یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: با توجه به خشونت های موجود در مورد کودکان، نیاز به تدوین قوانین جدید در این زمینه احساس می شود.

خانواده‌ها از موارد خشونت علیه کودکان مطلع نیستند/ لزوم تدوین قوانین جدید

سلامت نیوز: یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: با توجه به خشونت های موجود در مورد کودکان، نیاز به تدوین قوانین جدید در این زمینه احساس می شود.

علیرضا میرکمالی حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درگفت‌وگو با ایلنا در مورد فعالیت‌های پژوهشکده خانواده این دانشگاه گفت: پژوهشکده خانواده در نظر دارد همایشی را با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و یونیسف در ارتباط با کودک آزاری برگزار کند.

وی ادامه داد: 4 نشست تخصصی با عنوان «نقش ادیان و رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان» در قالب این همایش پیش بینی شده که اولین نشست آن در تاریخ سوم تیرماه سال جاری در ارتباط با تبعیض، با حضور حقوق‌دانان، روانشناسان و جامعه شناسان برگزار خواهد شد.

میر کمالی افزود: دومین نشست نیز در 14 مرداد ماه با محوریت «غفلت و بی توجهی نسبت به کودکان» تشکیل می‌شود و نشست‌های بعدی نیز با محوریت ازدواج زودهنگام و‌‌ آزارهای جنسی کودکان در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری از این که بعد از این نشست، نتایج بدست آمده در قالب لایحه ای در حمایت از کودکان به نهادهای مربوطه ارائه شود گفت: باتوجه به خشونت هایی که شاهد اعمال آن علیه کودکان هستیم، علی رغم وجود لوایح و قوانین مختلف، برای تدوین قوانین جدید نیز احساس نیاز می شود.

این حقوقدان اظهار کرد: همچنین در مورد برخی قوانین نیز، نیاز است که بازنگری هایی صورت گیرد؛ برای نمونه در لایحه حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست نیاز است که در ماده 26 که ازدواج سرپرست و فرزندخوانده را ممکن می سازد، تغییراتی صورت بگیرد.

میرکمالی در تبیین اشکالات موجود در زمینه اجرای قوانین موجود گفت: مشکلات فرهنگی و آموزشی از جمله عوامل ناکارمدی قوانین در حوزه حقوق کودکان است. خانواده‌ها و مرتکبین کودک آزاری اغلب از اینکه مرتکب نقص قانون شده‌اند مطلع نیستند بنابراین نیاز به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه بسیار احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha