فرماندار مریوان گفت: برای احیای مریوان یک شرکتی به نام عمران و توسعه‌ی زریبار دائر شد که متأسفانه این شرکت نیز با انجام کارهای غیرکارشناسی و ناصحیح بر معضلات موجود این دریاچه افزود و ناهنجاری‌های زیادی را ایجاد کرد.

سلامت نیوز: فرماندار مریوان گفت: برای احیای مریوان یک شرکتی به نام عمران و توسعه‌ی زریبار دائر شد که متأسفانه این شرکت نیز با انجام کارهای غیرکارشناسی و ناصحیح بر معضلات موجود این دریاچه افزود و ناهنجاری‌های زیادی را ایجاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا- «محمد فلاحی» اظهار کرد: باتوجه به اینکه مریوان، منطقه‌ای گردشگری و توریستی است مردم این ناحیه نیز بیشترین درخواست را برای احداث قهوه‌خانه‌های سنتی و ایجاد پایگاه‌های تفریحی از این قبیل را دارند اما باید بدانیم که چنین طرح‌هائی شاید برای یک فرد سودمند باشد اما در دراز مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و معضلات جدید و مخرب شود.

وی تعدد مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت این دریاچه را یکی از مشکلات اصلی برشمرد و افزود: تشکیل این کارگروه اقدام خوبی است اما متأسفانه نبود مدیریت واحد باعث شده تا برنامه‌ریزی‌ها در خصوص آن بدرستی اجرا و عملیاتی نشود و این یک مشکل جدی است.

فرماندار مریوان با اشاره به اقدامات در راستای کمک به احیا و نجات زریبار خاطرنشان کرد: دریاچه‌ی زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌ی آب شیرین دنیاست که اگر به شیوه‌ای صحیح مدیریت شود می‌تواند در جذب توریست و گردشگر به این شهر و برای اشتغال پایدار بیشتر مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در راستای کمک به بهره‌برداری صحیح از زریبار مریوان یادآور شد: مشارکت دادن مردم در حفظ دریاچه می‌تواند ارمغان بهتری برای این اکوسیستم به ارمغان بیاورد از این‌رو لازم است که برای ایجاد نهضتی مردمی اقداماتی شود و مردم را در این مهم دخیل کرد.

فلاحی ادامه داد: اگر مردم بدانند و آگاه باشند که سرنوشتشان با سرنوشت این دریاچه گره خورده است و اگر خدای ناکرده این طبیعت بکر از میان برود دیگر وجود مریوان هم معنایی ندارد بیش از پیش برای احیای آن فعال بوده و مسئولان را نیز در این راستا کمک می‌کنند.

فرماندار مریوان با اشاره به سوءاستفاده‌ها، در خصوص سرنوشت دریاچه‌ی زریبار مریوان افزود: احداث خانه‌های ویلایی در حاشیه‌ی زریبار از سوی برخی افراد یکی از نشانه‌های بی‌تفاوتی و کم کاری در حفظ این دریاچه بوده است و از همین‌رو باید مسئولان و مدیران متولی در این زمینه هوشیار بوده و نسبت به این مسائل با دقت بیشتری برخورد کنند.

فلاحی سوءاستفاده برخی سودجویان از اراضی ملی را غیر قابل قبول دانست و گفت: ایجاد زمین‌های کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی در این زمین‌ها هم‌چنین حفر چاه‌های غیرمجاز در این اراضی لطمه‌ای به این مکان توریستی است.

وی گفت: باید برای احیای دوباره‌ی دریاچه‌ی زریبار از روش‌های جدید با تکنولوژی‌های تازه استفاده کرد ضمن اینکه باید از روش‌های سنتی برای جامع‌تر شدن و از دانش سالخوردگان این منطقه برای درهم آمیختن دانش و تجربه بمنظور ایجاد یک راه حل کاری و علمی بهره برد.

فرماندار مریوان هم‌چنین با اشاره به ورود آب فاضلاب برخی روستاهای اطراف مریوان به دریاچه خاطرنشان کرد: بمنظور ساماندهی و برطرف کردن معضل ورود آب فاضلاب روستاهای اطراف دریاچه که به آن وارد می‌شوند بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری اختصاص داده شده است که به‌زودی پروژه‌ی آن هم اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha