یک داروی فراموش‌شده ساخت روسیه كه برای درمان تب یونجه به كار می‌رفت به بهبود بیماران آلزایمر کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دارو به نام دیمبون Dimebon برای اولین بار در سال 1983 کشف شد و در روسیه به عنوان یک داروی آنتی‌هیستامین به فروش می رسید، اما بعدها با عرضه داروهای بهتر در بازار استفاده از آن کنار گذاشته شد.

چند سال بعد هنگامی که پژوهشگران آکادمی علوم روسیه نشان دادند که این دارو اثر محافظتی بر روی سلول‌های مغز دارد، علاقه به این دارو برانگیخته شد. این خبر توجه شرکتی در سان‌فرانسیسکو را به خود جلب کرد و این شرکت اعتبار مالی برای کار بیشتر بر روی این دارو را فراهم کرد.

پس از آزمایش‌های بیشتر بر روی حیوانات آ زمایشگاهی و یک بررسی کوچک در انسان‌ها، دانشمندان یک کارآزمایی بالینی بر روی گروه بزرگی از افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط را انجام دادند و در دو مرحله شش‌ماهه این دارو را بر روی آنها آزمایش کردند.

نتایج این کارآزمایی نشان‌ داد که بیمارانی که دیمبون را دریافت کرده‌ بودند به طور قابل‌توجهی نسبت به زمان شروع تجربه بهبود پیدا کرده‌اند، در حالیکه گروهی که دارونما دریافت کرده بودند به طور واضحی از لحاظ توانایی شناختی بدتر شده‌‌اند.

شرکت Medivation حامی مالی این تحقیق که در حال آزمایش این دارو بر روی بیماری هانتینگتون هم هست، در وب‌سایت خود اعلام کرده است که کارآزمایی بالینی فاز سوم  بر روی این دارو برای درمان آلزایمر در راه است.

سرپرست این پژوهش، دکتر راشل دودی از مرکز بیماری آلزایمر و اختلالات حافظه در کالج بیلور در هوستون تکزاس در راه به انجام رساندن این تحقیق مجبور بود با تردید جامعه پزشکی در مورد طریقه غیرمعمول کشف دوباره این دارو برای استفاده در بیماری آلزایمر مبارزه کند.

پژوهشگران همچنین در مورد پذیرفتن کارآیی این دارو تا زمانی که در بررسی‌های بالینی تاثیر دارو در مقابل داروهای موجود برای آلزایمر ثابت شود، احتیاط به خرج می‌دهند. آنها تاکید می‌کنند که به نظر می‌رسد که دیمبون مانند سایر داروهای موجود، تنها علائم بیماری آلزایمر را درمان می‌کند، نه علت زمینه‌‌ساز آن را، وبنابراین علاج بیماری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha