به همکاری جوامع محلی و اهالی روستاهای منطقه هستیم.
معاون رئیس جمهور همچنین از احیای چند تالاب اطراف دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: این تالاب ها منابع آب دریاچه را تامین می کنند البته با تلاش هایی که سازمان محیط زیست در سال های قبل داشته هم اکنون چند تالاب مهم اطراف دریاچه ارومیه احیا شده که می تواند منابع آب را برای دریاچه تأمین کرده و از اصلاح الگوی کشت و آبیاری کشاورزان حمایت کند.
آموزش اصلاح الگوی کشت در 41 روستا
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه پس از تصویب نهایی این بسته، کشاورزان منطقه باید روش آبیاری و الگوی کشت خود را متناسب با وضعیت آب آنجا اصلاح کنند که این موضوع نیز پیش از این در سازمان محیط زیست انجام شده بود و در حال حاضر با اعتباراتی که تأمین شده و اعتباری که از طرف کشور ژاپن تأمین شده، این مساله را به 41 روستای اطراف آن منطقه تأمیم دادیم و دوره آموزشی به این منظور شروع شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بازنگری و بحث جاده میان گذر به وضعیت جاده و اصلاح آن مد نظر ما بود که آب بتواند گردش داشته باشد و این موضوع نیز هم اکنون عملیاتی شده و تنها بخشی از آن باقی مانده که پس از تصویب بسته گام های نهایی آن برداشته می شود.
ابتکار در پایان با بیان اینکه اعتبار نهایی برای نجات دریاچه ارومیه مشخص خواهد شد، گفت: اعتباراتی که به بخش های محیط زیست مربوط است مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha